آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

سرایت نابسامانی به قیمت‌گذاری آپارتمان‌های کهنسال



بررسی قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان‌های قدیمی‌ساز با سن بنای بیش از ۱۰ سال نشان می‌دهد بر خلاف رویه معمول بازار مسکن، قیمت بخشی از فایل‌های موجود در بازار بیش از ارزش واقعی بنا بر اساس میانگین قیمت در آخرین معاملات ثبت‌شده پیشنهاد شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد ، همزمان با تغییرات قیمتی چشمگیر در بازار مسکن طی ماه‌های اخیر، قیمت پیشنهادی بسیاری از آپارتمان‌ها در زمانی که به‌عنوان فایل عرضه می‌شوند، بالاتر از سطح مورد انتظار و حتی بیش از بالاترین قیمت معاملات ثبت‌شده در هر منطقه پیشنهاد می‌شوند و در نهایت هنگام قطعی شدن معامله، با منظور کردن تخفیف، این قیمت‌ها تعدیل و به آخرین قیمت‌های معاملات قطعی نزدیک می‌شود.

 

در عین حال این رویه معمولا در مورد آپارتمان‌های با عمر بنای بیش از ۱۰ سال متداول نیست و اغلب آپارتمان‌هایی که با قیمت بیش از آخرین سطح قیمتی منطقه معامله می‌شوند، در گروه واحدهای نوساز، تازه‌ساز و میانسال (تا ۱۰ سال ساخت) هستند.  اما در هفته‌های اخیر و پس از تشنج قیمتی بازار مسکن در اردیبهشت‌ماه، به نظر می‌رسد یک اتفاق غیرمعمول در قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان‌های ۱۰ تا ۲۰ سال ساخت نیز رخ داده است.

 

در حالی که پیش از این با توجه به تمایل نیمی از متقاضیان مسکن به تملک واحدهای نوساز، آپارتمان‌های بیش از ۱۰ سال ساخت عمدتا یا با قیمت متعارف و مورد انتظار متناسب با میانگین قیمت در آخرین معاملات یا حتی با توجه به نیاز به بازسازی و فرسودگی احتمالی نما و مشاعات، با قیمت مناسب و قدری پایین‌تر از عرف قیمت آپارتمان‌های مشابه عرضه می‌شد، در هفته‌های اخیر برخی از مالکان این گروه از آپارتمان‌ها نیز به دنباله‌روی از سازنده‌های واحدهای نوساز، قیمت پیشنهادی فایل‌های قدیمی‌ساز خود را افزایش داده‌اند. 

 

این افزایش قیمت پیشنهادی در گروه واحدهای کهنسال در شرایطی رخ داده که بازار مسکن در طول ۵ ماه اخیر دست‌کم دو نوبت در بهمن و اردیبهشت، با شوک قیمتی روبه‌رو شد و به اظهار کارشناسان، کشش افزایش قیمت دوباره در بازار مسکن وجود ندارد. از طرفی اصولا واحدهای مسکونی قدیمی‌ساز نیز مطلوبیت‌های منحصر به فرد واحدهای نوساز را ندارند که مالکان آنها امیدوار باشند با افزایش قیمت پیشنهادی بیش از عرف و ارزش واقعی بنا، بتوانند سود بیشتری از معامله کسب کنند. بررسی موتورهای جست‌وجوی معتبر ملکی حاکی است تقریبا یک‌چهارم از فایل‌های کهنسال موجود در بازار مسکن «قرمزپوش» هستند؛ به این معنا که قیمت پیشنهادی آنها بالاتر از آخرین قیمت معاملات آپارتمان‌های مشابه در همان منطقه است.

 

از این رو متقاضیان باید در زمان مراجعه به بنگاه‌ها، با وسواس بیشتری قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان‌های کهنسال را ارزیابی کرده و سپس تصمیم بگیرند. مهم‌ترین علت انتخاب واحدهای قدیمی‌ساز از سوی خریداران مسکن، همان مزیت قیمتی این گروه از آپارتمان‌ها در مقایسه با سایر گروه‌های سنی است و اگر قرار باشد این مزیت از بین برود، بعید نیست سرنوشت کاهش حدود ۱۰ درصدی سهم واحدهای نوساز از معاملات ماهانه مسکن، به این گروه سنی از آپارتمان‌ها نیز سرایت کند و در نتیجه شاهد بازگشت زودهنگام یک رکود تمام‌عیار به بازار مسکن باشیم.

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,آپارتمان‌

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------