آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

چوب حراج به ۴۸۵ هزار سکه



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,سکه
طی حدود سه ماه برگزاری حراجی سکه ۴۸۵ هزار قطعه تمام و نیم بهار آزادی فروخته شد، در حالی حراج متوقف شده که بعید نیست در آینده‌ای نزدیک بانک مرکزی دوباره آن را در دستور کار قرار دهد. 

به گزارش ایسنا، نیمه دوم سال گذشته دوره خاصی برای بازار سکه بود و از حدود شهریورماه رشد قیمت این کالا شروع شد. سکه تمام بهار آزادی از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا پایان سال قبل تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان پیش رفت. افزایش حدود ۶۰۰ هزار تومانی سکه در حدود شش ماه در شرایطی رقم خورد که در این فاصله اقداماتی همچون حراج و پیش فروش انجام شد که البته نتوانست موجب کاهش قیمت شود، اما مدیران بانک مرکزی معتقد بودند اگر حراج برگزار نشد به طور حتم قیمت سکه تا پیش از این افزایش داشت.

 

از چهارم آذرماه حراج سکه از کانال بانک کارگشایی(زیرمجموعه بانک ملی) اجرایی شد و به غیر از تعطیلات رسمی در روزهای زوج به طور مداوم در حال برگزاری بود تا این‌که این روال رسما در دهه دوم فروردین ماه متوقف شد و مدیران بانک مرکزی نیز آن را تائید کردند.

 

روال حراجی سکه از این قرار بود که به طور روزانه بانک مرکزی قیمت پایه را اعلام و در نهایت با بالاترین نرخ به فروش می‌رفت و باید خریدار ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز برای خرید پرداخت می‌کرد. اولین نرخ پایه‌ای که بانک مرکزی برای حراج سکه اعلام کرد در زمانی که سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان در بازار فروش می‌رفت یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بود. همچنین برای نیمه سکه که قیمت فروش بازار حدود ۷۰۰ هزار تومان بود قیمت پایه به ۵۹۰ هزار تومان رسید.

 

در چند ماه برگزاری حراجی، قیمت سکه کاهشی نبود و حتی رشد داشت. دلیل اصلی این موضوع را مسئولان مربوطه افزایش قیمت دلار اعلام کردند، چرا که به هر صورت رابطه مستقیمی بین قیمت دلار و سکه وجود دارد که  با روند رو به رشد دلار در چند ماه پایانی سال گذشته و رسیدن تا مرز ۵۰۰۰ تومان، قیمت سکه نیز افزایشی شد. بر این اساس قیمت پایه اعلامی بانک مرکزی نیز در آخرین حراجی‌ها در سال جاری نسبت به نرخ‌های ابتدایی رشد قابل توجهی داشت به گونه‌ای که تمام سکه یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان و نیم بهار ۷۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد .

 

 حراجی برای مخاطبان جذاب بود و به گونه‌ای پیش رفت که با استقبال نسبتا خوبی در روزهای برگزاری همراه شد، حتی در جلسات اول ازدحام زیادی در محل بانک کارگشایی شکل گرفت و در ادامه هم محل برگزاری خالی نشد. در دوران برگزاری حراج گاهی پیش می‌آمد که قیمت‌های خریداری شده بالاتر از حتی نرخ بازار بود و در بین آنها از دلالان گرفته تا مردم عادی یا افرادی که حتی نیاز به خرید نداشتند می‌آمدند، در این بین حضور کسانی که برای پرداخت سکه‌های مهریه به حراجی می‌آمدند نیز جالب توجه بود.

 

 به هر ترتیب در شروع سال جدید با بی‌نظمی‌هایی در حراج سکه همراه بود و طولی نکشید که به طور کامل متوقف شد. گرچه دلیل توقف رسما اعلام نشد، اما فروش سکه تا مرز ۵۰۰ هزار قطعه و در سویی دیگر پیش فروش که در حال انجام بود و فروش آن چند میلیونی شد موجبات توقف را فراهم آورد، چرا که در مورد پیش فروش هم در دو سررسید یک ماهه و دو ماهه اخیرا توقف صورت گرفت و دلیل اصلی آن به آمادگی برای تامین و ضرب سکه‌ به منظور ارائه به خریداران اعلام شد.

 

با وجود توقف حراج سکه، رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات اخیر خود اعلام کرده که "بانک مرکزی با عرضه سکه، حباب را تا حدی از بین برده و ممکن است در آینده نیز برای حراج مجددا اقدام کند". این در حالی است که در دوران برگزاری حراج  تا پایان سال گذشته حبابی که تا ۲۵۰ هزار تومان پیش بینی می‌شد به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسید، ولی در ابتدای سال جاری مجددا نرخ سکه تا حدی حبابی شده و تا حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیش رفته است.

 

اما در  حال حاضر با توقف حراج، بانک مرکزی پیش فروش سکه را در دستور کار دارد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک ملی سکه‌های تمام بهار آزادی را در سررسیدهای شش و 9 ماهه، یکساله، 18 ماهه و دو ساله خریداری کنند. در روزهای اخیر پیش‌فروش در سررسید یک ماهه و سه ماهه به دلیل تکمیل ظرفیت متوقف شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------