قیمت بازار مسکن تیرماه پایدار می‌شود / افزایش شدید قیمت مسکن در صورت کاهش دوباره نرخ سود



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,بازار مسکن
یک کار‌شناس بازار مسکن با بیان اینکه تجربه نشان داده که قیمت مسکن در فروردین و اردیبهشت به دلیل انتظارات مالکان افزایش می‌یابد که این افزایش قیمت پایدار نیست، گفت: ثبات و پایداری قیمت‌ها در بازار مسکن از تیر ماه شروع خواهد شد. 

مهدی سلطان محمدی، کار‌شناس بازار مسکن در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره رشد قیمت مسکن برخلاف پیش‌بینی‌های مسئولان دولت مبنی بر افزایش قیمت متناسب با نرخ تورم، اظهار داشت: گفته‌های دولت درباره وضعیت بازار مسکن نمی‌تواند ملاک باشد چراکه دولت در بازار نه عرضه کننده و نه متقاضی است بنابراین نقشی در بازار ندارد و در طرف تقاضا و عرضه اشخاص حقیقی و بخش خصوصی حضور دارند.

 

طبق گفته این کار‌شناس بازار مسکن، روند افزایش قیمت‌ها در این بخش از آبان ماه سال گذشته شروع شد و پیش بینی می‌شود در ماه‌های آتی هم این روند تداوم داشته باشد.

 

وی ادامه داد: مجموعه عواملی باعث رشد قیمت مسکن شده و در‌‌ نهایت عدم اطمینان به آینده اقتصاد باعث بروز چنین نوسانات قیمتی شده است.

 

سلطان محمدی با اشاره به عوامل موثر در رشد قیمت مسکن، گفت: تغییرات نرخ دلار، شرایط سیاست خارجی (احتمال خروج از برجام) و از همه مهم‌تر تغییر نرخ سود بانکی، عقب گرد در عرضه اوراق ۲۰ درصدی باعث شد که فشار به بازار مسکن وارد شود.

 

این کار‌شناس مسکن افزود: مجموعه فضای اقتصادی باعث شده پیش بینی‌ها سخت شود اما تجربه نشان داده است که قیمت مسکن در فروردین و اردیبهشت به دلیل انتظارات مالکان افزایش می‌یابد البته این افزایش قیمت پایدار نیست و ثبات قیمت‌ها در بازار از تیر ماه شروع خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: قیمت‌هایی که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت اعلام می‌شود ملاک نرخ مسکن در بازار نیست و عملا قیمت از ۱۵ خرداد به تعادل می‌رسد که اثر آن را تیر ماه در بازار خواهیم دید.

 

سلطان محمدی با اشاره به رشد نامتعارف قیمت‌ها در برخی از مناطق تهران گفت: همانطور که گفته شد رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران از آبان ماه سال گذشته شروع شد که بیشترین افزایش قیمت‌ها مربوط به منطقه ۵ با رشد ۴۵ درصد نرخ معاملات خرید و فروش می‌شود.

 

وی افزود: قیمت مسکن در مناطق ۱، ۲و ۳ شهر تهران با افزایش مواجه شد اما رشد نرخ در این مناطق حدود ۳۰ درصد بود.

 

این کار‌شناس بازار مسکن با بیان اینکه پیش بینی می‌شود این افزایش قیمت در بخش مسکن در سال جاری و در سال آتی ادامه داشته باشد، تاکید کرد: شدت این رشد قیمت‌ها بستگی به عوامل ذکر شده دارد. به طور قطع در شرایطی که نرخ بهره بانک‌ها باز هم امسال کاهش پیدا کند، یکی از مقاصدی که حجم نقدینگی‌ها به سمت آن سرازیر می‌شود، بازار مسکن است و انتظار می‌رود افزایش قیمت‌ها در این بازار شدت بیشتری داشته باشد.

 

سلطان محمدی اظهار داشت: در هر صورت تجربه‌ها نشان می‌دهد که پس از طی دوره‌های رکود، شاهد دوره رونق خواهیم بود که این دوره هم ۲ الی ۳ سال به طول می‌انجامد و در حال حاضر در بازار مسکن ۶ ماه است که شروع شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------