سیگنال کاهشی دلار از هرات افغانستان رسید



البته پس از ساعت ۳ بعدازظهر قیمت دلار در هرات بالاتر رفت و همزمان موجب شد قیمت دلار در بازار داخلی در ساعات انتهایی روز به محدوده‌های بالاتر بازگردد. برخی از فعالان، افت ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان را ناشی از کاهش نرخ حواله درهم دانستند. در این روز نرخ حواله درهم در محدوده هزار و ۳۶۰ تومان قرار گرفته بود. با این متغیرهای نزولی، دلار برای دومین روز متوالی در بازار تهران کاهش قیمت را تجربه کرد. روز سه‌شنبه نیز شاخص بازار ارز ۴۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

 

در روزهایی که دلار در سطوح کلان بیشتر رنگ و بوی کاهشی داشته است، در بازار سکه قیمت‌ها راه افزایشی را در پیش گرفتند. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسید. به گفته بازیگران بازار عامل اصلی که در ۲ روز اخیر به افزایش قیمت سکه در بازار داخلی کمک کرد، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی روز چهارشنبه تا ساعت ۳ بعدازظهر بالای محدوده هزار و ۳۴۰ دلار قرار داشت. برخی از فعالان اعتقاد دارند، افزایش بهای سکه در سال ۹۷ می‌تواند منجر به افزایش متقاضیان پیش‌فروش سکه شود.

 

دلار مسافرتی زیر۵ هزار تومان

روز گذشته، تعدادی از متقاضیان ارزی توانستند از یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی اقدام به تهیه ارز کنند. صرافی ملی که در ضلع جنوبی میدان فردوسی قرار داشت به مسافرانی که قصد خروج از کشور داشتند، بین ۲ تا ۵ هزار دلار عرضه می‌کرد. به گفته یکی از فعالان، مسافران مقاصدی که نیاز به دریافت ویزا نداشتند، ۲ هزار دلار از این صرافی تحویل می‌گرفتند. مسافرانی که ویزا و سایر مدارک خود را به همراه داشتند، می‌توانستند ۵ هزار دلار دریافت کنند. به گفته فعالان، قیمت دلاری که این مسافران از این صرافی دریافت می‌کردند، زیر ۵ هزار تومان و در محدوده ۴هزار و ۸۸۰ تومان قرار داشت. این در حالی بود که بیشتر صرافی‌های میدان فردوسی با وجود ثبت ارقامی مانند ۴ هزار و ۸۸۷ تومان حاضر به فروش ارز در این محدوده قیمتی نبودند. گزارش‌ها حاکی از آن است که خرید ارز از صرافی‌ها سخت‌تر شده است. یکی از متقاضیان ارزی حتی اشاره کرد برای تهیه یورو در حجم خرد در منطقه شهرک غرب و سعادت‌آباد با مشکل مواجه شد. به گفته این متقاضی، وی تنها نیاز به ۱۵۰ یورو داشت، ولی بیشتر صرافی‌ها عنوان می‌کردند که زیر ۵۰۰ یورو به فروش نمی‌رسانند. متقاضیان دیگری عنوان می‌کردند که بیشتر صرافی‌های فردوسی دلار را به فروش نمی‌رساندند و عده‌ای نیز قیمت‌های بالای ۵ هزار و ۱۰۰ تومان را به‌عنوان نرخ فروش خود پیشنهاد می‌دادند. در این شرایط، به‌نظر می‌رسد بازارساز باید ساماندهی عرضه‌کنندگان ارز را با جدیت بیشتری دنبال کند؛ چراکه اختلال در عرضه ارز می‌تواند به جوسازی‌های روانی مقطعی منجر شود.

 

  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , دلار

 

دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------