آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

چند نفر توانستند وام ۱۵ میلیون تومانی ازدواج بگیرند؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,وام ازدواج
معاون اقتصادی بانک مرکزی از افزایش رقم وام ازدواج در سال جاری خبر داد و گفت: ۱۸۳ هزار نفر وام ۱۵ میلیون تومانی ازدواج گرفته اند.

 به  گزارش مهر؛پیمان قربانی در همایش سیاست های پولی و بانکی با اشاره به آخرین وضعیت رشد اقتصادی در کشور گفت: در سال ۹۶ رشد اقتصادی بر اساس آمارهای بانک مرکزی به ۳.۷ درصد رسیده است که بر این اساس با توجه به وضعیت رشد نفتی انتظار نداشتیم در سال گذشته بخش نفت پیشران رشد اقتصادی شود، این در شرایطی است که سایر بخش ها از جمله صنعت، خدمات و حتی کشاورزی در این سال رشد مناسبی را تجربه کرده و به ۴.۶ درصد رشد دست یافته اند اما مروری بر اجزای رشد اقتصادی در سال ۹۶ حکایت از آن دارد که بخش کشاورزی ۳.۲ درصد، صنعت ۵.۱ درصد و خدمات ۴.۴ درصد رشد داشته است، در حالیکه رشد گروه نفت ۹ دهم درصد بوده است.

 

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: بخش ساختمان برای سه فصل متوالی رشد را تجربه کرده است که البته همراه با ارزش افزوده بوده است، لذا علائم خروج از رکود در بخش مسکن و ساختمان به چشم می خورد اما در عین حال تولید کارگاه های بزرگ صنعتی حدودا ۷۵ درصد ارزش افزوده بخش ساختمان را تشکیل می دهد که در سال ۹۶، ۵.۵ درصد رشد داشته است.

 

وی تصریح کرد: بر اساس تولید ناخالص داخلی، مصارف بخش خصوصی ۲.۵ درصد و مصارف بخش دولتی ۳.۹ درصد رشد داشته است، ضمن اینکه در حوزه ساختمان اگر چه به دلیل تحولات سرمایه گذاری عمران در بودجه رشد منفی ۶ دهم درصد را تجربه کردیم اما در مجموع با رشد ۸ درصدی سرمایه گذاری بخش خصوصی وارد فاز رونق شده ایم. البته در حوزه ساختمان، بانک مرکزی سیاست های مختلفی را انجام داده است که از جمله آن کاهش نرخ سود سپرده ممتاز و سود تسهیلات در کنار افتتاح سپرده خانه یکم و بالا بردن تسهیلات مسکن روستایی از ۱۵ به ۲۰ میلیون نمونه های آن است.

 

این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۸۱.۲ هزار معامله در بخش مسکن طی سال گذشته صورت گرفته و در دو ماه ابتدایی امسال نیز به ۲۴ هزار فقره معامله دست یافته ایم که رشد ۱۱ درصدی معاملات را نشان می دهد.

 

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات تورم اشاره و گفت: خوشبختانه در سال های ۹۵ و ۹۶ تورم تک رقمی بوده و در اردیبهشت نیز به ۹.۱ درصد رسیده است، ضمن اینکه در حوزه نقدینگی نیز ضریب فزاینده نقدینگی به ۷.۳ درصد رسیده و نسبت اسکناس و مسکوکات در دست مردم کاهش داشته است.

 

وی ادامه داد: تسهیلات ازدواج و ارائه وام به بنگاه های کوچک در دستور کار بانک مرکزی بوده که بر این اساس یک میلیون و ۵۵۶ هزار نفر در سال ۹۶ وام ازدواج گرفته اند که رقم ریالی آن بالغ بر ۱۳۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال بوده است؛ این در شرایطی است که با افزایش وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان تا به امروز ۱۸۳ هزار نفر در سال ۹۷ وام ازدواج گرفته اند.

 

وی در ادامه انجماد مالی بانک ها را ناشی از حجم بالای مطالبات و رسوب ترازنامه های مالی دانست و گفت: اقدامات متعددی از سوی بانک مرکزی در راستای رفع مشکل انجماد مالی بانک ها انجام شده است تا جایی که حجم معاملات در اردیبهشت ماه سال جاری به ۸۰۳ میلیارد تومان رسیده است.

 

معاون بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی را از جمله دستورکارهای جدی بانک مرکزی دانست و خاطرنشان کرد: این امر با هدف کنترل نقدینگی و ایجاد ثبات مالی صورت می گیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------