قیمت دلار سال آینده چقدر است؟



  اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی , قیمت دلار
بازگشت ثبات به بازار ارز از مهم‌ترین برنامه‌های است که دولت باید پیگیری کند

 سیدکمال سیدعلی کارشناس بانکی می گوید:«بازار ارز و کشش افزایش شدید قیمت در سال آینده را نخواهد داشت و پیش‌بینی این است که سال ۱۳۹۷ در حالی به پایان برسد که قیمت دلار در حدود ۵۲۰۰ تومان یا کمی بیش و کم از این رقم باشد.»

 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات و معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت و گو با خبرآنلاین ابا اشاره به اینکه قیمت ارز قیمت ارز در سال آینده جهش چشمگیری خواهد داشت،اظهارداشت: میزان صادرات نفت ایران نسبت به گذشته کاهش خاصی را تجربه نکرده است،از سوی دیگر میزان صادرات غیرنفتی نیز در سه ماه گذشته افزایش داشته و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این رقم در سال آینده نیز بیشتر خواهد شد. 

 

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی اضافه کرد: به این ترتیب اگر دولت مسئله قاچاق را جدی بگیرد و اقدامات نظارتی برای کنترل و کاهش حجم قاچاق در کشور را در دستور کار قرار دهد بازار با تقاضای چندانی در حوزه ارز روبرو نخواهد بود و با توجه به مواردی که گفتند عرضه ارز نیز در سال آینده کاهش نخواهد داشت. 

 

وی با تاکید بر اینکه یکسان سازی نرخ ارز در شرایط فعلی اولویت دولت محسوب نمی شود، گفت: بازگشت ثبات به بازار ارز از مهم‌ترین برنامه‌های است که دولت باید پیگیری کند.  

 

وی توصیه کرد: تنش زدایی در عرصه بین‌الملل لازم است همچنان در دستور کار باشد تا شرایط در سطح جهانی نیز به نفع ایران تغییر کند.  

 

سید علی با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌های جدید از نیازهای اصلی و واقعی اقتصاد ایران است گفت: ایجاد ثبات پیش نیاز اولیه ورود سرمایه چه داخلی و چه خارجی به عرصه اقتصاد است از این رو ثبات کردن شرایط از مهم‌ترین برنامه‌های است که دولت باید پیگیری کند.

 

تعیین تکلیف یکسان سازی

 

این کارشناس بانکی در پاسخ به این سوال که با توجه به اتفاقات رخ داده آیا برنامه یکسان سازی نرخ ارز در سال آینده باید از دستور کار خارج شود یا خیر؟ گفت: در دهه ۸۰ ما تجربه ی اجرای موفق برنامه یکسان سازی نرخ ارز را شاهد بودیم اما لازم است به ویژگی‌های اقتصادی و تصمیمات اتخاذ شده در این دوران دقت کنیم. 

 

 وی با اشاره به اینکه یکسان سازی نرخ ارز در دهه ۸۰ در شرایطی صورت گرفت که درآمدهای ارزی ایران از محل فروش نفت تقریباً ۲۲ میلیارد دلار بود ،گفت: اجرای این برنامه در آن سالها به حدی موفق بود که ما با ورود ارز به کشور روبرو بودیم. 

 

سیدعلی با اشاره به اینکه در این دوره نرخ سود بانکی بین ۱۶ تا حدود ۱۸ درصد بود،ادامه داد: در عین حال ثباتی ملموس در بازار ارز ایجاد شده بود و در نتیجه ورود سرمایه به کشور سرعت گرفته بود.

 

 وی تمرکز بر پروژه های صادرات محور در اقتصاد ایران را از مهمترین اولویت‌ها برشمرد و ادامه داد: چنین اقدامی می‌تواند زمینه را برای افزایش درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به درآمدهای ناشی از فروش نفت فراهم نماید. 

 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در خصوص شرایط بازار ارز در سال آینده گفت: نوسانات به تدریج از بازار ارز خداحافظی خواهند کرد و شرایط به سمت عادی شدن پیش خواهد رفت،در عین حال لازم است بانک مرکزی نسبت به اتخاذ تدابیری برای تسریع روند و بازگرداندن ثبات به بازار اقدام نماید. 

 

 وی در توضیح این مطلب اضافه کرد: داده های اقتصادی ما نشان دهنده آن است که قیمت ارز در پایان سال ۹۷ از محدوده ۵۲۰۰ تومان فراتر نمی رود و به نظر من کسانی که تصور شوک شدید در بازار را دارند، در اشتباه هستند.

 

حباب ارز چقدر است؟

 

 سید علی در پاسخ به این سوال که آیا بازار ارز در شرایط کنونی حباب دارد یا خیر،به وضعیت نرخ ارز در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: اگر به خاطر داشته باشید در ابتدای فعالیت دولت یازدهم قیمت ارز به حدود سه هزار و ۲۰۰ کاهش یافت،این در حالی بود که اتفاق خاصی در این بازار رخ نداده بود و انتظارات تورمی مردم با چشم انداز ثبات در بازار جایگزین شده بود. 

 

سید علی ادامه داد: منظور این است که عرضه ارز افزایشی نداشت.او اضافه کرد : به این ترتیب می‌بینیم که انتظارات تورمی از یک سو و میزان اعتماد به سیاست‌های اعلامی توسط بانک مرکزی از سوی دیگر در تعیین نرخ ارز در بازار موثر است. 

 

او با تاکید بر اینکه نمی‌توان نرخ واحدی برای ارز اعلام کرد،گفت: بی‌تردید نرخ ارز باید در بازار تعیین شود و همانطور که توضیح دادم عوامل سیاسی و اجتماعی نیز در تعیین این نرخ دخیل هستند ، در نتیجه با تغییرات طراح داده در فضای سیاسی و اجتماعی این نرخ نیز تغییر می کند. 

 

 وی گفت: اگر قیمت ارز واقعی شود در ایران در این بازار جایی برای مانور ندارد و عملیات واردات و صادرات نیز به درستی انجام خواهد گرفت در نتیجه من فکر می کنم باید نرخ بهینه ارز را با مشخصاتی که گفتم شناسایی کنیم. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------