مصیبت درهای بسته بورس



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,بورس

 

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت کاهش کل 243واحدی شاخص کل شاهد جو آرامی بود. در هفته گذشته معامله‌گران مانند هفته منتهی به معاملات 4 مرداد شاهد کمبود نقدینگی در بازار بودند. بخش عمده این کاهش نقدینگی به سیطره احتیاط در فضای معاملات سهام برمی‌گشت.

 

بخشی دیگر نیز ناشی از فروش‌های سنگین معامله‌گران حقوقی در هفته اول مرداد ماه بود. این دو موضوع سبب شد تا خریدهای گسترده در بازار شکل نگیرد و عرضه‌ها در بازار پر‌رنگ‌تر باشد. در همین حال بازار در انتهای هفته تحت تاثیر نوسانات منفی هر چندک اندک در بازار‌های جهانی و اعلام تعطیلی روز شنبه در تهران قرار گرفتند. بر همین اساس روز چهارشنبه بازار شاهد کاهش حضور معامله‌گران در بازار و افت بیشتر نماگر اصلی بازار سهام بود. به‌طوری که از افت 243واحدی کل هفته 150واحد آن روز چهارشنبه رقم خورد.

  

در بازار سهام البته معامله‌گران امیدوارند در هفته آینده بتوانند با اعلام ترکیب نهایی دولت دوازدهم و برگزاری مراسم تحلیف شاهد تقویت نقدینگی در بازار و رفع ابهام این موضوع در بازار باشند. در شرایط کنونی بازار بدهی بیرون بورس بر مشکلات معاملات سهام افزوده است. در بازار سهام به دنبال نزدیک به 6ماه توقف پذیرش اوراق بدهی به ویژه اوراق بدهی دولتی مشکلات شدید جدیدی پیش روی تالار شیشه قرار گرفته است.

 

با عدم پذیرش اوراق خزانه دولتی در بورس و نبود خریداران قوی و بدون یک بازار روان و رقابتی در خارج بازار سرمایه بازار بدهی غیر‌رسمی شکل گرفته است که با نرخ‌های تنزیل بیش از بازار سهام، موجب شده است بخش اعظمی از نقدینگی راه این بازار را پیش بگیرند.

 

براساس خبرهای غیر‌رسمی نرخ تنزیل بدهی دولت در قالب اوراق سخاب (خزانه جدید) بین 30تا 40 درصد در حال انجام است که همین امر مشوق شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای خارج کردن نقدینگی از بازار سهام و انتقال آن به خرید سخاب شده است.

 

این امر در سایه ابهامات مقرراتی موجب شده است، حتی برخی از تامین سرمایه و صندوق‌های بزرگ نیز با فروش سهام و اوراق بازار بدهی در حال انتقال نقدینگی به خرید سخاب باشند. این امر به تضعیف روز‌افزون نقدینگی بازار منجر شده است. این مشکلات در زمانی رقم می‌خورد که در ابتدای دوره مدیریت جدید بازار سرمایه توسعه بازار بدهی از جمله اهداف بازار سرمایه تقلی می‌شد. در حال حاضر نه تنها بازار بدهی در بورس تقویت نشده است، بلکه بازار سیاه بدهی با آثار تخریبی تمامی بازار سیاه‌های اقتصادی شکل گرفته است.

 

در کنار این تحولات در حوزه بازار جهانی بهای فلزات اندکی تقویت را شاهد بود. در آخرین معاملات بهای هر بشکه نفت برنت در عصر روز جمعه در کانال 51تا 52دلار در هر بشکه در حال نوسان بوده است. بهای سه فلز رنگی مس، روی و سرب به ترتیب 6344دلار، 2825 دلار و 371دلار رقم خورده است. در بازار سنگ‌آهن نیز باوجود رشد قیمت نقدی سنگ‌آهن در بازار چین، صادر‌کننده‌های سنگ‌آهن هند در فروش محصول خود به چین مشکل دارند. فعالان بازار دلایل مختلفی را عامل اصلی می‌دانند از جمله حاشیه سود بالای کارخانه ها.

 

ظاهرا فولادسازان چینی نمی‌خواهند به جز خرید از منابع همیشگی از محموله‌های جدید خرید کنند و تنها دنبال به حداکثر رساندن تولید هستند. چند ماه اخیر فولاد در چین رشد قیمت زیادی داشته است و کارخانه‌ها سود خوبی می‌برند. هیچ کس نمی‌خواهد با خرید از محموله‌های سنگ‌آهن با کیفیت پایین‌تر از این قافله عقب بماند. علت دیگر نیز افزایش مصرف قراضه فولادسازان چینی است. چند ماه اخیر مصرف قراضه کارخانه‌های چینی بالاتر رفته است که به دلیل افزایش عرضه داخلی بوده است. اخیرا هند نتوانسته به چین محموله سنگ‌آهن جدیدی بفروشد، ولی سنگ‌آهن خلوص 57/ 58 درصد هند 41 تا 42 دلار هر تن سی اف آر چین است. در حالی که خلوص 62 درصد استرالیا 74 دلار هر تن سی‌اف‌آر چین است.

 

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که به دلیل اعلام تعطیلی روز شنبه از حضور معامله‌گران در آن کاسته شده بود. در این شرایط شاخص کل معامله‌گران بورس تهران دیروز شاهد معاملات کم‌حجم و عرضه فراوان در معدنی‌ها و فولادی‌ها بودند، ولی با وجود افزایش انتظار سودآوری، محتاط و دست به عصا حرکت کردند. شاخص کل بازار سهام هم با افت 150 واحدی رو به رو شد و در سطح 81 هزار و 266 واحد ایستاد.

 

نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه و معدنی و صنعتی گل گهر کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در بازار روز چهارشنبه نمادهای معاملاتی شرکت‌های قند قزوین پس از تعدیل مثبت، قند شیروان قوچان و بجنورد، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، پالایش نفت لاوان، سرمایه‌گذاری ساختمانی بین‌المللی نام‌آوران مهندسی، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سبحان‌دارو، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، حق‌تقدم خرید سهام سایپا شیشه، اوراق گواهی سپرده عام بانک رفاه کارگران متوقف شدند.

 

روز چهارشنبه روابط عمومی شرکت بورس جزئیات تقسیم سود نقدی طی چهار ماه ابتدای سال جاری را منتشر کرد. میزان سود تقسیم شده شرکت‌ها به تفکیک صنعت از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه، برابر با ۱۶۵ هزار میلیارد ریال بود و متوسط سود نقدی برای هر سهم معادل ۳۳۴ ریال را نشان می‌دهد. تطبیق سود (زیان) پیش‌بینی شده شرکت‌ها در این ماه نسبت به خرداد 96 نشان می‌دهد تعداد 71 شرکت با افزایش، تعداد 38 شرکت با کاهش و مابقی شرکت‌ها برابر با 199 شرکت، تغییری در سود (زیان) پیش‌بینی شده نداشته‌اند. در پایان تیر ماه 96 متوسط سود(زیان) خالص شرکت‌های بورسی به ازای هر سهم برابر با 315 ریال بوده است. در ضمن میزان سود تقسیم شده شرکت‌ها به تفکیک صنعت- انباشته از ابتدای سال تا پایان تیر ماه، برابر با 165 هزار میلیارد ریال بوده که 75درصد درآمد (زیان) واقعی شرکت‌ها بوده است. همچنین متوسط سود نقدی برای هر سهم معادل 334 ریال را نشان می‌دهد.

 

در گروه سیمانی شرکت سیمان اصفهان در دوره 3 ماهه منتهی به 31 خرداد 96 (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم 101 ریال سود شناسایی کرد که نسبت به مدت مشابه در سال 95 معادل 181 درصد رشد داشته است. این شرکت در دوره مشابه در سال 95، مبلغ 36 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده بود. در گروه فلزی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: در دولت یازدهم 10 پروژه با سرمایه‌گذاری 53 هزار و 575 میلیارد ریال در بخش‌های مختلف برای افزایش ظرفیت تولید در این شرکت اجرا شد که پیشرفت فیزیکی همه آنها به جز یک مورد، 100 درصد است.

 

به گزارش «ایرنا» بهرام سبحانی، سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از بزرگ‌ترین‌ و اولین گندله‌سازی شرق کشور در شرکت صنایع فولاد سنگان خواف افزود: برخی از این پروژه‌ها درخصوص افزایش ظرفیت تولید فولاد خام، تحقیقاتی، گاززدایی از فولاد، سولفورزدایی از فولاد، احیای مستقیم فولاد، توسعه ذوب و ریخته‌گری، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، فولاد سبا، کنسانتره و گندله‌سازی سنگان بوده است.

 

وی بیان کرد: دو پروژه گندله‌سازی سنگان با تولید سالانه پنج میلیون تن برای تامین گندله مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه به‌طور کامل اجرا و به بهره‌برداری رسید. پروژه کنسانتره سنگ‌آهن سنگان با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن 52 درصد پیشرفت اجرایی دارد. وی افزود: پروژه گندله‌سازی سنگان با هدف تامین گندله مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه در زمینی به مساحت 24 هکتار با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومان در مدت 36 ماه از سال 1392 تاکنون اجرا شد که این طرح برای 3 هزار و 300 نفر در دوران ساخت و بهره‌برداری اشتغال‌زایی کرده است.

 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ظرفیت کنونی تولید در این شرکت سالانه 3/ 10 میلیون تن فولاد خام و 8/ 11 میلیون تن آهن اسفنجی است که برای تولید آنها به 5/ 17 میلیون تن گندله نیاز دارد. وی افزود: مبادی تامین گندله مورد نیاز گروه فولاد مبارکه از خارج کشور به میزان 3/ 5 میلیون تن در سال، در سنگان به میزان پنج میلیون تن در سال و در خود کارخانه فولاد مبارکه 2/ 7 میلیون تن در سال است.

 

در گروه مخابرات مدیرعامل همراه اول در مراسم رونمایی از اپلیکیشن ورزش اول با اشاره به اینکه هفته آینده همراه اول ۲۳ ساله می‌شود، گفت: این اپراتور در ۵ سال اخیر10 هزار و 300 میلیارد تومان برای نوسازی و توسعه شبکه سرمایه‌گذاری کرده است. در گروه خودرویی نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در سراسر کشور شروع شده است. در همین رابطه معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استان تهران از آغاز نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در سراسر کشور خبر داد. وی با بیان اینکه مجوزهای لازم برای نوسازی خودروهای حمل و نقل بار شامل خودروهای سنگین، نیمه سنگین و سبک از جانب دولت، شهرداری‌ها و اتحادیه اتوبوسرانی صادر شده است، افزود: در این طرح 13 هزار خودرو، نوسازی و بازسازی می‌شوند.

 

در گروه پتروشیمی هلدینگ نفت و گاز پارسیان پس از آنکه نتوانست در مجمع انتخاب هیات‌مدیره مارون دو عضو خود را حفظ کند از برنامه خروج خود از این شرکت پرده برداشت. این شرکت 7درصد پتروشیمی مارون را با قیمت تمام شده 411تومان و قیمت پایه 3هزار و 300تومان عرضه خواهد کرد. در گروه پتروشیمی صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه به روال سابق بازگشت. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه موضوع توقف صادرات کالاهای پتروشیمی ایران به ترکیه حل شده است، گفت: از امروز صادرات تمامی کالاهای ایرانی از جمله محصولات پتروشیمی به حالت سابق برگشته است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 198میلیارد تومان و در فرابورس به 188میلیاردتومان بالغ شد.

 

 اخبار اقتصادی  - دنیای اقتصاد  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------