آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد ایران با رصد بانک جهانی

درحالی که دولت سیزدهم ماه‌هاست روی رشد بالای اقتصای در دو سال تازه سپری شده نسبت به سال‌های پیش از آن افتخار می‌کند، بانک…

تخلیه حباب یورو در بازار ارز/ تا ارز تک‌نرخی فاصله زیادی نیست



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی,یورو

رییس اسبق کانون صرافان گفت: از روز یک‌شنبه صرافی‌های بانک‌ها قرار شده همراه دلار، یورو هم تزریق کنند که اقدامی مثبت در راستای تخلیه حباب از یورو است. 

اصغر سمیعی  در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهار داشت: نظام ارزی می‌تواند به دو شاخه مهم تقسیم شود؛ یکی این‌که به پول خاص یا گروهی از پول‌های خاص وابسته باشد و دوم اینکه شناور و در اختیار بازار باشد که در این نوع سیستم، گاهی دولت‌هایی به طور دستوری و مصنوعی نرخی را به عنوان نرخ ارز اعلام می‌کنند، ولی بازار هم کار خود را براساس سازوکار خود در تعیین نرخ انجام می‌دهد.

 

وی افزود: گاهی هم دولت و بانک مرکزی در مدیریت تعیین نرخ دخالت کرده و سعی در دادن انضباط به آن می‌کند .

 

رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: نظام ارزی ایران قبل از انقلاب اسلامی وابسته و تحت مدیریت بانک مرکزی آمریکا بوده (مانند نظام ارزی عربستان و امارات در حال حاضر) و بعد از انقلاب قرار بود نظام شناور مدیریت شده حاکم باشد که متاسفانه در اثر وقوع جنگ و مشکلات دیگر، به نظام بسته و دستوری انجامید.

 

سمیعی عنوان کرد: بعد از جنگ مرحوم رفسنجانی سعی کرد آن را اصلاح کند، ولی موفق نشد و بعد از چندی، باز به نظام بسته و دستوری روی آورد. در دولت اصلاحات وضعیت ارز نسبتا اصلاح شد و نظام تک‌نرخی شناور مدیریت شده حاکم گشت، ولی متاسفانه مدیریت کاملا صحیحی صورت نگرفت و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت مبنی بر افزایش سالانه نرخ ارز براساس تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی صورت نگرفت و فنر نرخ هر ساله فشرده‌تر شد.

 

وی ادامه داد: در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد هم همان سیاست با اندکی تغیر در نوع توزیع ارز ادامه یافت تا مهر ماه 89 که با بر قراری تحریم‌های ظالمانه و کاهش قدرت پولی کشور فنر فشرده شده، ناگهان رها شده و ظرف مدت کوتاهی (کمتر از دو سال) قیمت ارز چهار برابر شد.

 

رییس اسبق کانون صرافان گفت: متاسفانه در دولت تدبیر و امید هم به این اصل که نرخ ارز بر اساس تفاوت نرخ تورم کشور‌ها باید تعیین شود، توجه واقعی نشد و نرخ دلار از مرداد 92 تا مرداد 96 فقط حدود 20 درصد افزایش یافت که این کمتر از تفاضل متوسط نرخ تورم ما با آمریکا و بسیار کمتر از تفاوت نرخ بهره بانکی در ایران و آن کشور است.

 

سمیعی افزود: البته همه ما به دلیل این‌که منافعمان ایجاب می‌کند، علاقه داریم که نرخ ارز پایین بیاید و قدرت ریال تقویت شود، ولی راه آن چنان که اقتصاددانان و مسوولان اقتصاد کشور بهتر می‌دانند، دادن دستور نیست و نیاز به اصلاح همه‌جانبه در وضعیت اقتصاد کشور، مانند واقعی کردن قیمت‌ها و کاهش هم زمان نرخ‌های بیکاری، تورم، بهره و... است.

 

وی در همین حال متذکر شد: قرار شده از روز یک‌شنبه صرافی‌های بانک ها همراه دلار، یورو هم تزریق کنند که اقدامی مثبت در راستای تخلیه حباب از یورو است.

 

رییس اسبق کانون صرافان خاطرنشان کرد: متوقف شدن دادن ارز مسافری ارزان هم اقدام مثبت دیگری است که احتمالا قدمی در جهت تک نرخی شدن ارز باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------