آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

اضلاع محرک قیمت سکه نقدی



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , سکه نقدی

 روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی در مقطعی از مرز ۳ میلیون تومانی عبور کرد، ولی با افزایش فروش‌ها ساعت ۴ بعدازظهر در میانه کانال ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومانی قرار گرفت. در سومین روز هفته، سکه ۷۴ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، دو محرک اثرگذار معامله‌گران نقدی را بیشتر در موقعیت خرید قرار داد و زمینه‌ساز افزایش قیمت شد.

 

اولین محرک، بالا رفتن قیمت سکه در معاملات آتی به سقفی تازه بود و دومی، اظهارات روزهای اخیر برخی مسوولان در مورد خریداران پیش‌فروش سکه و به تعویق افتادن اوراق پیش‌فروش سکه. در یازدهمین روز تیرماه، تا ساعت ۴ بعدازظهر سکه در معاملات آتی دی ماه در آستانه کانال ۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان معامله شد.

 

 

پرداخت ارز مسافری تا اطلاع ثانوی

یک منبع موثق از پرداخت ارز مسافری تا اطلاع ثانوی خبر داد.پیش از این گفته شده بود پرداخت ارز مسافری از ۱۵ تیر متوقف می‌شود. این منبع موثق با تکذیب صدور هرگونه بخشنامه‌ای درخصوص توقف پرداخت مسافری، شرط تحقق چنین تصمیمی را ازسرگیری فعالیت صرافی‌ها اعلام کرده است.

 

به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، سکه آتی به‌عنوان علامت‌دهنده به معامله‌گران سایر بازارها عمل کرد و هم‌زمان هم قیمت سکه نقدی و هم نرخ دلار را متاثر کرد. با این حال، گروه دیگری از بازیگران، افزایش قیمت سکه را ناشی از برخی اخباری دانستند که در روزهای اخیر پیرامون سکه پیش‌فروش منتشر شده است. انتشار برخی خبرها پیرامون دریافت مالیات از خریداران سکه پیش‌فروش و طرح یکی از نمایندگان مجلس برای ممنوعیت طرح واگذاری سکه‌های پیش‌فروش؛ دو عاملی بود که التهاب را در میان معامله‌گران بازار سکه و طلا بالا برد. آخرین خبری که بازار را تحت‌تاثیر قرار داد، لغو معاملات اوراق گواهی سپرده سکه در بورس بود.  البته مسوولان بانک مرکزی عنوان کرده‌اند که این طرح به‌زودی در بورس اجرایی خواهد شد.

 

انتشار این اخبار تا حدی اعتبار سیاست‌گذار را خدشه‌دار کرد و هم‌زمان موجب شده است که بسیار از نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون این خبرها فضای بازار را متشنج کنند. به‌عنوان مثال، نوسان‌گیران در همین روزهای اخیر سعی کرده‌اند با انتشار تحلیل‌های سوگیرانه خریدارانی که در طرح سکه پیش‌فروش سکه مشارکت کردند را از شرکت در طرح فروش اوراق گواهی سکه بر حذر دارند. آنها بارها عنوان می‌کنند، بانک مرکزی قصد دارد با ایجاد فضایی نا امن، خریداران سکه پیش‌فروش را از دریافت سکه خود پشیمان کند؛ امری که موجب می‌شود آنها در طرح اوراق سکه شرکت کنند.

 

این در حالی است که بانک مرکزی تنها با این طرح زمینه‌ساز سود قطعی دریافت‌کنندگان سکه و مدیریت بیشتر نوسانات بازار می‌شود. در روزی که سکه به کانال ۳ میلیونی رفت، دلار نیز توانست در مقطعی تا کانال ۸ هزار و ۴۰۰ تومان بالا برود؛ با این حال، حدود ساعت ۴ بعدازظهر این ارز در حدود ۸ هزار و ۳۳۰ تومان بود. به‌طور کلی فضای بازار ارز و سکه در روز دوشنبه حالت رفت و برگشتی داشت. قیمت‌ها که در ابتدای روز سیر صعودی داشتند، در اواسط روز کمی پایین آمدند و از اواخر روز بار دیگر با افزایش خریداران قیمت‌ها در مسیر افزایشی قرار گرفتند؛ هرچند که نتوانستند به سقف‌های ابتدای روز دست پیدا کنند.  در شرایطی که قیمت سکه و طلا در بازار داخلی سیر صعودی داشته است، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: بر پایه اکتشاف‌های جدید ۴۰ تن به ذخیره طلای کشور اضافه شده است. کرباسیان افزود: معادن طلا در ۱۶ استان کشور وجود دارد و در سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان‌غربی و خراسان‌جنوبی معادن جدیدی کشف شده است و تولید طلای کشور تا پایان امسال از حدود پنج تن به هشت تن افزایش می‌یابد.

 

هم‌زمان با افزایش تقاضا برای خرید سکه و ارز، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از کشف باندهای توزیع ارز تقلبی و شمش عیار پایین خبرداد. دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با اشاره به سوء‌استفاده برخی از افراد برای عرضه دلار‌های تقلبی و سکه‌های با عیار پایین افزود: تیم‌های ما با کمک نیروی انتظامی در این زمینه فعالیت جدی دارند.

 

  وی با اشاره به کشف یک باند عرضه ارز تقلبی اظهار کرد: با ردیابی، این باند در یکی از استان‌های غربی کشور شناسایی شد و ۵ نفر هم دستگیر شدند. پوراحمد‌نژاد بیان کرد: در این محل مقادیر قابل‌ملاحظه‌‌ای ارز تقلبی و ۱۴۶ هزار دلار تقلبی کشف شد.  وی با بیان اینکه به مردم هشدار داده‌ایم تا در این بازار هیجانی، فریب یک عده کلاهبردار را نخورند، افزود: توزیع ارزهای تقلبی از شبکه پیامکی و سیستم‌های مجازی صورت می‌گیرد و متاسفانه عوام و کسانی که از این کار سررشته‌ای ندارند، با اطمینان به هر فردی ممکن است دچار ضرر و زیان شوند.

 

 دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------