کرایه‌های نجومی مسکن در اصفهان



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , قیمت طلا
در شرایطی که نرخ فروش مسکن در کشور رو به افزایش است و روز به روز متقاضیان آن، توان خرید را از دست می دهند، بازارها و درخواست مردم به سمت بازار رهن و اجاره می رود به نحوی که با افزایش تقاضا شاهد افزایش نرخ اجاره بها هستیم. 

در پایان سال 96 معاملات مسکن پس از مدت ها جان تازه ای گرفت. این وضعیت با روند صعودی و به یکباره نرخ ارز و طلا در سال 97، رونق بیشتری به خود گرفت و قیمت مسکن براساس میزان تقاضا در مناطق مختلف اصفهان بین 10 تا 25 درصد افزایش یافت. هم‌چنین نرخ رهن و اجاره با توجه به شرایط هر منطقه و میزان پیشنهاد هر مالک روند رو به رشدی به خود گرفت. البته در برخی مناطق نرخ رهن و اجاره همانند سال گذشته بدون تغییر مانده است، بنابراین با توجه به وضعیت موجود، مستاجران تمایل به توافق با صاحبان ملک و تمدید قردادهای قبلی خود دارند و مالکان نیز به علت کاهش سود بانکی مایل به دریافت کرایه ماهیانه هستند و به ندرت خانه ای با رهن کامل اجاره می شود.

 

مطابق مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا، میزان تقاضای رهن و اجاره مسکن در یک ماه گذشته با تعطیلی مدارس و آغاز فصل اجاره بها، روندی صعودی به خود گرفت و البته اکنون این تقاضا اندکی افت کرده است. براین اساس وضعیت بازار اجاره مسکن در منطقه پنج اصفهان واقع در سپاهان شهر،  مطابق تعیین نرخ مالکان، ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد داشته است. البته تعداد متقاضیان آپارتمان هایی با متراژ پایین، یک تا دوخوابه بیشتر است. براین اساس رهن کامل آپارتمان دو خواب با متراژ ۹۰ تا ۱۲۰ متر حدود ۵۵ تا ۸۰ میلیون تومان و خانه های سه خواب با متراژ ۱۲۰ تا ۱۸۰ متر با رهن ۱۰ میلیون و اجاره ماهیانه ۲ تا ۲.۵ میلیون و رهن کامل ۱۵۰ برای اجاره گذاشته شده است.

 

مغازه های مشاوره املاکی، مملو از تعدادی موجر و صاحبان ملک برای تمدید قراردادهای قبلی خود و هم چنین چانه زنی مستاجران جدید بر سر قیمت خانه های مورد نظرشان است.

 

منطقه 15 شهر اصفهان با بافت قدیمی و خانه های ویلایی با قدمت حدود ۶۰ سال و تعداد محدودی آپارتمان نوساز است، بنابراین تعداد خانه ها، متناسب با میزان تقاضا نیست. 

 

براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا، میزان رهن و اجاره  در برخی خیابان های منطقه 15 و محدوده ترمینال باقوشخانه، 10 تا 40 درصد رشد داشته است، هم چنین متقاضیان خانه های یک خوابه با متراژ 60 تا 70 متر با رهن 10 میلیون تومان و اجاره ماهیانه 500 تا 700 هزار تومان و یا رهن کامل 30 تا 50 میلیون بیشتر مواجه هستند. 

 

از سوی دیگر نرخ رهن و اجاره مسکن در خیابان زنبیه که ساکنان آن بیشتر اتباع خارجی از کشورهای افغانستان و عراق هستند، بدون تغییر مانده است. در این محدوده نرخ رهن و اجاره خانه با متراژ 40 تا 300 متر متفاوت و با رهن پنج  تا 10 میلیون و اجاره ماهیانه 200 تا 500 هزار تومان و رهن کامل ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان است.

 

در مقابل نرخ رهن و اجاره مسکن در منطقه ۶ واقع در جنوب شهر اصفهان و در محدوده خیابان های مرداویج و آبشار، ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است. بیشتر متقاضیان خواستار اجاره خانه های سه خوابه با متراژهای ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر و رهن ۱۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان و اجاره ۱.۵ تا ۵ میلیون و رهن کامل ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان هستند.

 

اما دغدغه مشترک مشاوران املاک در بیشتر نقاط اصفهان، کمبود تعداد مسکن نسبت به میزان تقاضاست و از سوی دیگر نوسانات اقتصادی و بازار ارز سبب افزایش قیمت مسکن و نرخ رهن و اجاره شده است. هم‌چنین تداوم روند آشفتگی بازار و ایجاد تورم کاذب و کاهش قدرت خرید مردم موجب رونق رهن و اجاره خانه هایی با متراژ پایین شده است، بنابراین نمی توان از بازار معاملات مسکن در چنین شرایط حبابی، انتظار رونق داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------