آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

واکنش بازار نسبت به توقف حراج سکه



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی ,حراج سکه
پس از متوقف شدن حراج سکه از سوی بانک مرکزی، بازار سکه نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و بعد از کاهش قیمت روزهای اخیر مجددا با جهش قیمتی روبرو شد.

 به گزارش ایسنا، بازار سکه در بیش از دو ماه گذشته شرایط متفاوتی را تجربه کرد. بازار تقریبا تا اواخر پاییز وضعیت نسبتا پایداری داشت و افزایش قیمت سکه چندان محسوس نبود، اما از اواخر آذر ماه روند صعودی قیمت‌ها در این بازار آغاز شد.

 

به دنبال افزایش قیمت سکه در شروع دی ماه از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عبور کرد. درآن مقطع بانک مرکزی برای کنترل بازار و تنظیم قیمت ها از طریق بانک کارگشایی اقدام به حراج سکه کرد و در چندین نوبت آن را ادامه داد به طوری که گفته می‌شود در بیش از ۳۰ حراجی ۳۵۰ هزار قطعه سکه فروخته شد.  

 

در آن زمان از سوی مسئولان اتحادیه طلا و جواهر گفته می‌شد که قیمت سکه رقمی در حدود ۲۰۰ هزار تومان حباب دارد که تقریبا این عدد برای سکه بی سابقه بود. به دنبال سیاست بانک مرکزی و ادامه حراج سکه حباب تا حدودی کوچک شد و روند صعودی سکه متوقف شد.

 

اما از سوی دیگر قیمت دلار از اواخر دی ماه و شروع بهمن ماه رو به افزایش رفت. معمولا شرایط بازار اینگونه است که قیمت سکه از وضعیت بازار ارز و نرخ دلار تاثیر می پذیرد و سکه تحت تاثیر دلار مجددا افزایش قیمت پیدا کرد و در شروع بهمن از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد. این روند عملا باعث شد که تقریبا اقدام بانک مرکزی و بانک کارگشایی برای به تعادل رساندن بازار بی اثر شود و با وجود تداوم حراج سکه روز به روز قیمت‌ها در بازار سکه افزایش پیدا می‌کرد.

 

افزایش قیمت در اواخر بهمن به نقطه اوج خود رسید، زمانی که نرخ دلار در آستانه ۵۰۰۰ تومان قرار گرفت قیمت سکه تمام هم به بالاترین قیمت خود در تاریخ سکه یعنی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید زمانی که بانک مرکزی در اقدامی دیگر پیش فروش سکه را هم آغاز کرده بود تا بازار تنظیم شود و از طرفی هم تقاضا برای سرمایه گذاری بالا برود.

 

اما طی روزهای اخیر بازار سکه پس از کاهش محسوس نرخ دلار، جهت کاهشی پیدا کرد و طی حدود یک هفته نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و به یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید.

 

پس از این کاهش قیمت بانک مرکزی در جدیدترین اقدام خود نسبت به بازار سکه روز گذشته (شنبه - ۵ اسفند) اعلام کرد که پیش فروش سکه را تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کند. دلیل توقف حراجی فعلا از سوی بانک مرکزی مشخص نشده، اما پیش‌تر مدیران این بانک اعلام کرده بودند تا زمانی که حباب تمام سکه به حداقل برسد، به حراج ادامه خواهند داد.

 

اما نکته قابل توجه این است که دقیقا همزمان  متوقف کردن حراجی سکه قیمت سکه افزایش پیدا کرد به طوری که عصر دیروز سکه ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

 

به گفته محمد کشتی آرای - رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران - در این باره تصریح کرد که در حالی که کاهش قیمت جهانی طلا درچند روز اخیر قیمت سکه در ایران را هم متاثرکرده  و کاهش داده بود، بانک مرکزی با اعلام خبر توقف حراج به گرانی سکه دامن زد و سکه که دو روز قبل یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان به فروش رسیده بود، دیروز یک میلیون و ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان فروخته شد. وضعیتی که نشان دهنده جهش مجدد نرخ سکه است.

 

 طبیعتا چنین خبری واکنش بازار را به دنبال دارد و اعلام خبر توقف حراج سکه منجر به واکنش بازار شده است. اما به گفته کارشناسان باید دید آیا بازار به این نتیجه می رسد که نیازی به افزایش عرضه ندارد یا خیر؟

 

در این حالت قیمت ها به حالت اول باز می گردد اما در حالت دوم یعنی نیاز بازار به عرضه بیشتر، بانک مرکزی باید برای تعادل مجددا وارد شود. به نظر می‌رسد آنچه بیش از هر چیز تبدیل به آفتی برای بازار شده است عدم تثبیت و تنظیم بازاراست که در هفته های اخیر رخ داده است به طوری که همچنان حباب بزرگی بر روی قیمت سکه وجود دارد. در نهایت باید دید آیا بانک مرکزی با عدم دخالت اجازه خواهد داد مناسبات بازار و وضعیت عرضه و تقاضا نرخ را در بازار تعیین کند و یا بار دیگر تصمیم به دخالت در بازار خواهد گرفت و سیاست‌هایی مثل پیش فروش و حراج سکه را ادامه می‌دهد. 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------