هندوانه‌ای که خوراک دام‌ها شد!



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , هندوانه‌
این روز ها که کشاورزان جنوب کرمان فصل برداشت محصولات کشاورزی خود را پشت سر می گذارند، با اندوهی از درد و صدای ناله به فصل پیش روی کاشت محصولات کشاورزی می‌نگرند. 

جنوب استان کرمان سالانه بیش از 4.5 میلیون تن محصولات کشاورزی اعم از باغی و زراعی و یک درصد از تولیدات کشور است را تولید و روانه بازارها می‌کنند.

 

چند ماهی است که برداشت محصولات کشاورزی منطقه یکی پس از دیگری شروع شده است و کشاورزان با امید و آرزو رو به سوی محصولات خود کرده و نقشه‌ها در سر می کشند.

 

محمد مشایخی، کشاورز جیرفتی که حدود 45 سال سن دارد می گوید امسال با امید به خدا گوجه فرنگی کاشته‌ام و اگر خدا بخواد بدهی های بانک ها را خواهم داد و سرم را آسوده بر زمین خوام گذاشت و شبی بی دغدغه می خوابم.

 

این کشاورز که دارایی خود را یک ماشین وانت پیکان اعلام کرد ادامه داد: با کلی قرض و بدهی در سطح یک هکتار گوجه فرنگی کاشته‌ام و امیدوارم قیمت فروش خوب باشد تا بتوانم بدهی ام را بدهم.

 

کشاورز دیگری از رودبار جنوب گفت: امسال هندوانه کشت کرده‌ام و اگر امسال قیمت آن خراب شود دیگر نمی‌توانم خرج زندگی ام را در بیارم و باید زندگی را رها کنم.

 

این جملات کشاورزانی است که با تلاش شبانه روزی بذر امید را در دل خاک های حاصلخیز منطقه جنوب کرمان کاشته اند که تا روزی با برداشت محصول خود رونق زندگی خود را شاهد باشند، اما این روز ها که فصل برداشت محصولات کشاورزی جنوب کرمان آخرین روز های خود را سپری می کند صدای خنده های کشاورزان که نه بلکه صدا شکسته شدن استخوان‌های کشاوری جنوب استان کرمان به گوش می رسد.

 

کشاورزی از شهرستان منوجان که چند هکتاری سیب زمینی کاشته بود گفت: دیگر توان اینکه کشاورزی کنم هم ندارم چرا که فکر پرداخت قرضهای مردم، وام‌های باسود بالای بانک‌ها مرا کلافه کرده است.

 

 کشاورز روباری که هندوانه‌هایش را به گله گوسفندهای روستایشان سپرده بود گفت: همیشه اولایل بهار که می شد پر از امید به سمت مزرعه هندوانه می رفتیم و تلاش می کردیم که محصولی خوش طعم روانه بازار کنیم، اما امسال که متوجه افت قیمت دراوایل فروردین شدیم دیگر نای حرکت کردن نداشتم و محصول هنداونه را واگذار کردم به گوسفند و گاو های روستا و دیگر باید به فکر دیگری باشیم برای امرار معاش.

 

بی گمان جامعه ای پیشرفت خواهد کرد که وضعیت اقتصادی مطلوبی داشته باشد و اگر وضعیت معیشت مردم آن جامعه دچار چالش شود سایر رکن های اساسی یک جامعه مانند امنیت، آرامش، فرهنگ و دغدغه های اجتماعی چار مخاطره می شود.

 

اکنون که جنوب استان کرمان که اغلب همه کشاورز هستند با مشکلاتی روبه رو هستند دیگر نمی توان به آنها امید داد که کشاورزی دوباره رونق خواهد گرفت زیرا چندین سال است که افت قیمت محصولات کشاورزی را تجربه کردند، لذا باید منتظر ماند و دید این سر ریز مسایل اقتصادی و نداشتن بضاعت مالی برای حتی گذران زندگی از کدام بخش سر بیرون می‌آورد.

 

امسال محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان از جمله سیب زمینی، هندوانه، گوچه فرنگی و پیاز با افت قیمت شدید مواجه شد که این امر باعث شد تا کشاورزان به خیابان و بعضا به دفاتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فرمانداری ها آمده و از درد و رنجشان بگویند.

 

 

وقتی جویای جواب از ارگان‌های ذیربط شدیم تنها با یک جواب کلیشه‌ای روبه رو شدیم؛ مسئولین ذیربط می گویند؛ " چرا این همه کشت کردند ما که گفتیم نکارید" و کشاورزان می گویند " کار کشاورز، کشاورزی است و اگر کاشت نکند به چه کاری روی بیاورد."

 

سالهاست که طرح تغییر الگوی کاشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مطرح است اما این طرح فقط برای چند کشاورز و یا تنها در سازمان جهاد کشاورزی بر روی کاغذ دیده می‌شود. کشاورزان نیز معتقدند که این طرح برای ما نیست و تنها برای چند کشاورز است که از روی سرگرمی و خرج پولهایشان کشاورزی می‌کنند. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------