آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

ربع‌سکه رکورد زد



در اولین هفته کامل شهریورماه، استقبال از ربع‌سکه بیشتر از دلار و سایر سکه‌ها بود. روز چهارشنبه، ربع‌سکه پس از ۲ رشد پیاپی ۳۰ هزار تومانی، ۵ هزار تومان افزایش دیگر را تجربه کرد تا روی قیمت ۹۷۵ هزار تومان قرار بگیرد.

این قیمت بیش از ۷ درصد افزون‌تر از قیمت پنج‌شنبه ۲ هفته پیش همین فلز گرانبها بود. سکه تمام و نیم‌سکه نیز هفته گذشته به ترتیب، ۹/ ۴ و ۴ درصد رشد کردند. دلار نیز کم اقبال‌تر از سکه ۵/ ۴ درصد رشد کرد. با توجه به بازدهی دلار و سایر سکه‌ها، می‌توان گفت که ربع‌سکه یکه‌تاز بازار هفته اول شهریورماه بوده است. به گفته فعالان، ورود زیاد متقاضیان خرد به بازار مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز رشد ربع‌سکه بیش از سایر سکه‌ها شد.

 

در واقع، از نظر شماری از فعالان، افرادی که توان خرید سکه‌های بزرگ‌تر را ندارند، معمولا به بازار ربع‌سکه مراجعه می‌کنند. البته عده دیگری از بازیگران دلیل رشد رکوردی ربع‌سکه را ناشی از خریدهای مردم در آستانه عید غدیر دانستند. از نظر آنها در آستانه اعیاد مذهبی تقاضا برای خرید سکه‌های کوچک بالاتر می‌رود. بازدهی ربع‌سکه در هفته گذشته بیشترین میزان در یک ماه گذشته بود؛ آخرین بار در هفته منتهی به ۱۲ مرداد، ربع‌سکه رشد بیشتری را تجربه کرده بود.

 

برخلاف رشد ربع‌سکه در روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی کاهش قیمت را تجربه کرد. در پنجمین روز هفته، سکه ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، معامله‌گران پس از خریدهای سنگین روز سه‌شنبه کمی احتیاط کردند و با فروش بخشی از سکه‌های خریداری شده، زمینه‌ساز کاهش قیمت شدند. از نظر برخی بازیگران، سکه روز چهارشنبه کمی تعدیل قیمت را تجربه کرده بود. باید دید سکه در اولین روز هفته نیز می‌تواند خود را بالای مرز ۴ میلیونی نگه دارد؛ از نظر فعالان، ماندن بالای این مرز به معنی حرکت سکه به سوی سطح مقاومتی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی خواهد بود.

 

در روزی که سکه کاهش قیمت را ثبت کرد، دلار افزایش قیمت را تجربه کرد. روز چهارشنبه، دلار ۶۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و روی عدد ۱۰ هزار و ۹۷۰ تومان ایستاد. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در بازار ارز زمینه‌ساز افزایش قیمت شده است، ورود تقاضای خرد و احتیاطی به بازار بوده است. همچنین برخی از معامله‌گران عنوان کردند، تقاضای ارز برای مهاجرت یا تحصیل نیز در بازار ارز بیشتر شده است. عده دیگری باور دارند، هر چقدر به زمان اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها نزدیک شویم، به مرور تقاضا برای خرید ارز افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

 

این در حالی است که دسته دیگری از فعالان باور دارند، دلار و سکه در ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و به دلیل خریدهای بیش از اندازه، رشد قیمت‌ها در این ۲ بازار طی ماه‌های آینده بیش از نرخ تورم نخواهد بود؛ همچنین گروه دیگری از معامله‌گران باور دارند، در صورتی که در هفته جاری پیش فروش ۴۰ هزار خودرو انجام شود، با ورود بخشی از نقدینگی به این بازار، زمینه برای افزایش دامنه نوسان در بازار ارز فراهم نخواهد بود.

 

همچنین به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین متغیرهایی که در ماه‌های آتی وضعیت بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، میزان صادرات نفت خواهد بود. در کنار این، اگر سیاست‌گذار بتواند فضا را برای تغییر انتظارات تا حدی مهیا کند، می‌توان انتظار کاهش ورود تقاضا به بازارها را داشت. با این حال، عده دیگری از فعالان باور دارند، در صورتی که سیگنال نااطمینانی ازسوی بازار دریافت شود، همچنان امکان رشد قیمت دلار و سایر ارزها در بازار وجود خواهد داشت. در کنار دلار آمریکا، در آخرین روز کاری هفته، پوند انگلیس نیز افزایش قیمت را تجربه کرد و با ۲۰۰ تومان افزایش به قیمت ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,سکه

 

دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------