آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

بانک مرکزی مجوز راه اندازی صندوق ارزی در بورس را نمی‌دهد/حداقل و حداکثر سرمایه شرکت‌ها برای تاسیس صندوق 2 تا 10 میلیارد تومان



  اخباراقتصادی  ,خبرهای اقتصادی , بورس
معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح علت اصلی توقف راه اندازی صندوق‌های ارزی در بورس گفت: حداقل و حداکثر سرمایه شرکت‌های سبدگردان برای تاسیس صندوق ارزی 2 تا 10 میلیارد تومان باید باشد. 

علی سعیدی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین تصمیمات برای راه اندازی صندوق ارزی در بورس و علت طولانی شدن روند راه اندازی این صندوق‌ها اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار مقررات صندوق ارزی را با همکاری و نظارت معاونت ارزی بانک مرکزی تدوین کرده است.

 

وی با اشاره به علت اصلی طولانی شدن روند راه اندازی صندوق ارزی در بازار سرمایه گفت: در روند راه‌اندازی صندوق ارزی به مشکل دیگری برخوردیم که ارتباطی با موضوع ارز نداشت. در ماده 14 برنامه ششم توسعه برای راه اندازی صندوق ارزی در بورس شرطی گذاشته شده مبنی بر اینکه شرکت‌هایی که بانک در آنها سهم 50 درصدی دارند یا اینکه امکان نفوذ در هیات مدیره آنها را داشته باشند، برای اینکه بخواهند در صندوق‌ها نقشی داشته باشند باید از بانک مرکزی مجوز دریافت کنند.

 

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: متقاضیان راه اندازی صندوق های ارزی هم شرکت‌های تامین سرمایه هستند که بانک‌ها در این شرکت ها حضور دارند.

 

سعیدی افزود:  در این مدت برای راه اندازی صندوق ارزی با چنین مشکلی مواجه شدیم و به شرکت‌ها اعلام کردیم که برای راه اندازی صندوق ارزی و حضور در این صندوق ها باید مجوز بانک مرکزی را دریافت کنند البته سازمان هم با بانک مرکزی در این باره مکاتبات بسیار زیادی داشته است.    

 

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: تنها راهکار راه اندازی صندوق ارزی این است که بانک مرکزی به شرکت‌های تامین سرمایه که از زیرمجموعه بانک‌ها هستند مجوز ارایه دهد.  

 

وی با اشاره به مزیت‌های راه اندازی صندوق ارزی گفت: زمانی که با نوسانات ارز در بازار مواجه هستیم عده‌ای نگران افت ارزش دارایی‌هایشان هستند از این رو اقدام به خرید فیزیک اسکنانس ارز از بازار می‌کنند، بنابراین با کاهش اسکناس مواجه می‌شویم در بازار ارز افزایش تقاضا و کاهش عرضه به التهاب بازار دامن می‌زند.

 

سعیدی افزود: با راه اندازی صندوق ارزی به جای اینکه افراد فیزیک ارز را خریداری کنند، یونیت صندوق ارزی را خریداری می‌کنند و همان نوسانات ارز را خواهند داشت اما مدیر صندوق، پولی را که از افراد به ازای فروش یونیت ارزی گرفته را در بانک  سپرده گذاری می‌کند بنابراین موجودی فیزیک اسکنانس ارز در بازار حفظ می‌شود و با کمبود ارز مواجه نخواهیم شد. از سوی دیگر  به افراد سپرده گذار هم ارز و هم نرخ سود 7 درصدی ارایه می شود.  

 

معاون سازمان بورس تاکید کرد: به طور قطع راه انداری صندوق ارزی به ثبات بازار ارز می تواند کمک کند.

 

وی با اشاره به میزان حداقل سرمایه برای ورود شرکت‌ها به تاسیس صندوق ارزی گفت:  برای شرکت‌های سبدگردان  اگر دارایی صندوق بیشتر از 500 میلیارد تومان باشد میزان سرمایه گذاری آن شرکت باید حداقل 10 میلیارد تومان و در غیر این صورت سایر شرکت‌های سبدگردان با سرمایه 2 میلیارد تومان می‌توانند اقدام به تاسیس صندوق ارزی کنند. 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------