آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

حذف ارز یارانه ای شرط تعدیل قیمت‌ها



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , حذف ارز یارانه ای
سیاست‌های اقتصادی کشور طی سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده است که حجم نقدینگی با شیب تندی افزایش یافته است. این نگرانی وجود دارد که در شرایط تحریم، نه‌تنها سیاست‌های نادرست گذشته ادامه یابد بلکه در واکنش به شرایط خاص کشور، دولت خطاهای بزرگ‌تری را مرتکب شود.

 به  گزارش پول نیوز؛قدمت این نابسامانی به ماه‌ها قبل‌تر برمی‌گردد؛ زمانی که برخی فعالان اقتصادی، تحلیلگران و اقتصاددانان نسبت به وقوع نوسان و بی‌ثباتی در بازار هشدار دادند.

 

در همان زمان فعالان اقتصادی و کارشناسان اقتصادی مدام بر واقعی سازی قیمت ارز تاکید می کردند. دولت حسن روحانی که با شعار اصلاحات اقتصادی پا به میدان گذاشته بود ، حاضر تک نرخی کردن دلار در سال های نخست دولت یازدهم نشد و مردان کابینه اش هرگاه که در رابطه زمان اجرای این وعده سخن به میان می آمد، زمان دیگری را وعده می کردند.

 

به هر تقدیر دولت یازدهم مجال واقعی کردن قیمت دلار را نیافت و تحقق این وعده به دولت دوازدهم موکول شد. اما با روی کارآمدن رییس جمهور جمهوری خواه آمریکا ورق برای توافق هسته ای 1+5 برگشت تا اینکه ترامپ اعلام کرد که از برجام خارج خواهد شد. موضع جدید دولت آمریکا نسبت به برجام موج جدید از نگرانی در میان سرمایه گذاران خارجی و داخلی ایجاد کرد تا اینکه حدود 3 ماه پیش ترامپ از آغاز دوباره تحریم های اقتصادی علیه ایران خبر داد.

 

با اعلام همین خبر اقتصاد ایران دوباره روزهای تشدید تحریم ها در سال های 91 و 92 را تجربه کرد. حالا کمتر از 2 هفته به آغاز تحریم ها باقی مانده و طلا و ارز هر روز رکوردی جدید را به نام خود ثبت می کند. دلار در آستانه 9 هزار تومان و سکه در مرز 3 میلیون و 200 هزار تومان قرار گرفته است. 

 

اگرچه به ظاهر رشد اقتصادی سال گذشته 7 /3 درصد اعلام شده است ولی به زعم اقتصاددان ها چشم‌انداز رشد اقتصادی چندان مطلوب نیست. 

 

هادی حق شناس اقتصاد دان که نگران تداوم سیاست گذاری های اشتباه دولت است، در اینباره به پول نیوز می‌گوید: سیاست‌های اقتصادی کشور طی سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده است که حجم نقدینگی با شیب تندی افزایش یافته است. این نگرانی وجود دارد که در شرایط تحریم، نه‌تنها سیاست‌های نادرست گذشته ادامه یابد بلکه در واکنش به شرایط خاص کشور، دولت خطاهای بزرگ‌تری را مرتکب شود که منجر به جهش شدید نقدینگی و وقوع ابرتورم شود.

 

او با اشاره به رکود شکنی قیمت طلا و ارز در بازار ، گفت: در شرایط غیر عادی قیمت‌ها هم غیر عادی است. قیمت هایی که امروز در بازار شاهد آن هستیم بسیار بیشتر از قیمت‌های واقعی آن است. دولتی که در شرایط عادی اقتصاد حاضر به اصلاحات اقتصادی نشد، نباید در زمان تحریم ها انتظار معجزه داشته باشد.

 

حق شناس بر این باور است که در سال های 92، 93 و 94 و 95 اقتصاد در شرایط عادی به سر می‌برد اما دولت از ترس بالارفتن نرخ تورم و دو رقمی شدن آن اجازه نداد که نرخ تورم در ارز تعدیل شود و همین ترس موجب بر هم ریختن بازار در سال 96 و 97 شد و قیمت های بی دلیل تصاعدی شوند .

 

این اقتصاد دان ادامه داد : یقینا قیمت های موجود در بازار قیمت های واقعی نیست و باید کاهش یابد . اما این کاهش یک شرط دارد و آن این است که دولت ارز یارانه ای را حذف کند تا قیمت ها در بازار ثانویه کاهش یابد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------