چک پول 100هزار تومانی مرهمی بر کاهش ارزش ریال



اخبار,اخبار اقتصادی, چک پول

 

  اخبار اقتصادی - چک پول 100هزار تومانی مرهمی بر کاهش ارزش ریال

آنچه نیاز به توزیع چک پول های 100 هزار تومانی را دو چندان می سازد، بی ارزش شدن پول ملی در تورم لجام گسیخته سالهای اخیر در اقتصاد ایران است. تورمی که هر ساله باعث کاهش ارزش واقعی پول گردیده و لزوم وجود اسکناس و چک پول های درشت را افزایش داده است.

هر چند ولی‌اله سیف، اسفندماه گذشته را زمان توزیع چک‌پول‌ها دانسته بود ولی بالاخره پس از گذشت سه ماه از وعده مسوولان بانک مرکزی، چک‌پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی وارد بازار شد.

به گزارش   اعتدال، آنچه نیاز به توزیع چک پول های 100 هزار تومانی را دو چندان می سازد، بی ارزش شدن پول ملی در تورم لجام گسیخته سالهای اخیر در اقتصاد ایران است. تورمی که هر ساله باعث کاهش ارزش واقعی پول گردیده و لزوم وجود اسکناس و چک پول های درشت را افزایش داده است. در حقیقت با افزایش تورم اکثر مبادلات تجاری مردم از محل چک پول ها مرتفع گردیده و عملا اسکناس و مسکوکات خرد در مبادلات تجاری به حاشیه رانده شده است.

آغاز داستان ایران چک ها به سال 1386 بر می گردد. در آن سال به تبع سیاستهای پولی و مالی و برنامه های اقتصادی دولت؛ حجم نقدینگی در مدت دوسال به بیش از دوبرابر رسید. این رویداد غیراز تبعات مالی و اقتصادی روی نرخ تورم و سایر شاخصهای اقتصادی؛ نیاز روزافزون به اسکناس و مسکوک برای مبادلات روزانه مردم را افزایش داده بود. این نیاز از طریق ابداع روش صدور چک پول توسط بانکهای تجاری پاسخ داده شده بود و چک پولهای ۱۰، 20، ۱۰۰ و ۲۰۰ هزارتومانی از طریق بانکهای مختلف منتشر و به جریان گذاشته می شد.

انتشار این چک پول ها دارای مشکلات عدیده ای بود. غیر قابل قبول بودن چک پول ها در بانک های متفاوت، تنوع بسیار و عدم تعبیه نکات ایمنی و احتمال زیاد در جعل و تقلب آنها، عدم ابطال در بازگشت به بانک، هزینه زیاد انتشار مجدد، عدم هماهنگی بانکها با بانک مرکزی و عدم توجه به میزان نقدینگی و افزایش تورم از مشکلات عمده این چک پول ها بود.

لذا چاره کار تنها در توقف روند چاپ چک پول و جایگزین کردن آن با اسکناس دیده شد. به این منظور طرح لازم برای چاپ اسکناس ۱۰ و ۵۰ هزارتومانی و جایگزینی آن با چک پول های رنگارنگ؛ تهیه و ارایه شد. اما بر خلاف روال قانونی -پیشنهاد رییس بانک مرکزی و تایید وزیر اقتصاد-  محمود احمدی نژاد مانع از انتشار این اسکناس ها گردید.

به دنبال این دستور بانک مرکزی به جای چاپ اسکناس به فکر انتشار ایران چک افتاد. اما برای انتشار آن مجوز شورای پول و اعتبار لازم بود. شورایی که طی یک فرایند غیرکارشناسی و نابخردانه و به دستور احمدی نژاد منحل گردیده بود. از این رو به دستور احمدی نژاد موضوع در هیات دولت مطرح  و دولت به نیابت شورای پول و اعتبار؛ مجوز لازم را برای انتشار ایران چک به بانک مرکزی داد.

حال پس از گذشت چند سال تیم اقتصادی دولت یازدهم ایران چک های 100 هزار تومانی را روانه بازار کرده است. مخالفان این طرح بر افزایش حجم نقدینگی بر اثر توزیع این ایران چک ها اصرار دارند و اجرای آن را باعث افزایش تورم می دانند.


در مقابل موافقان معتقدند انتشار چک پول علیرغم اینکه حجم پول در گردش را بالا می‌برد اما در مجموع نقد شوندگی شبه پول از اسکناس کمتر است؛ بنابراین بانک مرکزی برای تعدیل آثار روانی به جای اسکناس، شبه پول چاپ می‌کند و این مساله باعث خواهد شد که در حساب‌های بانک مرکزی نیز حجم پول در گردش بالا نرود. همچنین با توجه به قدرت بیشتر نقدشوندگی اسکناس در مقایسه با شبه پول،  چاپ اسکناس درشت در شرایط فعلی می‌تواند تورم موجود را تشدید کند، بنابراین به جای چاپ اسکناس، بهتر است ایران چک توزیع گردد.

اما موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که بانک مرکزی باید از بانک های تجاری و تخصصی که چک پول ها را تحویل می گیرند، معادل ریالی ‌آن را دریافت و بلوکه کرده تا در این صورت نقدینگی جدیدی به بازار تزریق نشود. اجرای این تمهیدات می تواند از خطرات تورمی ناشی از توزیع ایران چک های 100 هزار تومانی جلوگیری نماید.

تمهیداتی که مسئولان بانک مرکزی نیز بر آن تاکید داشته و اعلام کرده اند که بانک مرکزی به هر میزان که ایران‌چک یک میلیون ریالی منتشر می کند، به همان میزان اسکناس یا ایران‌چک فرسوده از جریان خارج خواهد کرد. به هر حال انتشار این ایرن چک ها باید بر اساس ضوابط خاصی صورت پذیرفته و بیشتر از جریان اسکناس فرسوده و خروجی، ایران چک وارد بازار نگردد. در غیر این صورت باید انتظار افزایش نقدینگی غیرمولد و به تبع آن تورم را در اقتصاد ایران را داشت.

مسئله ای که حایز اهمیت می باشد این است که شرایط اقتصادی کشور به گونه ای رقم خورده که بانک مرکزی ناگزیر از انتشار و بازتوزیع این ایران چک ها گردیده است. در حقیقت سیاست های نادرست منجر به افزایش تورم شرایط را به گونه ای پیش برده که انتشار ایران چک های درشت تر ضروری به نظر می رسد.

ضرورتی که توسط همین عاملین تورم ب دستاوزی برای انتقاد از دولت نیز بدل گشته است. زمانی بالاترین واحد پولی کشور ۱۰ هزار تومانی گردید و اکنون نیاز جامعه با توجه به افزایش تورم ورود چک‌پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی را اجباری ساخته است. حال اگر مانعی بر رشد صعودی تورم اندیشیده نشود، رویه کاهش ارزش پول و نیاز مردم به پول های درشت تر ادامه خواهد داشت. از این رو می توان اظهار داشت دوای درمان بسیاری از دردهای کنونی اقتصاد ایران مهار تورم است. امری که دولتمردان یازدهم آن را درک کرده و طی ماه های گذشته همواره بر کنترل تورم اهتمام داشته اند.
 اخبار اقتصادی - اعتدال

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------