ربیعی: رشد 6 درصدی اقتصاد 500 هزار شغل ایجاد می کند



  اخبار اقتصادی ,خبرهای   اقتصادی, ربیعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید، با رشد 6 درصدی اقتصاد می توانیم حدود 500 هزار شغل ایجاد کنیم.

بانک مرکزی، رشد اقتصادی ایران در سال 1395 را به قیمت های ثابت سال 1390 معادل 12.5 درصد اعلام کرد.

 

بر اساس محاسبات اولیه و مقدماتی انجام شده، تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1395 (به قیمت‌های ثابت سال 1390) به 6691.1 هزار میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با رقم دوره مشابه سال قبل (5946.7 هزارمیلیارد ریال)، معادل 12.5 درصد افزایش یافته است.

 

به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» روز شنبه در حاشیه نخستین کارگاه بین المللی مطالعات بازار کار که در مجموعه تلاش برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: مدیریت بازار کار دانش است که در ایران کمتر به آن پرداخته شده است. در ایران تصوری وجود دارد مبنی بر اینکه اگر تولید راه بیاندازیم، رشد شکل می گیرد و در کنار آن اشتغال ایجاد می شود.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سه دهه است چنین تفکری در کشور جاریست اما این تفکر صحیح نیست، با تاکید بر مدیریت بازار کار گفت: امروز نیاز به برنامه ریزی به سمت عرضه و تقاضا داریم. نبود کیفیت سرمایه گذاری یکی از مشکلات سال های اخیر است.

 

وی تاکید کرد: حتی جهت گیری وام های بانکی در سال های گذشته به سوی رشد و توسعه نبود. سرمایه گذاری ما در بازار سرمایه و جذب سرمایه گذاری خارجی بسیار اندک است.

 

به گفته ربیعی، نبود سرمایه گذاری باعث ایجاد مشکل در رشد اقتصادی می شود. همچنین در سال های اخیر ما کاهش قدرت خرید داشتیم که مصرف داخلی با مشکل مواجه شده و از سوی دیگر اتصال به بازار جهانی برای اینکه سهمی از مصرف جهانی را در تولید داخلی بیاوریم به علت تحریم اتفاق نیفتاده است.

 

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، ارتباط عمودی با بازار جهانی نداشتیم و به همین دلیل رشد مبتنی بر تولید را با مشکل مواجه کرد و بخشی از اشتغال باید از این وادی صورت می گرفت .

 

ربیعی افزایش نیافتن نرخ مشارکت زنان و ورود دانش آموختگان و نبود مهارت را مهمترین پیچیدگی های بازار کار کشور عنوان کرد.

 

وی تاکید کرد: برنامه رشد فراگیر را باید توسعه دهیم و کانون محوری برنامه رشد فراگیر رفتن به سمت رسته های پر کشش است. در بخش خدمات رسته های فناوری اطلاعات( آی تی IT) ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ( آی سی تیICT ) و بسته بندی را داریم که باید هزینه و کمک کنیم این رسته ها شکل بگیرد.

 

به گفته ربیعی، همچنین باید بتوانیم نظام تامین مالی را برای این رسته ها تعریف کنیم. تجارب دنیا نشان می دهد ٢.٢ درصد از تولید ناخالص داخلی برای مدیریت بازار کار تخصیص می یابد.

 

وی گفت: اگر نیم درصد ارزش تولیدناخالص داخلی (gdp جی دی پی) را برای مدیریت بازار کار تخصیص دهیم رقم خوبی است و اگر بخواهیم ١.٢ درصد تخصیص دهیم هفت هزار میلیارد تومان به سیاست گذاری بازار کار اختصاص خواهد یافت.

 

ربیعی گفت: امسال 1500 میلیاردتومان برای توسعه بازار کار پیش بینی کردیم و برخی بودجه های دیگر در قالب وزارتخانه هم هست.

 

وی اظهار داشت: همچنین صندوق های نوآوری شکوفایی ،کمیته امداد و بهزیستی هم دارای بودجه برای توسعه بازار کار هستند و اینها غیر از ١٥٠٠ میلیارد تومان است.

 

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگر بتوانیم مدیریت کنیم دو تا سه سال دیگر در رشد هم تاثیر می گذارد.

 

وی به مدیریت بازار کار با مشوق های کارفرمایی برای جذب نیروی کار نظیر مشوق های بیمه ای، سهیم کردن دولت در مزد کارگر هم به نوعی برای آماده سازی جذب نیروی کار اشاره کرد.

 

ربیعی گفت: با اقدام های انجام شده در سال جاری می توانیم تجربه خوبی داشته باشیم اما در سال های آتی باید خود را به بازار جهانی متصل کنیم .

 

عضو کابینه دولت دوازدهم بااشاره به اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت یازدهم خوب بود، تاکید کرد: سرمایه گذاری مستقیم یا شریک شدن سرمایه در ایران تاثیرش بهتر است، این گام شروع شده و باید بتوانیم با همه دنیا آنگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند رابطه خوبی داشته باشیم که این پیام ارزشمندی است.

 

وی با اشاره به طرح کارورزی گفت :این طرح در سال 1395 هم اجرا شده ، الان داریم آرام حرکت می کنیم نگرانی که دارد ایجاد می شود این است که نیروی کار به کارگاه هایی می رود که از مزد مناسب برخوردار نیستند و از قانون کار هم خارج هستند.

 

ربیعی گفت: نیروی قدیمی که سابقه بیمه داشته باشد نمیتواند در طرح کارورزی بیاید. در این طرح از نیروی کار اول استفاده می شود .نظارت در این طرح انجام می شود و فرآیندی را طی می کند که استقبال هم می شود، ٧٠ درصد این طرح جذب بازار کار می شوند.

 

وی بیان کرد: این طرح در تمام کشورهایی که مثل ما بودند اجرا شده و طرح ما در مقایسه با کشورهای اسیایی از حمایت و امنیت شغلی بیشتری برخوردار است.

 

به گزارش ایرنا، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و راه اندازی سامانه کارورزی در جلسه نهم فروردین 1393 شورای عالی اشتغال به تصویب رسید و اجرای آزمایشی آن در سال 1394 برای هشت استان گلستان، کردستان، ایلام، قزوین، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفت.

 

طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی (به عنوان یکی از طرح های ذیل کارانه اشتغال جوانان -کاج) یک دوره آموزشی تلقی می شود و هیچگونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده کارورز برای شمولیت قوانین کار و تامین اجتماعی ایجاد نمی‌کند.

 

در دستورالعمل طرح طول دوره کارورزی دستکم 4 ماه و حداکثر 6 ماه برای هر کارورز بر اساس استاندارد های مصوب آموزشی مهارت تعیین می شود. همچنین برای کارورزان مشمول طرح، کمک هزینه کارورزی نظر گرفته شده است.

 

بنگاه های اقتصادی متقاضی نیز با رعایت مفاد آیین نامه در سامانه ثبت نام کرده و از سازمان فنی و حرفه ای مجوز آموزشی می گیرند و به پذیرش کارورزان اقدام می کنند.

 

سامانه ثبت نام به نشانی karvarzi.mcls.gov.ir برای کارورزان و واحدهای پذیرنده کارورزان فعال است که می‌توانند آمادگی خود را برای اشتغال یا جذب متقاضیان اعلام کنند.

 

مرکز آمار ایران اعلام کرد:بررسی نرخ بیکاری افراد 10 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 12.6 درصد از جمعیت فعال کشور در بهار امسال بیکار بوده‌اند.

 

روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار 1395 معادل 0.4 درصد و نسبت به زمستان 1395 معادل 0.1 درصد افزایش داشته است.

 

در بهار امسال 40.6 درصد جمعیت 10 ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1395) 1/1 درصد و نسبت به فصل قبل (زمستان 1395)، 1.7 درصد افزایش داشته است.

 

نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله حاکی از آن است که 26.4 درصد از فعالان این گروه سنی در بهار 1396 بیکار بوده‌اند.

 

بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1395)1.5 درصد و نسبت به فصل قبل (زمستان 1395)، 0.9 درصد افزایش یافته است.

 

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار 1396معادل 10.2 درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از 44 ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند.

 

این در حالی است که 40.9 درصد از شاغلین 15 ساله و بیش‌تر، 49 ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

 

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار 1396، بخش خدمات با 49.8 درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.

 

در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 5.31 درصد و کشاورزی با 18.7 درصد قرار دارند . 

 

 

 اخبار اقتصادی  -  ایرنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------