مرغ و گوشت باید ارزان شود



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,مرغ و گوشت
معاون وزیرکشاورزی اعلام کرد: برای تولید و توزیع مرغ و گوشت در بازار ماه رمضان هیچ مشکلی وجود ندارد و با توجه به واردات دو میلیون تنی خوراک دام و طیور با ارز دولتی، مرغ باید ارزان شود و نوسانات گوشت قرمز اگر ادامه داشته باشد قطعا با عرضه محصول گرم و سرد، بازار را کنترل می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، طی هفته‌های گذشته بازار مرغ و گوشت قرمز با تنش‌ها و نوساناتی همراه بود که به گفته تولیدکنندگان و مدیران تشکل‌های بخش خصوصی، ‌کمبود و نوسانات قیمتی نهاده‌های تولید یا همان خوراک دام و طیور عامل اصلی ایجاد تنش در بازار مرغ و گوشت شده است.

 

مساله‌ای که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها در هفته گذشته اعلام کردند که حل شده و به گفته معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی،  بیش از دو میلیون تن انواع خوراک دام و طیور با تامین ارز دولتی ۳۸۰۰ تومانی به کشور وارد شده و این کالاهای اساسی باید با قیمت مناسب به دست مرغداران و دامداران برسد.

 

به گفته وی، از روزی که مصوبه دولت برای سیاست‌گذاری جدید ارزی ابلاغ شد تا اجرای آن حدود ۲۰ روز طول کشید که کالاهای اساسی منتظر عملی شدن آن بودند و بنابراین طی این ایام چیزی به کشور وارد نشد و طبیعی بود که با نوساناتی مواجه شویم که البته دستگاه‌های نظارتی باید دقت بیشتری داشته باشند را روی بازار نظارت شان را افزایش دهند تا شاهد این سوء استفاده ها و سودجویی ها نباشیم، البته برخی از واردکنندگان نیز طی روزهای گذشته با دلار ۴۲۰۰ تومانی اقدام به ترخیص کالاهای اساسی خود کرده بودند که بر اساس مصوبه جدید دولت مابه التفاوت ۴۰۰ تومانی به آنها به زودی مسترد خواهد شد.

 

مهرفرد تاکید کرد که اگر کسی با دلار ۵۵۰۰ تومانی اقدام به فروش نهاده‌های تولید مرغداران و دامداران کند مرتکب تخلف شده و دستگاه‌های نظارتی باید با چنین افرادی برخورد کند. البته امیدواریم که طی روزهای آینده شاهد بازگشت تعادل به این بازار باشیم.

 

این اظهارات در حالی مطرح شده که طی هفته‌های گذشته و با وجود ترخیص بیش از ۲۰ فروند کشتی بزرگ حامل نهاده‌های دام و طیور هنوز بازار گوشت قرمز و مرغ با نوسان مواجه است و هر کیلوگرم از این محصولات به ترتیب به حدود ۶۰ هزار و بیش از ۸۰۰۰ تومان رسیده است که با توجه به نزدیک بودن ماه رمضان، نگرانی‌هایی در بازار ایجاد کرده است.

 

دستگاه‌های نظارتی بساط انحصارگری را جمع کنند

در این باره مرتضی رضایی - معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام - به ایسنا، گفت: نهاده‌های مورد نیاز برای تولید محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز و مرغ، شامل ذرت، ‌کنجاله سویا و جو به عنوان اصلی‌ترین آن‌هاست و حالا با توجه به تامین ارز دولتی برای واردات آن‌ها و ترخیص بیش از دو میلیون تن خوراک دام و طیور از گمرکات کشور، دولت وظیفه خود را از نظر ساختاری انجام داده است و باید بازار به تدریج رنگ آرامش به خود بگیرد. البته یکی از عمده دلایلی که هنوز شاهد این اتفاق نبودیم، بزرگ بودن صنعت دام و طیور در کشور است که اثرگذاری از سیاست‌ها در آن به تدریج شکل می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته حباب قیمتی در بازار مرغ و گوشت قرمز به وجود آمد که مورد اعتراض همه قرار گرفت، تاکید کرد: با توجه به نبود کمبود در این بازار و مشخص بودن میزان، چگونگی و قیمت نهایی برای واردات کالاهای اساسی مورد نیاز تولید در صنعت دام و طیور، نباید شاهد سودجویی و گرانفروشی این محصولات و کالاهای اساسی از سوی برخی از تجار باشیم و دستگاه‌های نظارتی باید دقت بیشتری در حوزه نظارت کند.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام ادامه داد: ورود نهاده‌های اساسی تولید در انحصار نسبی برخی تجار که تعداد کمی هم هستند، قرار دارد و دستگاه‌های نظارتی باید به صورت قانونی به این مساله ورود و بر بازار نظارت کنند، چرا که معمولا در ماه رمضان مصرف پروتئین‌های حیوانی افزایش می‌یابد.

 

رضایی اظهارکرد: در مرغداری‌ها و دامداری‌ها، از قبل سامانه‌هایی شکل گرفته تا تولید بیشتری برای بازه‌های زمانی مانند ماه رمضان که مصرف بیشتر می‌شود، به وجود آید و هم اکنون هیچ مشکلی برای عرضه و تولید گوشت مرغ با توجه به جوجه‌ریزی صورت گرفته وجود ندارد و در بازار گوشت قرمز نیز نوسانات تا حدی قابل قبول است، اما اگر ادامه داشته باشد قطعا به بازار ورود می‌کنیم و از طریق عرضه گوشت قرمز به صورت گرم و سرد آن را کنترل می‌کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------