تیرخلاص درمورد احتمال افزایش قیمت بنزین زده شد



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,قیمت بنزین

از حدود 10 روز گذشته، چراغ هشدار افزایش مصرف بنزین در کشور روشن و با روشن شدن آن شبهه احتمال گران شدن یا سهمیه بندی بنزین بین مردم ایجاد شد.شبهه ای که سخنگوی دولت و وزیر نفت با زدن تیر خلاصی مبنی بر اینکه قیمت بنزین افزایش نخواهد یافت، آن را به طور کلی از بین بردند. 

به گزارش ایسنا، حدود هشت روز قبل بود که نخستین هشدار افزایش مصرف بنزین از سوی شاهرخ خسروانی،معاون شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به گوش مردم رسید.

 

وی در این مورد به ایسنا گفته بود مصرف بنزین در ایران به بیش از ۸۳ میلیون لیتر رسیده است و کاهش پیدا نمی کند، اما با وجود اینکه مصرف بنزین در کشور به پیک خود رسیده است، مشکلی در تامین بنزین وجود ندارد. پیش‌بینی افزایش مصرف در حد پنج درصد بود که در حال حاضر به بالای ۹ درصد رسیده است.

 

چند روز بعد از اظهار نظر خسروانی، منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز  در این مورد به ایسنا گفت میزان مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال ۹۶ روند افزایشی داشته است به طوریکه میزان مصرف بنزین در تیرماه سال جاری نسبت به تیرماه سال گذشته ۹ تا ۱۰ میلیون لیتر افزایش داشته است. میانگین کل مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون ۸.۵ درصد رشد داشته است.

 

دلایل افزایش مصرف بنزین به روایت آمار

 

به گفته وی مهمترین دلیل افزایش مصرف بنزین در کشور افزایش تولید خودرو است. در سال ۹۴، ۹۶۶ هزار خودرو تولید شد که این میزان در سال ۹۵  به یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو رسید به عبارت دیگر تولید خودرو در کشور در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۳۸ درصد رشد داشته است. همزمان با افزایش تولید خودرو در کشور، تولید موتورسیکلت نیز در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۶۳ درصد رشد داشته است. در سال ۹۴، ۷۴۰ هزار موتورسیکلت تولید شد که این میزان در سال ۹۵ به ۴۵۳ هزار موتورسیکلت رسید.

 

از سوی دیگر خودروهای با عمر ۲۰ تا ۲۵ سال در کشور جمع آوری نمی‌شوند همچنین در سال جاری به دلیل تقویم زمانی مناسب شاهد افزایش تردد و مسافرت بودیم.افزایش شش درصدی رشد اقتصادی کشور و عدم تغییر قیمت بنزین در دو سال اخیر از دیگر دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور محسوب می‌شود. البته این موضوعات خللی در فرآیند بنزین‌رسانی به کشور ایجاد نمی‌کند.

 

بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‏ای، حدود ۵۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده با عمر بیش از ۳۵ سال، در جاده‏‌های کشور تردد دارند و با توجه به مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر نوسازی ۶۵ هزار دستگاه، امکان نوسازی تمام کامیون‎های فرسوده وجود دارد.

 

شبهه افزایش قیمت یا سهمیه بندی بنزین

 

ریاحی در جایی دگر نیز اعلام کرد با این که اکنون شرکت پخش فرآورده های نفتی  پاسخگوی نیازهای کشور است، اما چنانچه مورد خاصی پیش آمد مدیریت کلان کشور باید در این زمینه تصمیم‌ گیری کند. دولت اکنون در قبال سوخت، یارانه‌ای سنگینی می‌پردازد در صورتی که قیمت سوخت بسیار بالاتر از این نرخ‌ها است و این موضوع نیاز به کارشناسی دارد. چنانچه نتوانیم روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند و ما به عنوان مجری تنها اجراکننده سیاست ها هستیم.

 

از سوی دیگر داوود کشاورزیان،معاون وزیر راه و شهرسازی، غیرواقعی بودن قیمت سوخت را از چالش‎های مهم بخش حمل و نقل کشور خواند و گفت: واقعی شدن بهای سوخت، روند نوسازی ناوگان فرسوده را در کشور تسریع می‎کند. تا زمانی که گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان به فروش می‎رسد، هیچ تغییر رفتاری رخ نخواهد داد و ناوگان فرسوده‎ای از رده خارج نمی‎شود.

 

درحالی که برخی بر این باور بودند که عدم اجرای قانون سهمیه بندی بنزین  دلیل افزایش قیمت این فرآورده است،کارشناسان اعلام کردند افزایش مصرف بنزین در کشور ارتباطی با حذف سهمیه بندی این سوخت ندارد.افزایش مصرف بنزین در روزهای اخیر به دو عامل اصلی افزایش سفرها در فصل تابستان و وجود خودروهای پر مصرف مربوط می‌شود.

 

به گفته کارشناسان یک جریان طبیعی در بخش عرضه و تقاضای بنزین وجود دارد، وقتی سفرهای تابستانی و تعداد خودروهای فعال در کشور افزایش ‌یابد به همان میزان نیز به مصرف بنزین افزوده می‌شود.به طور معمول در تابستان هر سال با افزایش سفر و مسافرت با خودروی شخصی، مصرف بنزین در کشور با افزایش چشمگیری روبه‌رو می‌شود و این تقاضا تا شهریورماه تداوم داشته و از مهرماه با کاهش سفرهای برون شهری، مصرف بنزین نیز کاهش خواهد یافت.

 

کارشناسان مرتبط دانستن افزایش مصرف بنزین با حذف سهمیه بندی ار اشتباه بزرگی دانستند و اعلام کردند افرادی که بحث افزایش مصرف بنزین را با حذف سهمیه بندی مرتبط می‌دانند، به طور عجولانه‌ای مقوله سهمیه بندی را به مصرف نکردن ارتباط می‌دهند.

 

به طور کلی کارشناسان فصل تابستان و اوج گرفتن سفرهای تابستانی،افزایش ناوگان خودرویی کشور،بهبود نسبی رفاه مردم،الگوی‌های مصرف سوخت و استقبال کم مردم از CNG را مهم ترین دلایل افزایش مصرف بنزین اعلام کردند.

 

با این حال شبهه احتمال افزایش قیمت یا سهمیه بندی بزنین همچنان در کشور وجود داشت که در نهایت محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت و پس از آن بیژن زنگنه، وزیر نفت تیرخلاص را درمورد قیمت و سهمیه بندی بنزین زدند و صراحتا اعلام کردند دولت برای محدود کردن مصرف بنزین برنامه‌ای ندارد.

 

درحالی که روز گذشته نوبخت اعلام کرد دولت هیچ طرح و برنامه‌ای برای محدود کردن مصرف بنزین از طریق سهمیه بندی و یا افزایش قیمت ندارد زنگنه نیز امروز در در حاشیه جلسه هیات دولت تاکید کرد که فعلا طرحی برای سهمیه بندی بنزین نداریم.

 

وی  درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در دولت آینده گفت: این را باید از دولت دوازدهم پرسیداما  فعلا طرحی برای سهمیه بندی بنزین نداریم و باید تامین کنیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------