نوبخت:کاهش 37درصدی درآمدهای نفتی در دولت یازدهم/ بودجه عمرانی 90درصدافزایش یافته است



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی , نوبخت

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه درآمدهای نفتی کشور در دولت یازدهم 37 درصد کاهش یافته است، گفت: درآمدهای دولت یازدهم از قبال فروش نفت 157 میلیارد دلار بوده است. 

به گزارش ایرنا، «محمدباقر نوبخت» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: این درحالی است که درآمدهای نفتی دولت دهم از سال 1388 تا 1391 به میزان 251 میلیارد دلار بوده است.

 

**افزایش 90درصدی بودجه عمرانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به منتقدان که معتقدند بودجه عمرانی کاهش قابل توجهی داشته است، گفت: بودجه عمرانی از حدود 220 هزار میلیارد ریال در سال 1392 به 420 هزار میلیارد ریال (بدون احتساب اعتبارات آبهای مرزی) در سال 1395 رسیده و 90 درصد افزایش یافته است.

 

نوبخت افزود: این در حالی است که بودجه جاری از یک میلیون و 200 هزار میلیارد ریال در سال 1392 به 2 میلیون و 70 هزار میلیارد ریال رسیده که تنها 73 درصد افزایش پیدا کرده است.

 

**مهار آب های مرزی

معاون رییس جمهوری در باره مهار آبهای مرزی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی از مقام معظم رهبری اجازه گرفتیم که مبلغ هشت میلیارد دلار (سالی 2 میلیارد دلار) از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آبهای مرزی (منابع آبی که از کشور خارج می شوند) استفاده کنیم.

 

وی ادامه داد: با احتساب این رقم که معادل ریالی آن سالی 60 تا 65 هزار میلیارد ریال است، بودجه عمرانی در سال 1395 به 540 هزار میلیارد ریال می رسد یعنی 143 درصد رشد.

 

وی اضآفه کرد: با این حال اینکه تصور شود بودجه جاری چیز بدی است درست نیست و یک قضآوت نادرست است.

 

وی در پاسخ به منتقدان که از رقم تخصیص یافته برای انتقاد از دولت بابت بودجه عمرانی استفاده می کنند ،گفت: اعتبارات طرح های عمرانی باید از محل واگذآری اوراق خزانه مسکوک و اوراق مشارکت تامین شود.

 

وی ادامه داد: مطابق تبصره پنج قانون بودجه سال 96 اینک چه مقدار از هر نوع از اوراق یاد شده باید منتشر شود را کمیته ای باید مشخص کند که این کمیته با تاخیر تشکیل شده اما تا پایان این ماه بیش از 340 تا 350 هزار میلیارد ریال به طرح های عمرانی تخصیص داده خواهد شد.

 

**محاسبه اضافه کاردرمستمری بازنشستگان

نوبخت همچنین گفت : بازنشستگان مشمول تامین اجتماعی پس از سال 1395 نیز متناسب با کسوری که از اضافه کارشان کسر شده ،ضریبی محاسبه و به مستمریشان اضافه می شود.

 

وی تاکید کرد، برای مشمولان بیمه تامین اجتماعی که پس از سال 1395 بازنشسته می شوند بخشنامه جدیدی ابلاغ نمی شود و بر اساس همان بخشنامه قبلی برایشان عمل می شود.

 

نوبخت با بیان اینکه بودجه جاری کشور در چهار بخش امور رفاه عمومی، آموزش و پرورش، دفاع و سلامت هزینه می شود، ادامه داد با توجه به اینکه نظر مقام معظم رهبری این است که بودجه آموزش و پرورش در بخش عمرانی لحاظ شود، اما ما هم آموزش و پرورش و هم دفاع را در بخش های جاری مدنظر قرار داده ایم که فکر می کنیم باید به آن توجه بیشتری کرد.

 

وی گفت: درباره پروژه هایی که چند سال گذشته کلنگ آنها زده شده و امروز روی دست ما مانده، معلوم نیست توجیه اقتصادی داشته باشد یا خیر، بنابراین از 2 هزار پروژه در کشور اولویت بندی کرده و تخصیص بودجه عمرانی داده ایم.

 

معاون رییس جمهوری گفت سفرهای رییس جمهوری به استان های مختلف کشور برای این بود که مجموعه طرح های نیمه تمام را از دستگاه های اجرایی و مردم خواستند تعیین اولویت کنند و به همین دلیل در مجموع 21 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی بر اساس مصوبات سفر رییس جمهوری پرداخت شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید طرح های عمرانی توجیح اقتصادی داشته باشد تا بتوان از آنها بهره برداری کرد، گفت: بودجه جاری کشور از سال 92 تا 95، هشت درصد کاهش یافته اما در بخش پرداخت حقوق پرسنل انقباضی عمل نکردیم و متوسط حقوق کارمندان از یک میلیون و 470 هزار تومان در سال 92 به 2 میلیون و 970 هزار تومان در سال 96 رسیده است.

 

وی با یادآوری اینکه متوسط حقوق فرهنگیان از یک میلیون و 250 هزار به 2 میلیون و 270 هزار تومان افزایش پیدا کرده است، گفت: دولت در مسیر حرکت به سوی توانمندسازی افراد آسیب پذیر و کم بنیه است.

 

سخنگوی دولت همچنین درباره رشد تولید نفت نیز گفت: تولید نفت در سال 95 به سه میلیون و 477 هزار بشکه رسید که در خردادماه امسال این میزان به سه میلیون و 901 هزار بشکه افزایش یافته است.

 

نوبخت درباره امنیت غذایی و تاکید رهبر معظم انقلاب نیز گفت: امنیت غذایی برای ما بسیار مهم است به همین دلیل در سال 95 هر کیلو گندم خریداری شده از کشاورزان یک هزار و 271 تومان بود که در سال 96 به یک هزار و 300 تومان رسید در حالی که هر کیلو گندم وارداتی حدود کیلو 800 تا 900 تومان برای دولت تمام می شود اما گندم را کالایی استراتژیک می دانیم که هر چقدر هم گران تولید و خریداری کنیم، ارزش دارد.

 

وی تصریح کرد: 11 هزار و 581 میلیارد تومان در سال 96 به کشاورزان برای خرید گندم پرداخت خواهد شد که تا کنون هشت هزار و 40 میلیارد تومان در حدود 70 درصد آن پرداخت شده و حدود سه هزار و 540 میلیارد تومان آن باقی مانده است که این میزان را نیز هزینه جاری کشور محسوب کرده ایم.

 

وی درباره مشکلات اقتصادی کشور به اصلاح نظام بانکی و پرداخت مطالبات صندوق ها از دولت اشاره کرد و گفت باید بدهی خود را پرداخت کنیم چون بانک ها از همین منابع تسهیلات پرداخت می کنند؛ از طرفی نیز باید سرمایه خود نزد بانک ها را افزایش دهیم تا بانک ها آن را مسیر توسعه سرمایه گذاری کنند.

 

نوبخت گفت: سال گذشته 29 هزار میلیارد تومان سرمایه دولت را نزد بانک ها افزایش دادیم که باعث افزایش قدرت تولید شده و به بیش از 17 هزار واحد تولیدی وام پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه عملکرد چهار سال گذشته دولت باید در رشد اقتصادی، کاهش تورم، کاهش بیکاری آثار خود را نشان دهد، اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان آمار تورم از سال 92 از 34.7 در سال 95 به 6.8 کاهش یافته است. همچنین رشد اقتصادی بر اساس آمار سازمان آمار درسال 91 از منفی 7.4 درصد به 11.1 درصد در سال 95 رسید و بر اساس آمار بانک مرکزی نیز در سال 91 از منفی 7.7 درصد در سال 95 به 12.5 درصد رسیده است.

نوبخت تصریح کرد: تراز تجاری غیرنفتی در 2 سال گذشته یعنی سال های 94 و 95 مثبت بود ولی در چند ماهه اول امسال منفی شد که با رفتارهایی که در پیش گرفتیم، درصدد کنترل آن هستیم.

 

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بهار امسال نرخ رشد اقتصادی با احتساب حدود 6.5 درصد است که اگر نفت خارج شود به هفت درصد خواهد رسید چون دیگر نفت برای ما رشد اقتصادی ایجاد نمی کند و باعث کاهش رشد اقتصادی می شود.

 

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در کشور نیز مثبت شد و بخش ساختمان در زمستان سال گذشته و بهار امسال رشد 7.1 درصدی ارزش افزوده داشته است.

 

نوبخت گفت: نرخ مشارکت افراد جویای کار 41 درصد و نرخ بیکاری 11.5 درصد در بهار امسال بوده است در حالی که نرخ بیکاری در تابستان پارسال 12.7 و نرخ مشارکت 40.6 بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------