اوراق تسه به ۵۷ هزار تومان رسید/ احتمال افزایش قیمت درتابستان



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , اوراق تسه
با توجه به کاهش تقاضای خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس، قیمت این اوراق امروز به ۵۷ هزار تومان رسید اما احتمال افزایش آن به بالای ۷۵ هزار تومان در مرداد ماه وجود دارد. 

به گزارش مهر، بر اساس تحلیل های بازار مسکن، طی ۶ سال اخیر همواره با کاهش میزان معاملات در دو ماه پایانی هر سال و ابتدایی سال بعد از آن با کاهش شدید معاملات مسکن مواجه می شویم. طی دو ماه اخیر نیز این اتفاق رخ داد و همانطور که پیش بینی می شد به دلیل تعطیلات نوروزی با کاهش شدید معاملات مسکن طی سه هفته اخیر روبه رو بوده ایم.

 

کاهش معاملات مسکن اگرچه تأثیری در کاهش قیمت مسکن نداشته است، اما به دلیل کاهش تقاضای خرید اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن (اوراق تسه) در بازار سرمایه ـ فرابورس ـ قیمت این اوراق طی هفته های اخیر با کاهش مواجه شده است.

 

به گزارش مهر، طی امروز (شنبه ۱۸ فروردین) اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه ۹۶ به قیمت ۵۷ هزار و ۱۰۰ تومان و اوراق صادره در مرداد و شهریور ماه به قیمت ۵۷ هزار ۸۰۰ تومان به فروش رفته است. امروز همچنین اوراق صادره در ماه های مهر، آبان و آذر ۹۶ نیز در بازه ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان در فرابورس به فروش رفت.

 

این در حالی است که نرخ اوراق تسهیلات مسکن در ماهای مهر ماه تا بهمن ماه سال گذشته با نرخ های ۷۸ تا ۸۵ هزار تومان در نوسان بود و این برای نخستین بار طی شش ماه اخیر است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کمتر از ۶۰ هزار تومان می رسد. ضمن اینکه احتمال کاهش آن در روزهای آینده تا ۵۳ هزار تومان نیز وجود دارد.

 

حمیدرضا چراغی تحلیلگر بازار سرمایه و کارشناس بازار مسکن در گفت وگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: از آنجایی که در مرداد ماه سال گذشته، شاهد افزایش ناگهانی میزان معاملات مسکن و استقبال از خرید و فروش آن بودیم، احتمال می رود امسال نیز پس از اتمام ماه مبارک رمضان و در نیمه دوم تیرماه و مرداد ماه با افزایش خرید و فروش مسکن مواجه شویم.

 

وی افزود: با توجه به اینکه قرار نیست طی سال جاری وام مسکن از محل اوراق تسهیلات افزایش یابد و اگر افزایش وامی هم به تصویب برسد، از محل صندوق پس انداز مسکن یکم خواهد بود، بنابراین با توجه به اینکه با افزایش تقاضای خرید اوراق تسهیلات مسکن و نیز افزایش معاملات مسکن در تابستان احتمال دارد قیمت این اوراق نیز طی ۳ تا ۴ ماه آینده مجددا به دامنه ۷۵ تا ۸۵ هزار تومان برگردد که به معنی افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۵ درصدی این برگه هاست.

 

قابل ذکر است که خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن، محدودیتی ۴ ماهه از زمان خرید دارد و کسانی که قصد خرید و فروش اوراق تسه را دارند، می بایست از اوراقی که تاریخ انقضای آنها در ماه های پیشِ رو نباشد و زمان طولانی تری را شامل می شود، استفاده کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------