آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

حاضریم تولید چهار ساله ذوب آهن را یکجا بخریم/ نمی‌توانیم همه پروژه‌های ریلی کشور را برای ۴ کیلومتر متوقف کنیم



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,عباس آخوندی
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید بخش ریل را فعال کنیم تا بتوانیم جهت کنترل قیمت و ارائه خدمات ارزان به مردم ابزاری داشته باشیم. ریل‌گذاری در بخش مسافری بیشتر به کار اقشار پایین جامعه می‌آید.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور که درباره ریل‌گذاری در کشور در صحن علنی مجلس گفت: در این چهار سال حدود سه هزار کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده است. که از این میان ۱۲۰۰ کیلومتر خط جدید و ۱۸۰۰  کیلومتر نوسازی و بازسازی بوده است.

 

وی تصریح کرد: مفهوم سه هزار کیلومتر خط جدید ۳۶۰ هزار تن مصرف ریلی است در چهار سال گذشته به این میزان ریل گذاری کرده‌ایم و اثر ملی آن این بوده که در سال ۹۶ ، ۳۰ میلیارد تن کیلومتر که برابر با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۱ است داشته‌ایم. در هر تن کیلومتر ۳۵ سی سی صرفه‌جویی در گازوئیل انجام خواهد شد. در حوزه حمل و نقل ۱۰ میلیارد لیتر کاهش مصرف گازوئیل را داشته‌ایم و این توجه به مساله ریل‌گذاری است که چگونه باید بخش ریلی را در نظر داشته باشیم.

 

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: در حوزه مسافر درسال گذشته ۱۳.۵ میلیارد نفر کیلومتر جابجایی مسافر داشته‌ایم که در چهار ماهه اول امسال هم ۱۴ درصد رشد داشته است که در مجموع باعث شده ۲.۷ میلیارد لیتر گازوئیل در بخش مسافری صرفه‌جویی شود.

 

وی با بیان اینکه ما باید بخش ریل‌گذاری را مدیریت کنیم خاطرنشان کرد: در این میان بحث تولید داخل مطرح است ذوب آ‌هن اصفهان درخواست تولید داشته است اما آیا شما نمایندگان فکر می‌کنید که ما باید سرنوشت کل بخش ریل‌گذاری را به یک تولید کارخانه گره بزنیم. ما از سال ۹۳ درگیر عقد قرارداد بوده‌ایم که ریل‌گذاری مطابق استاندارد ما صورت بگیرد.

 

وی با بیان اینکه مطالبات ما از شرکت‌ها ۱۷۰ میلیارد تومان است ادامه داد: ما توافق کردیم که صد میلیارد تومان بلوکه کنیم که بتوانیم تولید داشته باشیم ما حاضریم تولید چهار ساله ذوب آهن را یکجا بخریم اما به شرط اینکه تولید داشته باشد چرا که ما نمی‌توانیم همه پروژه‌های ریلی کشور را برای چهار کیلومتر متوقف کنیم.

 

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: ما باید بخش ریل را فعال کنیم تا بتوانیم جهت کنترل قیمت و ارائه خدمات ارزان به مردم ابزاری داشته باشیم. ریل‌گذاری در بخش مسافری بیشتر به کار اقشار پایین جامعه می‌آید.

 

آخوندی در پاسخ به سوال مصطفی کواکبیان در مورد ساماندهی شهر تهران گفت: آقای کواکبیان موضوع مهمی را درباره ساماندهی شهر مطرح کردند اما خودِ آقای کواکبیان می‌داند از جمله کارهایی که برای شهر تهران انجام شده تدوین طرح ساماندهی شهر تهران بود.

 

وی تاکید کرد: شهر تهران با توجه به اینکه پایتخت است مسائل حمل و نقلی پیچیده‌ای دارد. ۵۵۰ هزار وسیله نقلیه بین حومه و شهر تهران رفت و آمد دارند اما این سامانه که طراحی شد بحث مهمی بود که ما آن را آغاز کردیم.

 

وزیر راه و شهرسازی افزود: این کار طرح مفصلی است و زمانی که قانون آن در مجلس تصویب شد به شورای ساماندهی شهر تهران ارائه کردیم. من از ابتدای دوره گذشته به آقای عارف گفتم که ما برای ساماندهی شهر تهران می‌خواهیم جلسه‌ای با نمایندگان پایتخت داشته باشیم که توضیحات خود را ارائه دهیم.

 

آخوندی با بیان اینکه این طرح مسائلی از جمله وضعیت آب، مسکن، شهرسازی، آلودگی هوا و... را در بر دارد عنوان کرد: حدود یک ماه پیش در دفتر خودم ۱۴ تن از نمایندگان تهران حضور به هم رساندند اما آقای کواکبیان به دلیل مشغله کاری ما نتوانستیم در خدمتشان باشیم و ما در آن جلسه توضیحاتی را در رابطه با این موضوع بیان کردیم.

 

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: این طرح تهیه شده و جزئیات آن در حال انجام است اما توجه به بحث لجستیک شهر تهران اهمیت دارد. ۸۰۰ هکتار از اراضی شهر تهران در اختیار انبار و بخش حمل و نقل سنگین است. روزانه ۲۵ هزار کامیون در سطح شهر رفت و آمد دارند که می‌تواند مشکلات زیست محیطی و ترافیکی را به دنبال داشته باشد. ما می‌خواهیم این ۸۰۰ هکتار را به جنوب شرق فرودگاه امام خمینی منتقل کنیم که یک ظرفیت نفس‌کش برای جنوب تهران ایجاد خواهد شد.

 

آخوندی تصریح کرد: کمربندی جنوب غرب تهران بخش عمده‌ای از بار ترافیکی سنگین را که از تهران عبور می‌کردند منتقل کرده است و این از بزرگ‌ترین طرح‌های آزادراهی کشور است که در ایران رکورد می‌زند.

 

وی با بیان اینکه طی دو سال ۱۶۰ کیلومتر آزادراه ایجاد شده است، گفت:‌ این آزادراه‌ها به طور همزمان در حال اجراست که کمک بزرگی به ساماندهی شهر تهران می‌کند.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسیرهای حومه‌ای اطراف تهران گفت: تمام مسیرهای حومه‌ای به سمت کرج، بومهن، قم و... در این چهار ساله افزایش یافته است که اینها به عنوان دو طرح برای ساماندهی شهر تهران صورت گرفته است.

 

این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: برای بازآفرینی شهر تهران هم طرحی را تهیه کردیم و من مطمئنم که شما با من همراهی خواهید داشت؛ چرا که مسوولیت حوزه خود را انجام داده‌ام و با آقای جهانگیری همکاری‌های مکرری را داشته‌ایم که این جلسات را پیگیری کنیم.

 

آخوندی با بیان اینکه ساماندهی شهر تهران قطعا قابل قیاس با دوره قبل نیست، گفت: ما نسخه‌ای ۶۰۰ صفحه‌ای را در اختیار نمایندگان تهران قرار داده‌ایم که اگر نقطه‌نظری دارند ما را در انجام این کار یاری کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------