آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

سه نوع دلا‌ر در کانال ۴۸۰۰



روز گذشته صرافی‌های منتخب شاخص بازار ارز را ۴ هزار و ۸۰۴ تومان قیمت زدند تا ۳ نوع دلار در این کانال قرار بگیرد. نرخ این ارز در معاملات غیررسمی و قیمت حواله آن دو نوع دیگری بودند که نوسانات خود را در محدوده‌های مختلف کانال ۴هزار و ۸۰۰ تومان به ثبت رساندند. بازارساز ارزی در این روز توانست با بالا آوردن قیمت خود به نرخ حواله دلار و بازارهای مرزی مانع از نوسان‌گیری دلالان بازار غیررسمی شود. معامله‌گران غیررسمی قصد داشتند با جوسازی پیرامون تغییرات در وزارت امور خارجه آمریکا، قیمت این ارز را به کانال ۴هزار و ۹۰۰ تومان ببرند.

 

روز گذشته قیمت ۳نوع دلار در کانال ۴هزارو۸۰۰تومان قرار گرفت: صرافی‌های منتخب، نقدی غیررسمی و حواله. سکه تمام بهار آزادی نیز به بالای کانال یک میلیون و ۶۳۰ هزار تومان سرک کشید. روز چهارشنبه، قیمت دلار به ۴‌هزار و ۸۰۴ تومان رسید که نشان دهنده افزایش ۲۵ تومانی نسبت به روز سه شنبه بود. برخلاف رشد قیمت نقدی این ارز، نرخ حواله دلار با کاهش قیمت مواجه شد و بیشتر زیر محدوده ۴ هزار و ۸۳۰ تومان معامله شد.  این در حالی بود که در چهارمین روز هفته حواله این ارز بعضا بالای ۴هزار و ۸۵۰ تومان قیمت می‌خورد. می‌توان گفت روز چهارشنبه قیمت نقدی صرافی‌های منتخب و نرخ حواله این ارز به فاصله منطقی از یکدیگر رسیدند، ولی آنچه در بازار عجیب بود، تحرکات معامله‌گران غیررسمی بود. به گفته فعالان، روز چهارشنبه معامله‌گران غیررسمی با جوسازی پیرامون برکناری وزیر امور خارجه آمریکا، دلار را بالای ۴هزار و ۸۸۰ تومان خریداری کردند.

 

به این ترتیب، قیمت در معاملات غیررسمی حتی به بالای نرخ‌های حواله‌ای رسید. برای اتفاق عجیب روز چهارشنبه دو دلیل مهم از سوی بازیگران ارزی ذکر شد. دسته اول باور داشتند، کاهش ارزش نرخ حواله درهم موجب شد ارزش دلار در مناطق سلیمانیه و هرات کاهش پیدا کند و به دنبال آن نرخ حواله دلار در ترکیه نیز کاهش پیدا کند. با این حال، در بازار داخلی بیشتر به دلیل کمبود فروش ارز در حجم‌های خرد و جوسازی معامله‌گران پیرامون جانشین وزیر امور خارجه آمریکا قیمت را بالا بردند. ناگفته نماند که در ساعات پایانی روز جو خرید در میان معامله‌گران غیررسمی پایین آمد و این ارز به محدوده‌های قیمتی پایین‌تری رفت.

 

همسو با افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر صعودی قرار گرفت و با ۲۲ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۶۳۲ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، بازگشت اونس به بالای محدوده هزار و ۳۲۰ دلار یکی از متغیرهای افزایشی بود، ولی آنچه در رشد قیمت فلز گران بهای داخلی اثر بیشتری داشت، مربوط به عامل انتظارات و هیجان دلار بود. در این روز، سکه در مقطعی حتی به بالای کانال یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رفت ولی با آغاز حراج بانک کارگشایی قیمت این فلز گران‌بها نه تنها روند افزایش قیمت متوقف شد، بلکه یک کانال نیز عقب‌نشینی کرد.

 

تهیه دلار در حجم خرد سخت شد

روز گذشته، بسیاری از متقاضیان در تهیه دلار در حجم خرد با مشکل مواجه بودند. علت اصلی این موضوع آن بود که بیشتر صرافی‌های راسته میدان فردوسی تمایلی به عرضه ارز نداشتند. به نظر می‌رسد، پس از توقف رانت ارزی و عدم عرضه دلار در کانال ۴هزار و ۴۰۰ تومانی به برخی از صرافی ها، این دسته سعی کردند در برابر این اقدام با عدم عرضه ارز گارد بگیرند. البته عده‌ای نیز عنوان می‌کنند، تهیه دلار با قیمت ۴ هزار و ۷۹۴ تومان و فروش با قیمت ۴ هزار و ۸۰۴ تومان برای صرافی‌ها زیاد جذاب نیست. نکته جالب آن بود که برخی صرافی‌ها دلار خود را با دریافت پاسپورت، ویزا و بلیت هواپیما به قیمت ۴ هزار و ۸۰۴ تومان به فروش می‌رساندند. این در حالی بود که روز چهارشنبه قیمت دلار در حجم خرد برای مسافران حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود.

 

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد یکی از مشکلاتی که منجر به افزایش تقاضا در بازار داخلی می‌شود و زمینه صعود هیجانی قیمت را فراهم می‌کند، به مشکل عرضه ارز از سوی صراف‌ها بازمی‌گردد. این مشکل روز گذشته از دو جهت بیشتر نمایان شد: یکی تقاضای ارزی مسافران و دوم، افت نرخ‌های حواله دلار. در واقع، در این روز افراد زیادی برای تهیه ارز محدود مورد نیاز خود برای سفر دچار مشکل شدند. همزمان در حالی که قیمت دلار در مناطق مرزی در حال کاهش بود، دلار در بازار داخلی به واسطه هیجاناتی از این دست راه افزایشی را در پیش گرفته بود. البته در ساعات انتهایی روز قیمت در میان صرافی‌های منتخب راه کاهشی را در پیش گرفت.

 

مدیریت بازار با همراهی سیاست‌گذار

روز گذشته، بازارساز ارزی گام مثبت دیگری را برای مدیریت قیمت دلار برداشت. در این روز، یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی قیمت دلار را بالاتر برد تا بهای این ارز با نرخ‌های حواله و ارزش دلار در کشورهای همسایه همسان تر شود. معامله‌گران غیررسمی سعی کردند با جوسازی پیرامون اتفاقات بیرونی قیمت را به کانال ۴ هزار و ۹۰۰ تومان ببرند، ولی از آنجا که قیمت بازارساز به کشورهای همسایه نزدیک بود، این هیجان پایدار باقی نماند و در ساعات انتهایی روز موج عرضه ارز در بازار بیشتر شد.

سرگیجه بازارهای جهانی

 

سیاست‌های ترامپ در کنار معامله‌گران غیررسمی بازار داخلی، بازارهای جهانی را نیز دچار گیجی کرد. البته نگرانی سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی میان پارامترهای مختلف در حال دست‌به‌دست شدن است. علت سردرگمی بازارها به تعبیر یکی از استراتژیست‌های ارشد «جی‌پی‌مورگان» نقل مکان نااطمینانی از فضای تورمی به سیاست‌های کاخ سفید است. دونالد ترامپ تنها یک سال پس از تشکیل کابینه، پروسه تغییر دکوراسیون هیات دولت را آغاز کرده است. چند روز پس از استعفای «گری کوهن» (مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهوری)، «رکس تیلرسون» (وزیر امور خارجه ایالات متحده) به دستور ترامپ اخراج شد تا نااطمینانی با مرکزیت کاخ سفید به سمت بازارهای جهانی گسیل شود. همزمان با تشدید حواشی سیاسی در واشنگتن، جنبه تازه‌ای از حمایت‌گرایی به واسطه تعرفه‌گذاری بر واردات حوزه فناوری و مخابرات، بازار سهام آسیا را نزولی کرد. شاخص دلار پس از خانه‌تکانی کاخ سفید وارد کانال کاهشی شده بود؛ اما تا عصر روز گذشته تغییر چندانی در روند این شاخص به چشم نمی‌خورد. اونس طلا نیز دیروز رفتار محتاطانه‌ای از خود بروز می‌داد و نزدیک به خط قیمتی ۱۳۲۶ دلاری نوسان داشت.

  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,دلا‌ر

 

دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------