آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

تابلوی خطر پیش روی رونق مسکن



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی,مسکن
سرازیر شدن سرمایه‌ها به سمت سیستم بانکی برای دریافت سود ۲۰ درصد گواهی سپرده، افزایش تقاضای خرید دلار، بالا بردن قیمت‌های پیشنهادی و احتمال ورشکستگی صندوق پس‌انداز مسکن یکم به عنوان مهم‌ترین کانال پرداخت وام به خریداران مسکن، این بازار را تحت تاثیر قرار داده است. 

به گزارش ایسنا، بررسی وضعیت معاملات مسکن در بهمن ماه از طریق مشاوران املاک نشان می‌دهد بازار مسکن پس از چند ماه رونق مناسب، در بهمن ماه دچار افت شده است؛ چرا که دو عامل تب دلار و افزایش قیمت‌های پیشنهادی منجر به تعلل خریداران مسکن شده و از سوی دیگر کاهش قدرت پمپاژ نقدیگی به طرف تقاضا این بازار را تهدید می‌کند.

 

مشاوران املاک می‌گویند که شب عید سال گذشته بازار رونق بهتری داشت اما امسال با وجود آنکه در ماه‌های قبل شاهد افزایش قرادادهای خرید و فروش بودیم، در بهمن ماه معاملات مجددا افت کرد. برآوردها از علت سکته بازار مسکن به عواملی همچون هجوم سرمایه ها به سمت بازار ارز و تعلل خریداران ناشی از قیمتهای پیشنهادی دارد.

 

هم‌چنین از دو روز قبل بانک مرکزی بانک مرکزی بسته سیاستی سه‌گانه به منظور جذب نقدینگی و حرکت آن از بازار ارز به سمت شبکه بانکی، معرفی و برای اجرا ابلاغ کرد. دو مورد از سیاست‌های مدنظر به دریافت گواهی سپرده اعم از ریالی و ارزی اختصاص دارد. در این طرح قرار است سود ۲۰ درصد به گواهی سپرده پرداخت شود. کارشناسان معتقدند اجرای این طرح می‌تواند منجر به افزایش جذابیت سپرده‌گذاری و کاهش جذابیت بازار مسکن شود.

 

هم‌چنین نگرانی‌ها از ورشکستگی صندوق پس‌انداز مسکن یکم به عنوان مهم‌ترین طرح دولت برای خانه‌دار شدن اقشار میانی، افزایش یافته است. بعد از این‌که مدیرعامل بانک مسکن نسبت به افزایش خروجی‌های این صندوق ابراز نگرانی کرد، پیشنهاد داد که دولت از صندوق توسعه ملی برای کمک به تسهیلات‌دهی این صندوق استفاده کند. کارشناسان هم پیش از این نسبت به از دست رفتن خوداتکایی صندوق پس‌انداز مسکن یکم هشدار داده بودند.

 

از زمان راه‌اندازی صندوق پس‌اندازمسکن یکم در ۱۸ خردادماه ۱۳۹۴ تا کنون ۳۵۷ هزار خانه اولی برای دریافت تسهیلات سپرده‌گذاری کرده‌اند و ۳۳ هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است. این حجم از تسهیلات هنوز نگران کننده نیست اما به گفته‌ی مدیرعامل بانک مسکن، این فرآیند رو به افزایش است و هر هفته به حجم تسهیلات پرداختی افزوده می‌شود.

 

سود این تسهیلات هم‌اکنون ۹.۵ درصد است که در بافت فرسوده به ۸ درصد کاهش می‌رسد، بنابراین به عنوان پایین‌ترین نرخ سود تسهیلات بانکی از جذابیت نسبتا خوبی برای متقاضیان خرید مسکن برخوردار است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------