همتی: بانک ها در مهار نقدینگی همکاری کنند



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , همتی
رئیس کل بانک مرکزی گفت: این نهاد با همکاری بانک ها، روند نقدینگی را مهار و آن را در خدمت تولید و اقتصاد کشور قرار می دهد. 

به گزارش ایرنا از بانک مرکزی، عصر دیروز(دوشنبه) نشست مدیران عامل بانک های کشور با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد و در آن مهمترین مسایل پولی و بانکی کشور بررسی و نقش بانک ها در ایجاد فضای مناسب برای تداوم امید بخش کسب و کار در کشور مورد تاکید قرار گرفت.

 

در این جلسه بانک های کشور آمادگی خود را برای همراهی و کمک به بانک مرکزی در کنترل و مهار نقدینگی و نیز پشتیبانی از فعالان اقتصادی اعلام کردند و مقرر شد در کنترل بازار ارز نیز با سیاست های بانک مرکزی همراهی کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه با یادآوری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در مورد کنترل و هدایت نقدینگی و جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی در حضور سران قوا، بر عزم نظام در کنترل نقدینگی و حمایت از سیاست های بانک مرکزی در این زمینه تاکید کرد.

 

وی در مورد درآمدهای ارزی کشور گفت: با وجود تلاش دولت ترامپ برای قطع درآمدهای ارزی کشور، تدابیر مختلفی برای خنثی سازی آن انجام شده و بانک مرکزی با قدرت ارز مورد نیاز کالاهای ضروری و اساسی و نیز مواد اولیه و کالاهای واسطه ای کارخانجات و نیازهای واقعی مردم را تأمین می کند.

 

وی افزود: تلاش دولت بر این است که در این جنگ اقتصادی کمترین فشار ممکن به مردم وارد شود؛ امیدواریم روند جاری حداقل منجر به اصلاح الگوی مصرف و واردات کشور شود تا در مسیر تعمیق تولید ملی و توسعه صادرات قرار گیریم.

 

به گزارش ایرنا، براساس جدیدترین آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان تیرماه امسال به 16 تریلیون و 22 هزار و 500 میلیارد ریال رسید که از ابتدای سال 4.7 درصد و در مقایسه با مدت مشابه پارسال 20.1 درصد رشد داشته است.

 

به مجموع پول و شبه پول، نقدینگی گفته می شود؛ هرچه رشد نقدینگی بیشتر شود، تقاضا برای کالا و خدمات بیشتر می شود؛ در واقع به دلیل آنکه در کوتاه مدت عرضه کالا و خدمات محدود است، منجر به تورم می شود؛ از این رو یکی از ابزارهای سیاستگذاران پولی برای مقابله با تورم، کاهش رشد نقدینگی در جامعه است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------