آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

سیف: التهابات بازار ارز با اقدام های دشمن شروع شد



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , سیف

 

  ابرنا به نقل از رئیس کل بانک مرکزی گزارش داد: التهابات بازار ارز با اقدام های دشمن شروع شد و برخی نیز به آن دامن زدند.

 

«ولی الله سیف» روز شنبه در اجلاس هم اندیشی مدیران ارشد دولت، در محل سالن اجلاس سران، با بیان اینکه در چهار سال گذشته، بازار ارز وضعیت باثباتی داشت، افزود: از نیمه دوم سال ٩6 التهابات بازار ارز شروع شد که برخی عوامل موثر بر آن، روشن است که می توان گفت و برخی را هم نمی توان گفت.

 

وی نرخ ارز را تابعی از واقعیت های اقتصادی و تعادل عرضه و تقاضا دانست و افزود: در شرایطی که تعادل بین عرضه و تقاضا وجود دارد، التهاباتی را شاهد بودیم.

 

سیف نقش بانک مرکزی را جلوگیری از هیجانات کوتاه مدت دانست و از نبود نظارت و مراقبت از ارز صادراتی که صرف کالاهای قاچاق می شود، وجود استثنائات برای واردات کالا از کانال های رسمی و خارج از چارچوب سیاست های خارجی کشور همچون مناطق آزاد، استفاده از ارز برای انتقال سرمایه ها برای خارج از کشور، محدودیت دولت در استفاده از بانک های بین المللی به دلیل تحریم و نیاز به نقدینگی و تسویه حساب از طریق استفاده از اسکناس، کیفیت تولیدات داخلی و اقبال هموطنان در مقایسه با کالاهای مشابه خارجی و در بخش گردشگری مقاصد خارج از کشور جذابیت بیشتری دارد و فضاسازی دشمنان خارج از کشور و دستمایه قراردادن این فضاسازی ها در داخل به عنوان برخی از دلایل ناآرامی های اخیر در بازار نام برد.

 

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره ضرورت اتخاذ تصمیم یکسان سازی نرخ ارز توسط دولت گفت: برگرداندن آرامش به بازار ارز، تامین نیاز واقعی جامعه در بخش کالایی و خدماتی، فراهم آوردن شرایط پایدار در جامعه برای فعالیت اقتصادی و مصون سازی کشور در برابر تهدیدات خارجی از ضرورت های این تصمیم است.

 

وی افزود: ساماندهی و شفاف سازی تجارت خارجی کشور و انتقال سریع منابع ارزی که سرمایه ملی است و باید با دقت صرف رشد و شکوفایی اقتصادی کشور شود از دیگر ضرورت های اتخاذ تصمیم یکسان سازی ارز اشت.

 

سیف همچنین درباره ویژگی های سیاست جدید ارزی گفت: نظام ارزی نرخ شناوری است و ثابت نیست و متناسب با رقم متغیرهای اقتصادی تغییر می کند، هدایت واردات کالاها و خدمات از کانال های رسمی، انتقال ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی، اطمینان از تخصیص منابع ارزی براساس اولویت های موجود، جلوگیری از مصرف منابع ارزها قاچاق و خروج سرمایه از کشور، عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی از طریق تامین تفاوت ریالی نرخ ارز مربوطه توسط دولت از جمله ویژگی های سیاست ارزی جدید است.

 

وی همچنین درباره سامانه نیما گفت: سامانه نیما یک نظام یکپارچه مدیریت ارزی با قابلیت تنظیم شوندگی و سیاست گذاری است که تمامی منابع و مصارف ارزی در یک جا جمع می شود و براساس ترجیحات متقاضی و اولویت های سیاستگذار عرضه و تقاضای ارز با هم برابری می کند.

 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ساختار این سامانه براساس چهار بازیگر عمده شکل می گیرد، افزود: واردات کنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضی ارز، صادرکنندگان دولت و خدمات شامل دولت به عنوان صادرکننده نفت و عرضه کننده ارز کشور، واسطه گران شامل بانک ها و صرافی ها که منابع را از سمت عرضه کنندگان به متقاضیان هدایت می کنند و در نهایت سیاستگذار ارزی براساس پیش بینی منابع و مصارف، نرخ، اولویت ها و ثبت مصارف از طریق سامانه تحت کنترل دارد .

 

وی افزود: نیما یک ابزار اطلاعاتی برای رصد لحظه ای بازار ارز است که امکان سیاسگذاری فوری و مداخلات موثر را فراهم می کند.

 

سیف درباره ویژگی های سامانه نیما گفت: داده ها و اطلاعات کامل و واقعی از عرضه و تقاضای ارز را فراهم می کند، فرآیند تامین منابع و تخصیص ارز در یک ساختار شکل می دهد، علاوه بر پوشش نیازهای کلان مربوط به نیازهای اجرایی قابلیت پوشش نیازهای کل مردم را نیز داراست و رویکرد واکنشی سیاستگذار به رویکرد کنشی تبدیل می شود و با سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط دارد.

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه آرامش پیش نیاز شروع حرکت و تحقق رشد اقتصادی است، گفت: در پنج سال گذشته با جود آرامش اقتصادی شاهد خروج از رکود اقتصادی بودیم و در سال 95 به رشد اقتصادی 12.5 درصد رسیدیم.

 

وی افزود: در سال 96 نیز رشد بالای چهار درصد نیز قطعی است و این ویژگی مثبتی است که باید به آن توجه کنیم و برای تحقق این دستاورد همه عوامل با هم همکاری کرده اند.

 

سیف درباره اقدامات انجام شده در سال گذشته گفت: پارسال توانستیم به هدف بزرگ که بازار پولی مصون از فعالیت های آسیب زننده و غیرمجاز است، دست یابیم و اگر این اقدام سه یا چهار سال زودتر انجام می شد هزینه کمی برای ما داشت هرچند باید توجه کنیم که اگر دیرتر از این نیز انجام می شد هزینه سنگینی داشت.

 

وی با تشکر از همکاری دستگاه های امنیتی با بانک مرکزی گفت: پارسال سعی کردیم مشکل بسیاری از سپرده گذاران در این موسسات را برطرف کنیم و درصدد هستیم منابع جدیدی از این موسسات را شناسایی کنیم تا مشکل سپرده گذارانی که مبلغ بیشتری سپرده داشتند نیز برطرف شود.

 

رئیس کل بانک تاکید کرد: مساله بانک ها و موسسات مجاز از مهمترین اقداماتی است که دولت و همه قوا باید متمرکز شود تا نظام بانکی از چالشی که با آن روبه روست رهایی یابد البته جای نگرانی نیست و در سال های گذشته اقدامات مثبتی انجام شده است.

 

اجلاس هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید با حضور رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون رییس جمهوری، وزرای دولت و مدیران ارشد در سالن اجلاس سران برگزار شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------