وزیر نفت: واحدهای پالایشگاهی مستهلک شده‌اند/ فعالیت‌های نفتی در سطح خوب ایمنی انجام می‌شود



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , وزیر نفت
وزیر نفت با بیان این‌که عمر استهلاک یک واحد پالایشگاهی حداقل ۳۰ سال است ما پالایشگاه‌هایی در کشور داریم که ۸۰ تا۹۰ سال عمر کردند و منابع کافی برای نوسازی و بازسازی آنها وجود ندارد. 

به گزارش ایسنا، بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوال علیرضا محجوب نماینده تهران درباره علت آتش‌سوزی‌های مکرر در پالایشگاه‌ها در جلسه صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تاسف از حوادث رخ داده در صنعت نفت خصوصا در پالایشگاه تهران، گفت: در صنعت نفت ما با مواد سمی سروکار داریم که استنشاق آنها می‌تواند منجر به مرگ شود یا در مواردی کار با مواد در فشار بالا انجام می شود.

 

ما نزدیک۶۰۰۰ جایگاه سوخت مایع و سی ان جی داریم و روزانه میلیون‌ها نفر برای دریافت خدمات به آن مراجعه می‌کنند. همچنین ۲۷ میلیون مشترک گاز داریم و مردم مرتب از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. علاوه بر این ۶۰ واحد پتروشیمی بالادستی و۱۰ پالایشگاه عظیم داریم و روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین و ۸۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود. این کار بزرگی است که در سطح خوب ایمنی انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: ادغام کار در وزارت تعاون که طیف وسیعی از فعالیت‌های متنوع اقتصادی به آن داده شده باعث شده توجه به ایمنی کار کم شود. مسئول قانونی حفاظت کار، وزارت کار است و تمام کارخانه‌های متعلق به وزارت نفت هم باید از سوی وزارت کار نظارت شود. البته وزارت نفت باید از منظر مالکیت نظارت کند، اما خصوصی‌سازی‌های بدون حساب و کتاب مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

 

وزیر نفت با بیان این‌که در هنگام خصوصی‌سازی سازوکار لازم برای نظارت پیش‌بینی نشده، اظهار کرد: بعضا افرادی در شرکت‌های پالایشی مسئولیت می‌گیرند که تخصص کافی ندارند و یا تعمیرات پالایشگاه و پتروشیمی را به تاخیر می‌اندازند و اینها باعث ایجاد خطر می‌شود. ابزار ما هم خوراک پالایشگاه است که اگر آن را قطع کنیم خودمان متضرر می‌شویم، بنابراین قدرت حاکمه در دست وزارت کار است نه وزارت نفت.

 

زنگنه با بیان این‌که پالایشگاه تهران متعلق به سهام عدالت است، اظهار کرد: من اخیرا به وزیر اقتصاد گفتم خودتان سهام عدالت را اداره کنید. پالایشگاه تهران ۵۶ سال عمر کرده و واحدهایی است که ۸۰ تا ۹۰ سال عمر کردند در حالی که عمر استهلاک یک واحد پالایشگاهی حداکثر ۳۰ سال است. بسیاری از پالایشگاه‌ها مستهلک شده‌اند و در تاسیسات جنوب هم ۱۰ مورد سوراخ شدن لوله داریم که منابعی برای بازسازی و نوسازی آن وجود دارد.

 

وی عدم ایفای نقش موثر بیمه‌ها را از جمله مشکلات دراین حوزه عنوان و خاطر نشان کرد: در همه دنیا ایمنی را از طریق بیمه اعمال می‌کنند، اما بیمه‌های ما بر رفتار شرکت‌ها نظارت ندارند. یکی از مشکلات دیگر این است در زمان بروز حادثه ما فرمانده میدان نداریم. البته بعد از آتش‌سوزی بوعلی سینا تصمیم گرفتیم آموزش‌هایی در این زمینه بدهیم. همچنین در سال ۱۳۹۳ شورای عالی اچ اس ای در وزارت نفت به راه افتاد و با وزارت کار هم موافقت‌نامه‌ای امضاء کردیم. همچنین ما بعد از هر حادثه بررسی‌هایی داریم، با متخلفان برخورد می‌کنیم و من شخصا ساعت‌ها وقت می‌گذارم و دستورالعمل‌های لازم را ابلاغ می‌کنم.

 

زنگنه با بیان این‌که وقوع آتش‌سوزی‌های مهم در صنعت نفت، تکرار پذیری آن و ضریب شدت حوادث در سال‌های گذشته کاهش یافته، اظهار کرد: تلاش ما این است که با انضباط، آموزش و ابلاغ استانداردها بتوانیم همچنان این حوادث را کاهش دهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------