جهانگیری: دو میلیارد دلار اعتبار برای کشورهای وارد کننده کالای ایرانی/ آمریکایی ها را از اقتصاد ایران منع نکردیم



  اخباراقتصادی  ,خبرهای اقتصادی  , جهانگیری

معاون اول رییس جمهوری گفت: در بسته حمایتی که برای سال 96 تصویب شد، به صندوق توسعه ملی تکلیف کردیم دو میلیارد دلار اعتبار به کشورهایی بدهند که کالای ایرانی می خرند. 

به گزارش  ایرنا، اسحاق جهانگیری روز شنبه در بیست و یکمین سالروز ملی صادرات که سالن اجلاس برگزار شد، افزود: البته دوستان پیشنهاد کردند که غیر از اعتبار به خریدار به فروشنده هم اعتبار بدهیم که البته این هم پیشنهادی است که اگر استدلال منطقی پشت آن باشد و به صادرات کشور کمک کند، حتما از این طرح و پیشنهاد حمایت خواهد شد.

 

وی در ادامه به دیدار خود با رهبرمعظم انقلاب در هفته دولت اشاره کرد و گفت: در هفته دولت در خدمت رهبری بودیم که فرمودند با تمام دنیا روابطمان را گسترش دهیم که البته به استثنای یک کشور و یک رژیم که موضوع خاصی دارد؛ ما با هیچ کشوری مشکلی برای توسعه روابط نداریم.

 

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: البته از آن دو، یکی را اصلا به رسمیت نمی شناسیم و دیگری که خود نیامده با اقتصاد ایران کار کند.

 

جهانگیری ادامه داد: آمریکایی ها خودشان، خودشان را از اقتصاد ایران محروم کردند و ما هیچوقت به آمریکایی ها نگفتیم که در اقتصاد ایران وارد نشوند.

 

وی ادامه داد: این مقامات آمریکایی بودند که با سیاست های ناصحیحی که در پیش گرفتند شرکت های خود را از کار با ایران محروم کردند.

 

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ایرانی هایی که می خواهند در بازار ایران کار کنند برای کار اقتصادی با هیچ کشوری در چارچوب سیاست های ایران محدودیتی برای آن ها وجود ندارد.

 

جهانگیری در ادامه گفت: اهمیت موضوع صادرات و وصل شدن به بازارهای جهان برای ملت ایران و مسوولان و فعالان اقتصادی بیش از دیگران روشن است؛ اگر بخواهیم به مسایل اقتصادی و توسعه کشور به صورت جدی و اساسی بپردازیم، تولیدی ماندگار و ادامه دار است که بتواند در صحنه های رقابت داخلی و خارجی حضور داشته باشد.

 

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه «امروز دیگر بازارهای داخلی، بازارهای ایزوله، محدود و محصوری که در اختیار هر تولید کننده ای قرار بگیرند، نیست» اظهار داشت: ورود به بازارهای بین‌المللی نیازمند ایجاد رقابت‌های جدی و افزایش بهره وری برای کاهش هزینه‌ها و بالا بردن کیفیت است.

 

جهانگیری ادامه داد: چنانچه می‌خواهیم اتکای اقتصاد به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم و در مقابل نوسان های ناشی از فشارهای بین المللی مقاوم شویم، باید زمینه را برای ورود درآمدهای مختلف به اقتصاد آماده کنیم.

 

وی تصریح کرد: با اطمینان باید گفت درآمدی که می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود و اقتصاد کشور را به سرمنزل مقصود برساند، درآمد حاصل از صادرات کالاهای غیر نفتی است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران در مسیر طولانی خود نقاط منفی و مثبتی داشته است که باید به آن توجه شود، گفت: اگر بخواهیم به آینده صادرات امیدوار باشیم، باید مسیر طی شده و نیمه پر لیوان را خوب ببینیم و قدر زحمات کسانی که این مسیر را طی کرده اند بدانیم. برخی تنها نیمه خالی لیوان را می بینند که این رویه جز ایجاد و گسترش روحیه نامیدی، نتیجه ای ندارد.

 

**48 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم

معاون اول رییس جمهوری گفت: طبق آماری که امسال اعلام می شود 48 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که امیدوارم این مقدار به 50 میلیاد دلار برسد.

 

وی با بیان اینکه زمانی صادرات ایران 1.5 میلیارد دلار و شامل اقلامی چون فرش، پستی و برخی کالاهای صنعتی بود، اظهار داشت: اکنون رقم صادرات غیرنفتی ایران به نزدیک 50 میلیارد دلار رسیده است که امید می رود این رقم به سمت ارقامی چون 100 میلیارد دلار برسد.

 

جهانگیری امسال ایران دو برابر دآمد نفت، از محل صادرات غیرنفتی درآمد کسب می کند، خطاب به صادرکنندگان گفت: این کار بزرگی است که شما صادرکنندگان این کار را انجام داده اید.

 

** اثرگذاری صادرات غیرنفتی بر رونق اشتغال

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به موضوع اشتغال اشاره کرد و گفت: امروز حدود 23 میلیون و 800 هزار نفر مشغول به کار هستند و برای حدود 24 میلیون نفر کار ایجاد شده است و کار می کنند. چه کسانی این کارها را ایجاد کرده است آیا همه را دولت انجام داده است؟ در حالی که کل شاغلین دولت به 4 میلیون نفر می رسد.

 

وی صادرکنندگان را در ایجاد شغل در کشور سهیم دانست و خطاب به آنان گفت: البته 3 میلیون بیکار هم در کشور داریم که باید برای آنها هم توسط شما که شغل های قبلی را ایجاد کرده اید، شغل ایجاد شود تا کسی در این کشور بیکار نماند.

 

معاون اول رییس جمهوری ارزش تولید ناخالص داخلی کشور را 1400 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: ما جزو 18 یا 19 اقتصاد دنیا هستیم که این مهم با کار و تلاش بخش خصوصی و مدیران این کشور به دست آمده است و از این رو باید از بخش خصوصی حفاظت شود و قدر آنها را بدانیم.

 

جهانگیری یادآور شد: بخش خصوصی وقتی می خواهد این کشور بزرگتر شود و کار بزرگتر انجام دهد، می گوید مسوولان با این کار بزرگی که من تا حالا انجام دادم با ما چگونه برخورد کردند که الان بتوانم بروم و کار بزرگتر انجام دهم؛ بنابراین اگر با بخش خصوصی تا امروز رفتار درستی شده باشد، به طور حتم آنها کار بزرگتر در کشور انجام خواهند داد.

 

وی به بیان خاطره ای از مرحوم حبیب الله عسگراودلای در حضور رهبر انقلاب و در زمان تصدی وزارت صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: مرحوم عسگر اولادی گفت« ما این همه دعوت می کنیم که خارجی ها اینجا سرمایه گذاری کنند؛ ابتدا نگاه می کنند که ما با بخش خصوصی خود در داخل کشور چگونه برخورد کرده ایم اگر بخش خصوصی داخل راضی باشد، حتما برای سرمایه گذاری می آیند»؛ بنابراین باید بخش خصوصی را حمایت کنیم تا مشوقی برای آنها بشود.

 

** از فضای مثبت پسابرجام استفاده کنید

معاون اول رییس جمهوری در ادامه گفت: پس از حل مساله هسته ای و اجرای توافق اقدام مشترک با دنیا ، فضای بین المللی برای ایران بسیار مثبت شده است؛ بنابراین باید از این فرصت استفاده کنید البته در این مسیر موانع وجود دارد که باید آنها را پشت سر بگذاریم.

 

جهانگیری در ادامه به مواضع اخیر رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام اشاره کرد و افزود: در تاریخ کمتر می توانید پیدا کنید که در مقطعی رییس جمهور آمریکا با یک کشوری این گونه حرف بزند و دنیا این گونه به آن بی اعتنایی کند؛ این کار حداقل در تاریخ ما بی سابقه است و در دنیا هم کم نظیر است.

 

وی تاکید کرد: دنیا می داند ایران جای مهمی است و سیاست های خوبی در این کشور در پیش گرفته شده و می شود با آن کار کرد و امروز اروپا، آمریکا، آفریقا و آسیا می خواهد با ایران کار کند.

 

وی با تاکید بر اینکه ما می خواهیم با دنیا کار کنیم، ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی جزو مهمترین سیاست هایی است که مد نظر دولت دوازدهم است و وزارت خارجه تشکیلات و ساختار خود را تنها با این جهت گیری که در مرکز سیاست های وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی قرار بگیرد، تغییر داده است و معاونت های فعلی خود را به گونه ای تغییر می دهد که معاونت اقتصادی موضوع اصلی شود.

 

معاون اول رییس جمهوری گفت: سفارتخانه های کشور باید پایگاه اصلی برای صادرات کالاهای ایرانی شوند و سفیری موفق تر است که به صادرکننده ایرانی بهتر سرویس دهد.

 

جهانگیری دیپلماسی اقتصادی محور اصلی حرکت کشور در این دوره دانست و گفت: به سفیران، استانداران و به اعضای دولت و مدیران می گویم که با افتخار از بخش خصوصی حمایت کنند زیرا که بخش خصوصی موتور متحرک اقتصاد ایران است.

 

وی افزود: بحث ثبات اقتصادی مهمترین پیش نیاز فعالیت های اقتصادی کشور است بنابراین باید شاخص های اقتصادی مهم مثل نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ سود بانکی برای فعالان اقتصادی کشور قابل پیش بینی باشد و تلاش دولت در این زمینه است که تلاطم در اقتصاد کشور پیش نیاید.

 

** تراز ارزی کشور مثبت است و دلیلی برای ایجاد تلاطم ارزی وجود ندارد

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه پشتوانه ارزی کشور پشتوانه خوبی است، گفت: ما به طور متوسط بین 45 تا 50 میلیارد دلار فروش نفت داریم و به پول نفت در مقطع فعلی دسترسی داریم.

 

جهانگیری واردات کالایی کشور را حدود 50 میلیارد دلار برآورد کرد و ادامه داد: علاوه بر این سالیانه حدود 40 تا 50 میلیار دلار صادرات غیرنفتی داریم بنابراین در بخش عرضه ارز در سال از توانایی حدود 100 میلیارد دلار برخورداریم.

 

وی تاکید کرد: عرضه ارز ما نسبت به تقاضای ارز برای واردات یک تراز بالای مثبتی است بنابراین دلیل ندارد که تلاطم در بازار ارز به وجود بیاید.

 

معاون اول رییس جمهوری خطاب به صادرکنندگان گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، شما پیمانسپاری ارزی داشتید و گفته می شد که نرخ ارز رسمی که آن موقع نرخ مبادلاتی بود، باید به کشور تحویل دهید ولی تصمیم گرفتیم که صادرکننده ارز آن باید به نرخ آزاد بفروشد و هیچ پیمانی وجود نداشته باشد ولی گفتیم که باید ارز به کشور برگردد.

 

معاون اول رییس جمهوری افزود: به هیچ وجه پذیرفته نیست که ما کالایی و خدمتی صادر کنیم و ارز آن به کشور و در اقتصاد برنگردد و ورودی نداشته باشد؛ اصلا خروج این ارز قابل قبول است.

 

وی اظهار داشت: باید سیستم بانکی ایران خدمات لازم را ارایه دهد تا صادرکننده بتواند به قیمت بازار آزاد، با ارز حاصل از صادرات خود یا کالا وارد کند و یا بتوان آن را در بازار بفروشد و به ریال تبدیل کند.

 

جهانگیری در عین حال وجود برخی کاستی ها در این بخش را رد نکرد و با اشاره به محدودیت های ایران در زمینه تبدیل دلار و جابجایی آن، گفت: در شرایط کنونی اصرار داریم تا آنجایی که می شود صادرکنندگان با ارزهای رسمی دیگر کار کنند.

 

وی تفاهم و همکاری با کشورهای هدف صادراتی در زمینه مراودات مالی و بانکی بر مبنای پول ملی کشورها را از دیگر برنامه های دولت برای رفع محدودیت از مسیر صادرکنندگان برشمرد.

 

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به سفر اخیر خود به ترکیه اشاره کرد و گفت: ترکیه یکی از کشورهای مهم طرف اقتصادی ما است و 12 میلیارد حجم مبادلات اقتصادی دو طرف است که امیدواریم این حجم به 30 میلیارد دلار هم برسد.

 

وی ادامه داد: در این سفر رییسان کل بانک مرکزی دو کشور تفاهمنامه‌ای در زمینه استفاده از پول ملی، امضا کردند و نخست وزیر و رئیس جمهوری این کشور در ملاقات‌های دو جانبه‌ای با آنها داشتم تاکید کردند باید از این به بعد در مبادلات ترکیه و ایران از پول ملی دو کشور استفاده شود.

 

جهانگیری خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این اقدام را با کشورهای دیگر از جمله چین، روسیه و کشورهای همسایه عملی کنیم، هم منافع وارد کنندگان و صادر کنندگان ایرانی و هم منافع کل اقتصاد کشور تامین خواهد شد.

 

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به صادر نشدن ضمانت های بانکی و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، اشاره کرد و گفت: دیگر صادر نشدن ضمانت‌ نامه‌های بانکی مورد قبول نیست زیرا ما با بسیاری از بانک‌های دنیا در ارتباط هستیم.

 

وی در ادامه گفت: صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش خصوصی ایجاد شده است و در این خصوص تصویب شده که سالانه بخشی از درآمدهای نفتی به دولت اختصاص یابد و 30 درصد بقیه به حساب این صندوق واریز شود و براساس مقررات صندوق نیز باید از بخش خصوصی حمایت و به او وام دهند.

 

جهانگیری در عین حال گفت: البته قبول داریم که در مقطع فعلی دولت بیش از بخش خصوصی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده می‌کند، اما دیگر به راحتی این امکان وجود ندارد تا دولت از منابع صندوق پول بردارد و در مسائل جاری از آن استفاده کند، البته اگر هم از صندوق توسعه ملی اعتباری درخواست کرده ، بیشتر برای موضوعات زیرساختی، آب و خاک آن را مورد استفاده قرار داده است.

 

معاون اول رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت صادقانه به دنبال افزایش صادرات است، افزود: این نیاز احساس می‌شود که صادرکنندگان باید با شرکت‌های مهم خارجی متصل شوند و به صورت مشترک برای صادرات و سرمایه گذاری در این زمینه همکاری داشته باشند. ما از بخش خصوصی انتظار داریم که با تمام قدرت به دنبال عملیاتی کردن ورود سرمایه گذاری خارجی به داخل باشند.

 

وی به برخی رشته‌های صنعتی که در اولویت صادرات قرار دارند، اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان و صادرات آنها و همچنین محصولات بیوتکنولوژی‌ و فناوری‌های نوین و بخش گردشگری از دیگر اولویت‌های دولت در این زمینه است.

 

جهانگیری در ادامه به بخش گردشگری اشاره کرد و گفت: این صنعت به دلیل امکان ایجاد سریع شغل و وجود ظرفیت‌های داخلی و همچنین کمک فراوانی که به اقتصاد کشور می‌کند در اولویت قرار دارد.

 

وی به دیدار خود با رئیس جمهوری ترکیه اشاره کرد و افزود: در این دیدار اردوغان تاکید داشت که تجربه‌ بزرگی در زمینه گردشگری را دارند که حاضر هستند آن را در اختیار ایران بگذارند.

 

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: ما سالی بیش از یک میلیون گردشگر به ترکیه داریم در حالی که گردشگران آنها 400 هزار نفر می شوند بنابراین باید در این زمینه برنامه های دقیق تری داشته باشیم تا بتوانیم از این صنعت به نحو احسن استفاده کنیم.

 

جهانگیری در ادامه بر لزوم حمایت از صادرات و اعمال مشوق هایی در این زمینه تاکید کرد و گفت: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بسته تشویقی برای صادرکنندگان مورد تصویب قرار گرفته که در آن مواردی از جمله معافیت مالی و پرداخت عوارض و تسهیل واردات مواد اولیه به قصد صادرات مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی افزود: در این بسته مشوق‌های معنوی نیز در نظر گرفته شده تا صادرکنندگان علاوه بر برخورداری از تشویق‌های مالی از تشویق‌هایی نظیر استفاده از پاویون‌های فرودگاه‌ها و ملاقات با وزیران در صورت لزوم بهره‌مند شوند نه اینکه فقط زمانی که مقامی هستند، بتوانند از پاویون استفاده کنند.

 

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به حضور محمد شریعمتداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت و استعداد او در اتخاذ سیاست های تجارتی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: کسانی که به دنبال راه اندازی تولید هستند می دانند که این کار تنها با اجرای سیاست‌های تجارتی امکانپذیر است. وی همچنین علاوه بر آشنا بودن با سیاست های تجاری به سیاست‌های صنعتی نیز آشنا است و می تواند به خوبی در این زمینه مدیریت کند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------