جنس تقاضای مسکن رونق‌ساز



  اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی ,مسکن

 

حسین عبده‌تبریزی، اقتصاددان و صاحب‌نظر بخش مسکن با اشاره به کاهش میزان ازدواج در کشور طی سال‌های اخیر و اثر آن بر حجم تقاضا در بازار ملک اعلام کرد: در سال‌جاری آنچه می‌تواند رونق معاملات را رقم بزند، نوعی از تقاضا است که به‌دنبال واحدهای مسکونی متراژ کوچک و ارزان‌قیمت می‌گردد. تقاضای رونق‌ساز شامل گروه‌های خانه‌اولی و متقاضیان خرید واحدهای نوسازشده در بافت فرسوده می‌شود. این نوع تقاضا وارد بازار شده، اما بازار خانه‌های لوکس و گران‌قیمت همچنان در رکود است.

 

 حسین عبده تبریزی، اقتصاددان و صاحب‌نظر حوزه مسکن با اعلام دلایل رکود در بازار مسکن گفت: هم‌اکنون بازار واحدهای لوکس در رکود به سر می‌برد؛ اما با توجه به تقاضاهای ایجاد‌شده برای واحدهای ارزان قیمت وکوچک، بازار معاملات این واحدهای مصرفی امسال رونق می‌گیرد. وی با بیان اینکه وضعیت در بازار واحدهای گران قیمت و لوکس مسکونی و همچنین واحدهای تجاری به گونه‌ای است که فعلا ایجادرونق در این بازارها انتظار نمی‌رود، به «ایلنا» اعلام کرد: در حال حاضر بازار مسکن از ناحیه تقاضای خانه‌اولی‌ها، ساکنان بافت‌های فرسوده و سایر خانوارهای بدمسکن قابلیت رسیدن به رونق دارد.

 

اظهارات عبده تبریزی نشان می‌دهد لازم است نگاه کلی به بازار مسکن به جزئی‌نگری با معیار دو دسته آپارتمان‌های «لوکس» و «کوچک‌متراژ مصرفی» تغییر کند تا امکان تحلیل دقیق از شرایط بازار و همچنین نوع رونق قابل تحقق در بازار مسکن فراهم شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» تحلیل‌های عبده تبریزی نشان می‌دهد در مقطع زمانی فعلی امکان رونق در کل بازار مسکن وجود ندارد، بلکه رونق صرفا از ناحیه معاملات مصرفی واحدهای کوچک‌متراژ و میان‌متراژ از سوی خانه‌اولی‌ها، ساکنان بافت‌های فرسوده و سایر خانوارهای بدمسکن وجود دارد. روز گذشته «دنیای اقتصاد» در گزارشی با تشریح تغییرات ساختاری در بازار مسکن تهران نسبت به اوایل دهه 90، انتظار برخی فعالان بازار برای رونق معاملات در کل بازار را غیر قابل تحقق عنوان کرد.

 

عبده‌تبریزی همچنین با اشاره به کاهش آهنگ رشد جمعیت و مهاجرت در تهران معتقد است انتظار رونق از جنس ایجاد تقاضای هجومی در بازار مسکن در نتیجه این دو عامل منتفی است و جنس رونق قابل تحقق در بازار مسکن در مقطع زمانی فعلی از نوع خرید واحدهای مصرفی است. به گزارش «دنیای اقتصاد» مطابق با نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95، جمعیت تهران با 5 درصد رشد از 8 میلیون و 293 هزار نفر در سال 90 به 8 میلیون و737 هزار نفر در سال 95 نفر رسیده است.

 

این درحالی است که نرخ رشد جمعیت در سال 90 نسبت به سال 85 که جمعیت تهران 7 میلیون و 803 هزار نفر بوده، 6 درصد بوده است که نشان‌دهنده کاهش یک واحد درصدی نرخ رشد جمعیت در پایتخت است. مشاور وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه هر چهار طلاق یک تقاضای جدید در بازار مسکن ایجاد می‌کند، گفت: سالانه نزدیک به 650 هزار ازدواج در سطح کشور انجام می‌شود که این رقم نیز رو به کاهش است. وی همچنین بر ضرورت توسعه بازار تسهیلات رهنی در قالب وام‌های بلندمدت برای خرید مسکن به‌منظور افزایش قدرت خرید خانوارهایی که قصد خرید مسکن دارند اما به دلیل ضعف بنیه مالی نمی‌توانند اقدام به خرید کنند، تاکید کرد.

 

 

 اخبار اقتصادی  -  دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------