دفاع رئیس اتاق اصناف از گران فروختن کالاها توسط بازاریان: ارز 4200 تومانی به واردات ندادند،گران شد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,قیمت کالاها
رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه گرانی پذیرفته شده است گفت: میان گرانی و گران‌فروشی فرق وجود دارد؛ موضوع گرانی‌های اخیر ربطی به مجموعه بازار کشور ندارد.وقتی گرانی به نوعی پذیرفته شده است و برخی از کالاها از ارز 4200 تومانی خارج شده است و از ارز سایه استفاده می‌کند، اصناف چگونه کالاهای خود را باقیمت بالاتری به فروش نرسانند؟ 

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه گرانی پذیرفته شده است گفت: میان گرانی و گران‌فروشی فرق وجود دارد؛ موضوع گرانی‌های اخیر ربطی به مجموعه بازار کشور ندارد.

 

تسنیم نوشت: علی فاضلی درباره وضعیت افزایش قیمت کالاها در بازار و مشکلات تنظیم بازار در کشور اظهار کرد: ستادهای تنظیم بازار کار خودشان را می‌کنند اما دو تا سه مشکل عمده در این‌باره وجود دارد.

 

وی افزود: نگاه‌هایی است که فکر می‌کند بازار در حال گران‌فروشی است. بین گرانی و گران‌فروشی فرق وجود دارد؛ موضوع گرانی کالاها در بازار ربطی به مجموعه بازار کشور ندارد.

 

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: قرار بود که حامل‌های انرژی گران نشود اما اخیراً 15 درصد قیمت گاز گران شده است، سایر عوامل را نیز باید در نظر داشت.

 

فاضلی گفت: وقتی گرانی به نوعی پذیرفته شده است و برخی از کالاها از ارز 4200 تومانی خارج شده است و از ارز سایه استفاده می‌کند، اصناف چگونه کالاهای خود را باقیمت بالاتری به فروش نرسانند؟

 

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر چند درصد از کالاهای مصرفی مردم و موجود در بازار از ارز رسمی 4200 تومانی و چند درصد از ارز بازار آزاد استفاده می‌کنند، تصریح کرد: آمار مشخصی را در این‌باره ندارم.

 

فاضلی بابیان اینکه تنظیم بازار جامع تری باید داشته باشیم گفت: از همان روز اول به دولت پیشنهاد دادم که بازار آزاد ارز در سایه را باید سازماندهی کنید.

 

فاضلی گفت: درصورتی‌که فعالان اقتصادی ما دستگاه را از خارج از کشور تامین کرده باشند، اکنون برای تامین و نگهداری سالیانه این دستگاه ارز مورد نیاز را باید از کجا تامین کنند؟ با این روند آنها به‌طور مستقیم به بازار ارز قاچاق هدایت می‌شوند.

 

وی افزود: باید در نظر داشت که تنها چند قلم کالا برای تنظیم بازار مورد نیاز نیست، بلکه باید به‌صورت جامع‌تری به این لیست نگاه شود.

 

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: این نقیصه‌ها امروز در حال نشان دادن خود دربازار (و باعث گران شدن قیمت برخی از کالاها شده) است و باید این مشکلات رفع شود.

 

وی تصریح کرد: وجود همه مشکلات یادشده، دال بر این نیست که بازار امروز شاهد این تغییرات (گرانی) باشد و بیشتر این تغییرات علمی نیست و ناشی از شایعات است.

 

فاضلی اظهار داشت: نمی‌توانم بگویم که برخی از فعالیت‌های صنفی به حقوق مردم تعدی و تجاوز نمی‌کنند زیرا 3 میلیون بنگاه داریم و در صورتی که وضعیت معمول دنیا را نیز در نظر بگیرم و تنها 2 درصد تخطی کنند، حجم عظیمی را شامل می‌شود.

 

رئیس اتاق اصناف گفت: من نمی خواهم از این افراد متخطی دفاع کنم اما بازار کشور بازاری سالم و تقریباً قابل اعتمادی است.

 

فاضلی اظهار کرد: مشاهده نکردم که از شعار "باید به اصناف اعتماد کنیم" استقبال صورت گرفته باشد. به بخش اصناف کشور اعتماد نمی‌شود و اعتقادی به این کار نیز وجود ندارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------