خرید نفت چین از ایران ادامه پیدا می‌کند/احتمال توقف واردات از آمریکا



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , نفت
یک مقام ارشد شرکت سینوپک گفت: تحریم‌های جدید آمریکا هیچ تاثیری بر خرید نفت چین از ایران نداشته و واردات از این کشور مطابق با تقاضا پیش می‌رود. 

به گزارش ایسنا به نقل از پلاتس، این مدیر سینوپک همچنین عنوان کرد اگر دولت تعرفه ۲۵ درصدی برای محصولات انرژی آمریکایی را اجرایی کند، پالایشگاه‌های نفت چینی ممکن است قادر نباشند نفت خام آمریکا را وارد کنند.

 

وی گفت: این یک تصمیم سیاستی است که از سوی دولت گرفته می‌شود و اگر تعرفه پیشنهاد شده به اجرا گذاشته شود، در این صورت واردات نفت چین از آمریکا مقرون به صرفه نخواهد بود و ما ممکن است واردات از آمریکا را متوقف کنیم.

 

بر مبنای قیمت‌های فعلی نفت، تعرفه پیشنهادی چین هزینه نفت خام آمریکا که به چین تحویل داده می‌شود را حداکثر ۱۸ تا ۱۹ دلار در هر بشکه افزایش خواهد داد و این از نظر اقتصادی منطقی نیست.

 

در چنین وضعیتی، پالایشگاه‌های چینی به دنبال منابع جایگزین برای گریدهای نفتی سبک‌تر خواهند بود یا نسبت بلندیگ را در واحدهایی که نفت آمریکا را وارد می‌کنند تغییر خواهند داد.

 

سینوپک انتظار دارد مجموع واردات نفت خام از آمریکا به دلیل تقاضای قوی، از نظر ارزش در سال ۲۰۱۸ بیش از دو برابر افزایش پیدا کند اما اگر تعرفه‌های پیشنهاد شده وضع شوند چنین اتفاقی روی نخواهد داد.

 

نفت وست تگزاس اینترمدیت به دلیل تولید بالا در منطقه پرمیان آمریکا ارزان‌تر از نفت برنت است. چین در شرایطی که ظرفیت پالایشگاهی خود را گسترش می‌دهد به یکی از بزرگترین خریداران نفت خام آمریکا تبدیل شده است.

 

این تعرفه‌ها تاثیر منفی بر تقاضا برای نفتکش‌های بسیار بزرگ (VLCC) خواهد داشت که برای مسافت‌های دوری که بیش از شش هفته زمان می‌برد استفاده می‌شوند. سینوپک عمدتا نفت را با استفاده از کشتی‌هایی که توسط یونیپک چارتر می‌شوند، وارد می‌کند.

 

برای نفتی که از ایران خریداری می‌شود، پالایشگاه‌های نفت در چین از کشتی‌هایی استفاده می‌کنند که در برابر تحریم‌های آمریکا آسیب پذیر نیستند و بنابراین تجارت نفت با ایران از تصمیم آمریکا برای وضع تحریم‌های جدید علیه تهران، هیچ تاثیری نمی‌پذیرد.

 

این مدیر سینوپک درباره تصمیم اخیر کشورهای اوپک و غیراوپک برای افزایش تولید نفت گفت: این افزایش بعید است بیشتر از ۷۰۰ هزار بشکه در روز باشد که کمتر از انتظارات ما بوده و قیمت‌های نفت را بالا نگه می‌دارد.

 

وی گفت: ما انتظار داریم در ماه‌های آینده عربستان سعودی تولیدش را به میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. سایر اعضای اوپک مجموعا ۱۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدشان اضافه می‌کنند و روسیه نیز تولیدش را ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد که با تقاضای رو به رشد و تولید کمتر برخی از کشورها مانند ونزوئلا جبران می‌شود.

 

این مدیر چینی خاطرنشان کرد واردکنندگان در چین انتظار داشتند تولید نفت کشورهای اوپک و روسیه در نیمه دوم سال یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند اما بعید است چنین اتفاقی تحقق پیدا کند.

 

در نتیجه انتظار می‌رود بهای معاملات آتی نفت برنت در سه ماهه سوم بین ۷۲ تا ۷۵ دلار در هر بشکه بماند اما ممکن است در سه ماهه چهارم با ملایم شدن رشد تقاضا، به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------