آخرین اخبار اقتصادی

بیت‌کوین ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید

هاوینگ مورد انتظار بیت‌کوین رخ داد و ارتفاع بلوک بیت‌کوین به ۸۴۰هزار رسید. به گزارش ایسنا، این رویداد که تعداد سکه‌های جدید…

اظهارات ترامپ تأثیری بر بازارهای ایران نداشت



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی,محمد نهاوندیان

نهاوندیان گفت: علی‌رغم همه مشکلات، ایران سال گذشته بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشت. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور در همایش تجارت ایران و عراق با تاکید بر اهمیت زمان برگزاری این همایش اظهار کرد: بعد از ناکامی و نابودی تروریست تکفیری در عراق ، اکنون بهترین زمان برای برگزاری چنین همایش تجاری و صحبت درباره توسعه اقتصادی میان دو کشور است.

 

وی در ادامه افزود: حاصل این مجاهدات توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور است، زیرا ایران به‌عنوان همسایه عراق بر تمامیت ارضی یکپارچگی کشور عراق، تاکید می‌کند.‌

 

معاون اقتصادی رییس جمهور با اشاره به لزوم نگاه به رویدادها و اتفاقات 14 ساله گذشتۀ ایران و عراق ادامه داد: باید با نگاه به گذشته و بررسی طرح ها و اقدامات انجام شده برای توسعه روابط، برنامه هایی در این زمینه صورت گیرد، زیرا عراق سال های پر فراز و‌ نشیبی اعم از فتنه انگیزی تکفیری ها را به خود دیده و‌ ایران هم در این سال‌ها تحریم های اقتصادی زیادی را متحمل و از سر گذرانده است. اکنون ایران توان‌مندتر از گذشته و عراق یکپارچه تر از قبل حاضر شده است.

 

این مقام مسوول بیان کرد: آموخته ایم که با اتکا به خود و در عین حال با برقراری ارتباط عزتمندانه با دنیا می‌توانیم بر توطئه‌ها فائق آییم.

 

نهاوندیان در این خصوص افزود: در گذشته یک تهدید مبنی بر تحریم اقتصادی در یک مجمع کوچک در گوشه‌ای از دنیا سبب التهاب و نوسان در بازار ایران می‌شد، اما چندی پیش صحبت های رییس جمهور آمریکا که چیزی جز لفاظی و بی ادبی نبود، با پایداری تمام قدی تجار و افراد اقتصادی و‌ جواب کشورهای اروپایی، مبنی بر استواری ادامه روابط ایران مواجه شد.

 

وی با اشاره به کاهش تورم و رشد اقتصادی در بخش های مختلف کشور گفت: پس از برجام، این جهان بود که نظاره گر ظرفیت های اقتصادی ایران بود و امروز موسسات مطالعات بین‌المللی چه خصوصی و چه دولتی ایران را یک فرصت اقتصادی هزار میلیارد دلاری معرفی می‌کنند. نباید از این نکته هم غفلت شود که رشد اقتصادی ایران در سال گذشته رتبه اول را در جهان داشته است.

 

محمد نهاوندیان با تاکید بر اینکه توسعه روابط اقتصادی با متشکل از رویکردی تجاری به همراه رویکردی توسعه ای باشد، بیان کرد: رویکرد تجاری ممکن است به سرعت متصل شود، اما در عین حال احتمال قطع آن هم وجود دارد. رویکرد توسعه زمان بر بوده اما پایدار خواهد بود، به این موجب این دو باید مکمل یکدیگر باشند.

 

این مقام مسوول با اشاره به لزوم وجود مولفه‌های مشترک برای برقراری رویکرد توسعه ای میان دو کشور تصریح کرد: اگر دو کشور ذخایر مشترک داشته باشند، باید سرمایه‌گذاری مشترک انجام شود از سوی دیگر ایران و عراق در زمینه فرهنگی نیز مولفه‌های مشترک فراوانی دارند. به عنوان نمونه راهپیمایی اربعین پرشکوه‌ترین زمینه بروز این اشتراکات فرهنگی میان دو کشور است، به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که فرهنگ مشترک در بین کشور باید به توسعه مشترک ایران و عراق بینجامد.

 

وی در این خصوص تصریح کرد: توسعه مشترک نیاز به نهادسازی مشترک دارد، به طوریکه شرکت ها به صورت مشترک تشکیل و مطالعات و بررسی ها به شکل اشتراکی صورت گیرد تا سبب توسعه روابط و پایداری آن شود.

 

نهاوندیان با اشاره به اینکه با توجه وجود فرصت ها باید موانع موجود هم مورد بررسی و رفع قرار گیرد، یادآور شد: یکی از این موانع  روابط بانکی میان دو کشور بوده که هنوز متناسب با دیگر زمینه ها بهبود نیافته است، مشکل دیگر سازمان دهی و هماهنگی میان بخش های خصوصی هر دو کشور است، زیرا انتظام این بخش موجب حجم دهی و افزایش روابط خواهد شد، همچنین مشکل حمل ونقل  در سال های گذشته از دیگر موانع است که البته اقداماتی در این زمینه انجام شده، اما هنوز مستلزم برخی اقدامات و برنامه است.

 

وی در خاتمه گفت: رفع موانع و حل بوروکراسی ها سبب تسهیل امور و تسریع روابط خواهد شد

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------