آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

پیش بینی انبوه سازان از قیمت مسکن در بازار



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , قیمت مسکن
دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان گفت: بازار مسکن تا مشخص شدن وضعیت اقتصادی همچنان ملتهب باقی می‌ماند و احتمالاً در شهریور ماه دوباره شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود. 

احمد تولا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت بازار مسکن، اظهار کرد: در حال حاضر بازار مسکن در بلاتکلیفی و التهاب به سر می‌برد به صورتی که نه شاهد رکود قبلی و نه رونق در این بازار هستیم.

 

وی افزود: از طرفی با افزایش قیمت‌ مصالح و قیمت تمام‌شده مسکن مواجه هستیم، هم چنین برخی استان‌ها افزایش قیمت داشته‌اند و برخی استان‌ها نیز در حال افزایش قیمت مسکن هستند و مردم در دوراهی خرید و یا عدم خرید مسکن گرفتارشده‌اند.

 

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان گفت: امروزه افزایش قیمت‌ها طبق فرمول‌بندی‌های قبلی که در برخی فصل‌ها یا هرچند سال یک‌بار اتفاق می‌افتاد پیروی نمی‌کند، در تهران افزایش قیمت‌ وجود دارد که این موج در شهرستان‌ها نیز احساس شده است و شاهد افزایش نرخ مسکن هستیم.

 

وی در خصوص افزایش قیمت مسکن، اظهار کرد: قیمت تمام‌شده مسکن به‌سرعت در حال افزایش است، به ‌طور میانگین نرخ مصالح ساختمانی بیش از 50 درصد گران شده است که بیشترین افزایش قیمت در فولاد با حدود 70 درصد و کمترین افزایش در بخش سنگ با کمتر از یک درصد بوده است.

 

تولا با بیان اینکه حداقل 20 درصد قیمت دستمزد کارگر افزایش یافته است، ادامه داد: نرخ زمین نیز در موقعیت‌های مختلف گران شده است. نسبت به سال گذشته قیمت مسکن در تهران به ‌طور متوسط بیش از 30 درصد و اصفهان حدود 15 درصد افزایش داشته است.

 

وی با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز، اظهار کرد: وضعیت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن دارای ریسک بالا است و با توجه به مشخص نبودن قیمت مصالح و قیمت تمام‌شده واحد مسکونی، شاهد کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش هستیم و بیشتر افرادی که قدرت ریسک‌پذیری بالایی دارند، وارد این حوزه می‌شوند.

 

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان در رابطه با تأثیر نوسانات ارزی بر قیمت تمام‌شده مسکن، گفت: مصالح ساختمانی عمدتاً تولید داخلی هست، اما بخش عمده مصالح به کار رفته در ساختمان هم چون فولاد، منبع خارجی دارد. در حال حاضر بالغ ‌بر 30 واحد تولید فولاد در سطح کشور انجام می شود که از این تعداد تنها چند مورد از جمله ذوب‌آهن اصفهان از سنگ‌آهن داخلی استفاده می‌کنند و بقیه واحدها از شمش فولادهای خارجی که عمدتاً از چین یا اوکراین وارد می‌شود، استفاده می‌کنند.

 

وی تاکید کرد: نرخ صنایع تبدیلی با نوسانات بازار ارز افزایش پیدا می کند و بخشی هایی که تولید داخلی دارند با تبعیت از این بازار، متأثر از افزایش قیمت فولاد هستند.

 

تولا در پاسخ به این سؤال که "آیا دوباره شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود یا خیر؟" گفت: اتفاقی که اکنون در بازار مسکن افتاده را سال‌ها قبل پیش‌بینی کرده بودیم. مرتب عنوان می شد که "خانه‌های خالی زیاد است و تولید نباشد"، اما امروز خانه‌های خالی رو به اتمام است و تولیدی جایگزین آنها نشده است.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر با کمبود عرضه مسکن مواجه شویم باید انتظار افزایش قیمت‌ها را داشته باشیم، تصریح کرد: بازار مسکن تا مشخص شدن وضعیت اقتصادی همچنان ملتهب باقی می‌ماند و احتمالاً در شهریور ماه دوباره شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود.

 

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان خاطرنشان کرد: مردم نیازهای خود را دنبال می‌کنند و دلیل افزایش نرخ اجاره‌بها، وجود نیاز در بازار است و اگر به این نیازها جواب مثبت داده شود و مردم به دنبال خرید خانه باشند، به تولید، مصرف و آرامش خاطر جامعه منجر می‌شود، اما اگر به این نیاز پاسخ صحیح داده نشود مردم در بلاتکلیفی باقی خواهند ماند و مجبور به اجاره‌نشینی می‌شوند که در نهایت منجر به افزایش سالانه نرخ اجاره‌بها خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------