زنگنه : پول گازی را که به عراق صادر می‌کنیم قبلا دریافت کرده‌ایم/ برای حضورم در دولت بعد باید چند روز صبر کنیم



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی, زنگنه

زنگنه درباره حضورش به عنوان وزیر نفت دولت دوازدهم گفت: در این خصوص باید چند روز دیگر صبر کنیم. 

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه دیدار با وزیر نفت عراق اظهار داشت: ما به طور تاریخی و بعد از آزاد شدن عراق از دیکتاتوری صدام روابط نزدیکی با این کشور داریم. همچنین در این دیدار در خصوص تصمیمات سال گذشته میلادی اوپک مذاکراتی شد مبنی بر اینکه این سازمان عزم جدی برای ساماندهی بازار جهانی نفت دارد.

 

وی افزود: در حال حاضر آنچه که در اوپک تصمیم گرفته شد به خوبی در بازار اجرا می‌شود. گر چه به دلیل بالا رفتن تولید نفت در آمریکا بیش از پیش بینی، همچنین رشد تولید در لیبی و نیجریه کمی بی‌ثباتی در بازار را شاهد بودیم اما امیدواریم که با رعایت کامل تصمیمات اوپک در ماه‌های آتی افزایش ذخایری که در بازار وجود دارد و به قیمت‌ها فشار آورده به وضعیت خوبی برسد و وضعیت منصفانه و تثبیت شده قیمت‌ها را در بازار داشته باشیم.

 

زنگنه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و عراق دو عضو بنیانگذار و مهم اوپک هستند و قطعا در این مسیر نقش و جایگاه خود را به خوبی ایفا می‌کنند.

 

وی با اشاره به محور مذاکرات امروز با طرف عراقی‌اش توضیح داد: ما درباره بازار نفت و همکاری‌های دوجانبه، احداث خط لوله کرکوک و عملیاتی کردن آن تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم و همچنین در زمینه به کارگیری مشاور جهت مطالعه روی این خط و اجرای پروژه صحبت‌هایی داشته‌ایم و بر این اساس مشاور بین‌المللی در مورد میزان و نقطه انتقال نفت کرکوک به ایران مطالعه کرده و گزینه‌هایی را پیشنهاد خواهد داد. ما نیز با اجرایی شدن این پروژه در نظر داریم که در ازای نفتی که از عراق دریافت می‌کنیم معادل ارزشی آن را در مناطق دیگر انتقال دهیم.

 

وی ادامه داد: همچنین در مذاکرات امروز در زمینه تسریع در روند خط لوله انتقال فرآورده بین بصره و آبادان صحبت شد و دیگر موضوع مورد بحث نیز خط دوم انتقال گاز به ایران و عراق از نفت‌شهر بود که اکنون صادرات آغاز شده و خط بصره نیز ظرف چند ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

 

وزیر نفت همچنین بیان کرد: در زمینه توسعه یکپارچه دو میدان کوچک خرمشهر و نفت‌شهر جنوبی نیز توافقاتی شده بود که قرار بود کار دنبال شود و در این زمینه کارگروه مشترکی فعال شود.

 

وی تربیت نیروی انسانی طی دوره کوتاه مدت برای طرف عراقی را از دیگر مباحث مورد گفت‌وگو در این دیدار ذکر کرد و گفت: در زمینه بورس دانشجویان عراقی نیز مذاکراتی داشتیم که اکنون به خوبی پیش می‌رود.

 

زنگنه روند مذاکرات را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که با همت و پیگیری وزیر نفت عراق به نتیجه لازم برسد.

 

وی درباره توافق و یادداشت تفاهم‌نامه‌های اسفندماه نیز گفت: امروز در خصوص مورد به مورد موضوعات توافق شده دو کشور در اسفند 95 صحبت کردیم و بنا شد که اگر لازم باشد دستورات جدید از سوی وزیر نفت عراق داده شود، پیگیری شد.

 

وی درباره صادرات گاز به عراق نیز اظهار داشت: ما برای صادرات گاز به عراق در زمینه ارتباطات بانکی مشکلاتی داریم اما همه پول گازی را که اکنون صادر می‌کنیم قبلا دریافت کرده‌ایم.

 

وی در خصوص افزایش میزان صادرات گاز به عراق نیز یادآور شد: در این خصوص طبق قرارداد جلو می‌رویم.

 

زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر مذاکره در زمینه عدم پایبندی عراق به توافق کاهش سقف تولید در اوپک اظهار داشت: وزیر نفت عراق در این خصوص نظراتی داشته و توضیح و توجیهاتی برای اقداماتشان ارائه داد اما باز هم ما باهم صحبت خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: در هر صورت عراق خود را متعهد به آنچه می‌داند که در اوپک توافق شده است.

 

وزیر نفت میزان پایبندی اعضای اوپک به تعهدات رعایت سقف تولید را 90 درصد عنوان کرد.

 

وی در خاتمه درباره حضورش به عنوان وزیر نفت دولت دوازدهم گفت: در این خصوص باید چند روز دیگر صبر کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------