آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

پیش فروش سکه یک ماهه بدلیل محدودیت در ضرب متوقف شد



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , پیش فروش سکه
مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی می گوید، پیش فروش سکه در سررسید یک ماه به دلیل محدودیت این بانک در ضرب آن متوقف شده است ولی پیش فروش ها در سررسید های سه ماه تا 2 ساله در بانک ملی انجام می شود. 

به گزارش ایرنا از بانک مرکزی، مسعود رحیمی در ارزیابی این بانک در آینده بازار سکه پس از اجرای طرح پیش فروش سکه اظهار داشت: با ورود تدریجی و متناسب سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار از یک ماه آینده و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای سکه، نیازهای موجود تامین شده و قیمت‌ها نیز کنترل و متعادل خواهد شد.

 

وی افزود: بانک مرکزی از ماه‌های پایانی سال قبل به منظور مدیریت نقدینگی و تنظیم بازار ارز به صورت کلی و خاصه ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای سکه بهار آزادی در کشور، اقدام هایی از جمله برگزاری حراج سکه طلا از طریق بانک کارگشایی و متعاقب آن ارائه طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی با سررسیدهای زمانی مختلف را انجام داد.

 

رحیمی ادامه داد: از ابتدای برگزاری حراج سکه در بانک کارگشایی تا تاریخ 20 فروردین‌ماه امسال، در مجموع تعداد 260 هزار سکه تمام بهار آزادی و 225 هزار سکه نیم بهار آزادی در بازار عرضه شد.

 

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان اینکه در ادامه و پس از اجرای طرح پیش‌فروش سکه، با توجه به استقبال مردم از طرح، برگزاری جلسات حراج سکه متوقف شد، گفت: پیش‌فروش سکه در ابتدا با سررسیدهای شش‌ ماه و یکساله آغاز و در ادامه با توجه به تقاضای موجود در بازار، پیش‌فروش با سررسیدهای نزدیکتر از جمله یک ماه، سه ماه، 9 ماه و همچنین سررسیدهای طولانی‌تر یک ساله، هجده ماه و 2 ساله نیز در دستور کار قرار گرفت.

رحیمی اضافه کرد: انتظار می‌رود با ورود تدریجی و متناسب سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار ضمن تامین سکه‌‌های مورد نیاز مردم، از طریق ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، قیمت‌ها نیز کنترل و متعادل شود.

 

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به توقف طرح پیش‌فروش یک ماه تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که در اجرای طرح پیش‌فروش سکه مطرح شده، برنامه‌ریزی برای تولید سکه‌های پیش‌‌فروش شده با توجه به سررسیدهای مختلف است؛ در این خصوص با توجه به شهرت سکه های تولیدی بانک مرکزی و اعتماد مردم به آن، حفظ کیفیت کار از لحاظ عیار دقیق، خلوص بالا و ضرب از یکسو و ایفای دقیق تعهدات ناشی از پیش فروش از سوی دیگر؛ مهم‌ترین دغدغه ‌و خط قرمز بانک مرکزی در تولید و توزیع سکه است.

 

وی اظهار داشت: بر این مبنا با توجه به استقبالی که از پیش‌فروش با موعد یک ماه شده است و محدودیت های خطوط تولید سکه طلا در ضرابخانه، پیش فروش با سررسید یکماه متوقف شد.

رحیمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ذخائر ارزی بانک مرکزی شرایط بسیار مناسبی دارد، بویژه اینکه بعد از اجرای برجام نیز فرصت مناسبی برای تامین بیش از پیش طلا و افزایش ذخایر فراهم آمد. بر این اساس مشکل خاصی برای تامین طلای مورد نیاز بازار وجود نخواهد داشت. در عین حال امکان بازنگری در سررسیدهای موجود برای مقاطع مختلف زمانی، بر اساس میزان سکه پیش‌فروش شده و ظرفیت و امکانات تولیدی در آینده نیز وجود خواهد داشت.

 

به گزارش ایرنا، پیش فروش سکه تمام در سررسید سه ماه یک میلیون و 540 هزار تومان، 6 ماه یک میلیون و 475 هزار تومان، 9 ماه یک میلیون و 410 هزار تومان و یک ساله یک میلیون و 350 هزار تومان در شعب بانک ملی ایران انجام می شود؛ قیمت سکه برای سررسید 18 ماه یک میلیون و 245 هزار تومان و سررسید 2 ساله یک میلیون و 160 هزار تومان تعیین شده است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------