دوره رونق مسکن چقدر طول می‌کشد؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,  مسکن
تحلیلگر بازار مسکن گفت: تحرک بازار مسکن بعد از رکود طولانی مدت سال های 1392 تا 1395 قابل انتظار بود و باید پذیرفت مسکن وارد دوره رونق شده است . 

 مهدی سلطان محمدی، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار مسکن با اعلام مطلب فوق در گفتگو با خبرآنلاین افزود: بررسی بلند مدت بازار مسکن در ایران نشان می دهد روند حرکت قیمت مسکن و تورم در دوره های درازمدت هماهنگ و متناسب بوده است.

 

 وی با اشاره به اینکه بازار مسکن در دوره‌های متفاوت وارد چرخه‌های رونق و رکود می‌شود، گفت: هر چند در برخی دوره‌ها رکود در بازار مسکن حاکم می شود و روند رشد قیمت ها متوقف می شود و در برخی مواقع رونق شکل می گیرد و روند رشد قیمت ها شدت می گیرد اما در بلند مدت انطباق منحنی حرکت با تورم قابل مشاهده است.

 

 به گفته وی به نظر می رسد دوران رونق مسکن دو سال به طول بیانجامد هر چند باید توجه داشت رونق الزاما مساوی با رشد قابل توجه قیمت ها نیست. 

 

این تحلیلگر بازار مسکن ادامه داد: هر چند ممکن است در سال جاری رشد قیمت مسکن از تورم پیشی بگیرد،اما در بلند مدت این رشد متناسب با رشد قدرت خرید خانوار و نرخ تورم است.

 

او گفت: در اقتصادهای متورم مردم تلاش می کنند سرمایه‌هایشان را به سمت بازارهایی ببرند تا قدرت خرید آنها حفظ شود، وقتی در این شرایط بازارهای موازی مسکن بسته شده است، طبیعی است بازار مسکن رشد بلندمدت تری را تجربه کند .

 

 او اعمال محدودیت در بازار ارز را با توجه به شرایط کنونی کشور درست ارزیابی کرد و گفت: وقتی شرایط غیر عادی است نمی‌توان توقع رفتار عادی را در بازار داشت، به این ترتیب اگر بازار ارز دستخوش این محدودیت ها نبود، احتمالا بازار مسکن با رشد نامتعارف مواجه نمی شد.

 

سلطان محمدی اضافه کرد: بازار مسکن وارد مرحله رونق شده و میزان کشش این رونق نیز با توجه به فاکتورهای دیگر اقتصادی خود را نشان خواهد داد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------