آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

روزگار «سکه» سیاسیون!



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , سکه

 

زمانی که اسامی 10 نفر از خریداران عمده سکه که حدود ۱۷۰ هزار قطعه سکه پیش خرید کرده‌اند منتشر شد، «فارس» نوشت: در صدر این لیست جوانی متولد سال ۶۵ به نام «سهیل.ش» قرار دارد که بیش از ۳۸ هزار عدد سکه خریداری کرده است، یعنی رقمی حدود ۵۵ میلیارد تومان. رتبه دوم متعلق به آقای «جبار.س» متولد سال ۵۵ است که توانسته بیش از ۲۷ هزار قطعه سکه با رقمی معادل ۴۰ میلیارد تومان خریداری کند.

 

اما در رتبه سوم آقایی متولد سال ۴۴ قرار دارد که نامش «مصطفی.و» است و حدود ۲۴ هزار قطعه سکه خریداری کرده است که می‌شود حدود ۳۵ میلیارد تومان. «رئوف.ع» متولد سال ۴۱ نفر چهارم لیست پولداران خریدار سکه است که چیزی حدود ۱۵ هزار قطعه سکه با رقمی حدود ۲۲ میلیارد تومان به نامش خریداری شده است. اما جایگاه پنجم متعلق به خانم «نجوا.ل» است که متولد سال ۵۵ بوده و بیش از ۱۲ هزار قطعه سکه پیش‌خرید کرده است که می‌شود حدود ۱۷ میلیارد تومان. در این فهرست ۱۰ نفره «غلامرضا.ع» متولد سال ۵۰ کمی کمتر از ۱۲ هزار سکه خریداری کرده است و در مقام بعدی و پس از خانم نجوا قرار دارد.

 

در این میان آقای «امیرمنصور.ب» متولد دهه ۴۰ هم توانسته است ۱۱ هزار و 500 قطعه سکه پیش‌خرید کند. «علیرضا.س» و «کیوان.ی» دو نفری هستند که مشترکا در جایگاه هشتم قرار داشته و هر کدامشان بیش از ۱۱ هزار قطعه سکه خریداری کرده‌اند. نفر آخر این لیست 10 نفره هم «محمد سعید.خ» جوانی متولد دهه ۵۰ است که کمی بیشتر از ۱۰هزار قطعه سکه خریداری کرده است.

 

وضع سیاسیون سکه شد!

برخی سایت‌ها از نقش سیاسیون در معاملات کلان سکه خبر دادند، چنان‌که خراسان مدعی شد: «اسامی 10 نفر از خریداران عمده سکه در حالی منتشر شد که بررسی‌های خراسان نشان می‌دهد، دو نفر از افراد این فهرست چهره‌هایی از جمله یک مقام سابق دولتی و یک نفر از بستگان یک مقام اجرایی سابق هستند.

 

شنیده شده دو نفر از افراد این فهرست در سابقه خود سمت‌های سیاسی و اجرایی داشته‌اند و به سیاسیون نزدیک هستند. یکی از این افراد سابقه معاونت ریاست جمهوری در دولت نهم و سپس سمت مهمی در وزارت خارجه دولت احمدی‌نژاد داشته و فرد دیگر نیز نسبت فامیلی نزدیک با یکی از وزیران دولت اصلاحات دارد. این دو نفر در مجموع بیش از 20 هزار سکه خریداری کرده‌اند.»

 

اعلام برائت قائم مقام بهزیستی

پس از انتشار این اخبار بود که برائت‌جویی‌ها آغاز شد به نحوی که یک مقام مسئول در کمیته امداد توضیحی درباره خبر منتشره مبنی بر خرید ۱۱ هزار سکه توسط قائم مقام این نهاد ارائه کرد. تسنیم نوشت، در برخی شبکه‌های اجتماعی خبری با عنوان «خرید 11 هزار سکه توسط قائم‌مقام کمیته امداد» منتشر شد که در آن از فردی با عنوان «برقعی» نام برده شده است. در همین زمینه، یک مقام مسئول در کمیته امداد گفت: گرچه نام قائم‌مقام کمیته امداد «برقعی» است، اما فردی که گفته می‌شود 11 هزار سکه خریداری کرده است قائم‌مقام کمیته امداد نیست و این اشتباه به دلیل تشابه اسمی در شبکه‌های اجتماعی رخ داده است.

 

سیدامیرمنصور برقعی با اعلام اینکه اسم منتشر شده در فضای مجازی به عنوان خریدار 11 هزار و 500 سکه تشابه اسمی با نام من است، اظهار کرد: منکر وجود این اسم در لیست خریداران سکه نمی‌شوم ولی این فرد من نیستم. وی افزود: بر اساس گزارش منتشر شده، امیرمنصور برقعی متولد سال 1340 است در حالی که بنده متولد سال 1336 هستم. ولی ای‌کاش در این گزارش دیگر مشخصات شناسنامه‌ای مانند نام پدر و شماره کارت ملی نیز درج بشود که موجب اشتباه نشود. برقعی تاکید کرد: با شفافیت در اقتصاد کاملا موافق هستم، ولی من تا کنون هیچ سکه‌ای خریداری نکرده‌ام و اصلا در وادی این کارها نیستم.

 

شایعات طلایی در اطراف سیاسیون!

بدون تردید در هر اتفاق و رخدادی در کشور، نقش سیاسیون به صورت پیش فرض در ابتدای تحقیقات مردمی مطرح می‌شود و به جست‌وجوی اثری از تاثیرگذاری آنان می‌پردازند و البته اگر نشانی نباشد ماشین ساخت شایعه و پخش آن آغاز به کار می‌کند تا مدعی نقش سیاسیون سرافکنده و شرمسار نباشد! برخی از این تخلفات اما علنی است چنانکه غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت گفته بود:«تبلیغات نامزدهای انتخابات متاسفانه از آرمان‌های امام و شهدا فاصله گرفته و جلوه غربی پیدا کرده است. در این مکانیسم نامزدها به اسپانسرهای قوی تجاری نیاز دارند. این مساله در کنار خلأهای قانونی و بانک‌هایی که عمدتا راه پولشویی و مفسده را بازگذاشته‌اند، موجب شکل‌گیری فسادهای نجومی هزاران میلیارد تومانی می‌شود».

 

البته برخی شایعات هم بلافاصله تکذیب می‌شود مانند آن روز که پس از انتشار نام همسر سیده‌فاطمه حسینی نماینده مجلس، به عنوان فردی که دراین وضعیت اقتصادی، 38 هزار سکه پیش خرید کرده است، موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی علیه وی به راه افتاد. پس از این موضوع، سیده‌فاطمه حسینی در بیانیه‌ای ضمن تکذیب خرید سکه از جانب خودش یا خانواده‌اش از بانک مرکزی درخواست کرد تا اگر سندی مبنی بر خرید سکه توسط خود یا نزدیکانش وجود دارد آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

 

پس از این نامه، سیدمحمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی به نامه سیده‌فاطمه حسینی نماینده تهران درباره شایعات اخیر پاسخ داد و نوشت: «برابر بررسی انجام شده نام حضرتعالی و سایر بستگان که در این نامه از آنها اسم برده شده است، در ردیف کسانی که سکه پیش خرید کرده‌اند، وجود ندارد.

 

ضمن اینکه شما و وابستگان هم مانند سایر مردم از امکان و حق شرکت در این پیش فروش برخوردار بوده‌اید. امیدوارم به فضل و عنایت الهی فضای همدلی و همکاری جایگزین برخی بی‌اخلاقی‌ها و اتهام‌زنی‌ها شده و اوقات ارزشمندی که از مردم و مسئولان کشور صرف اخبار غیر واقعی و تکذیب آنها می‌شود، به حل مشکلات و بهبود امور اختصاص یابد.»

 

 

آرمان- مطهره شفیعی

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------