جزئیات طرح فروش اوراق سکه/ مردم نگران تحویل سکه‌های پیش فروشی نباشند



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , اوراق سکه
تفاهم سه جانبه بانک مرکزی، بورس کالا و کارگزاری بانک ملی برای انتشار عرضه اوراق سلف استاندارد سکه‌های پیش فروش شده در حالی به امضا رسیده که بزودی سکه های پیش فروشی در قالب اوراق، امکان معامله در بورس را پیدا خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، این اتفاق در حالی رقم خواهد خورد که به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران اجرای این طرح می‌تواند ضمن ایجاد تعادل در بازار سکه، موجب افزایش نقدشوندگی سرمایه‌های خریداران سکه‌های پیش فروش شده، شود. ضمن اینکه بانک مرکزی نیز به کمک این طرح می‌تواند به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده و ریسک‌های ناشی از نگهداری و تقلب را برای خریداران سکه فیزیکی به حداقل برساند. چرا که با این روش خریدار سکه می‌تواند پیش از موعد تحویل، سکه خود را بدون نگرانی بابت نگهداری آن به راحتی بفروشد و یا در زمان سررسید، سکه خود را با ارایه گواهی سلف استاندارد سکه از خزانه دریافت کند.

 

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون جزئیات اجرای این تفاهم نامه در بستر بورس کالا اظهار کرد: این طرح در حالی به کمک بانک مرکزی و با استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا به اجرا در می آید که سکه های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی به صورت اوراق سلف استاندارد در بازار بورس قابلیت معامله پیدا کرده و براساس عرضه و تقاضا می تواند خرید و فروش شود.

 

محمدحسن ابراهیمی سرو علیا افزود: در این طرح، خریدار سکه‌های پیش فروش شده در زمان سررسید می‌تواند با مراجعه به شعب بانک ملی سکه خود را تحویل گرفته و یا پیش از موعد تحویل، اوراق سلف استاندارد آن را در بازار بورس کالا معامله کند.

 

وی قابلیت معامله ثانویه این اوراق را یک مزیت مهم اجرای این طرح دانست و گفت: به کمک بستر معاملاتی بورس کالا می‌تواند این اوراق را پیش از سررسید معامله کرد و افرادی که از بانک مرکزی سکه پیش خرید کرده بودند می توانند قبل از فرارسیدن موعد تحویل، سکه خود را در قالب این اوراق به فروش رسانده و دارایی خود را نقد کنند.

 

وی ادامه داد: به کمک راه‌اندازی معاملات ثانویه برای سکه های پیش فروشی در بورس کالا، می‌توان بازار سکه را به سمت نقدشوندگی بیشتر پیش برد. بطوریکه آخرین فردی که این اوراق را در زمان سررسید در اختیار دارد می‌تواند با مراجعه به شعب بانک ملی سکه خود را تحویل بگیرد.

 

هیچ نگرانی بابت تحویل سکه نیست

 

مدیرعامل این شرکت کارگزاری در خصوص نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص تحویل سکه‌های پیش فروش شده، گفت: مردم از بابت تحویل سکه‌های خریداری شده خود نگران نباشند و هر شخصی که دارنده گواهی سکه باشد می تواند با ارایه آن سکه خود را در سررسید از بانک دریافت کند. بطوریکه می‌توان این اطمینان خاطر را به مردم ارایه کرد که حق آنها برای تحویل سکه های پیش فروش شده کاملا محفوظ است و آنها می توانند به این طرح اعتماد کنند.

 

ابراهیمی سرو علیا ادامه داد: به عنوان مثال فردی که سکه پیش فروش شده برای سررسید پایان تیرماه را خریداری کرده، در زمان سررسید هم می تواند سکه خود را تحویل بگیرد و هم می تواند با نگهداری اوراق منتشر شده، سکه خود را تا زمانی که بخواهد در بانک نگهداری کند.

 

وی در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه انتشار اوراق مذکور در قالب اوراق سلف استاندارد خواهد بود، در خصوص اثرات اجرای این طرح بر روند قیمت ها و عرضه و تقاضا در بازار سکه نقدی گفت: اجرای چنین طرحی در بورس کالا قطعا می‌تواند در روند قیمت‌ها در بازار نقدی سکه اثر گذار بوده و به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا کمک کند. ضمن اینکه به کمک ظرفیت های موجود در بورس کالا می توان به افزایش نقدشوندگی در بازار این کالای سرمایه ای کمک کرد. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------