آخرین اخبار اقتصادی

وزیر اقتصاد,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچکاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

به تازگی شایعه کناره‌گیری وزیر اقتصاد مطرح شد و برخی از این تغییر استقبال کردند و آن را مقدمه‌ای برای تغییر فرمان اقتصادی…

کاهش 10 درصدی خانه های نوساز نسبت به پارسال



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , خانه های نوساز
رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به پول نیوز با بیان اینکه تعداد خانه های نوساز حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده، رونق بازار مسکن در سال‌های ابتدای دهه 90 مورد اشار قرار داد و افزود: در آن سالها دست کم 20 واحد نوساز در فایل های فروش بنگاه داران وجود داشت اما امروز در بنگاه‌ها کمتر از انگشتان دست خانه های کلید نخورده برای خرید وجود دارد .

 فایل های فروش مشاوران املاک این روزها کم رمق تراز هر زمانی است . در حالی مرکز آمار از رشد 29.5 درصدی قیمت خانه در فروردین گزارش داده که تعداد معاملات انجام شده در نخستین ماه سال حدود 7 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش را نشان می دهد. 

 

کافی است تا سری به بنگاه های املاک بزنید تا ببنید تعداد عرضه کنندگان واقعی ملک چقدر کم است. برخی از کارشناسان دلیل این اتفاق را بازار بلاتکلیف این روزها می دانند. سعید یکی از بنگاه داران منطقه غرب تهران به پول نیوز می گوید: تنها کسانی که ملکی را خریداری کردند حاضر به فروش خانه های خود هستند. اما این تمام ماجرانیست.

 

بخشی از کمبود عرضه مسکن را در کاهش ساخت و ساز در سال های گذشته باید جستجو کرد . آنگونه که مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک به پول نیوز می گوید: تعداد خانه های نوساز کلید نخورده حدود 10 درصد نسبت به سال های گذشته کاهش پیدا کرده است .

 

آنگونه که این فعال بازار در حال حاضر تنها در چند منطقه محدود همچون یک ، 5 و 22 ساخت و ساز رونق دارد ، ادامه داد : در مناطق مرکزی، جنوبی و شرقی تهران تراکم ساختمان به اوج خود رسیده و امکان ساخت و ساز وجود ندارد.

 

او با اشاره به رونق بازار مسکن در سال های 90 ،91 و 92 ادامه داد: در آن سالها وقتی برای خرید مراجعه می کردی دست کم 20 واحد نوساز در فایل های فروش بنگاه داران وجود داشت اما امروز در بنگاه ها کمتر از انگشتان دست خانه های کلید نخورده برای خرید وجود دارد و همین مساله قدرت خرید را از خریداران گرفته است .

  

پای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای در ابتدای دهه 90 به بازار مسکن باز شد 

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این نکته که رشد قیمت‌ها در اوایل دهه 1390، مسکن را به یکی از جذاب‌ترین بازارها تبدیل کرده بوده ادامه داد: سود بالای سرمایه گذاری در بازار ساختو ساز پای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای را هم به این بازار باز کرده بود. علاوه بر اشخاص حتی نهادها و سازمان‌ها هم سعی داشتند با ورود به بازار مسکن به نوعی سرمایه خود را در مقابل تورم محافظت کنند و از این‌رو به سرمایه‌گذاری در این بازار سرازیر شده بودند.

 

برای مثال بانک‌ها حتی در شرایطی خرید ساختمان برای ایجاد شعبه جدید را به مثابه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن می‌دانستند و خیلی دغدغه سودده بودن عملیات شعبه را هم نداشتند. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت واحدهای مسکونی جدید رشد بالایی داشت.

 

 پول نیوز  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------