دامداران شیر را ۲۰۰۰ تومان هم به صنایع نمی‌فروشند!



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , شریعتمداری
وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص ارز برای تامین لاستیک کامیون‌داران گفت: شیرخام ۱۵۷۰ تومان قیمت‌گذاری شده اما دامدار حتی شیر را به صنایع لبنی با قیمت ۲۰۰۰ تومان هم نمی‌فروشد.

محمد شریعتمداری بعد از جلسه مشترک امروز کمیسیون کشاورزی با فعالان در عرصه کشاورزی و صنایع غذایی با رئیس مجلس به سوال ایسنا درباره اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص بهبود وضعیت کامیون داران پاسخ داد.

 

وی گفت: آنچه کامیون داران با آن مواجه هستند بسته‌ای از مشکلات در حوزه‌های گوناگون همچون بیمه و یکی از مشکلات آن‌ها لاستیک است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل تعهد کرده که ارز به موقع و منظمی را برای تامین لاستیک اختصاص دهد، لذا تقریبا در ماه مهر حدود ۲۰۰ میلیون دلار و از این به بعد در ماه‌های آتی هر ماه حدود ۸۰ میلیون دلار برای این کار اختصاص پیدا می‌کند. منابع ارزی لازم نیز تامین شده و واردات لاستیک‌های سنگین آغاز شده است.

 

شریعتمداری همچنین با اشاره به محتوای جلسه امروز با فعالان عرصه صنایع غذایی و کشاورزان گفت: این جلسه با حضور جمعی از مجموعه تولید کنندگان صنایع غذایی تشکیل شد. فرصتی بود تا آنان مسائل و مشکلات خود را به‌ویژه در برهه اخیر و با ایجاد محدودیت‌های ارزی بیان کنند. ما هم راه حل‌های طراحی شده را با آنان در میان گذاشتیم.

 

وی با بیان این‌که شاهد روند رو به رشد صادرات غیرنفتی در حوزه صنایع غذایی به رغم همه مشکلات هستیم گفت: در صادرات محصولات صنایع غذایی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱.۱ درصد رشد داشتیم. البته از آن سو در برخی از اقلام محصولات کشاورزی و غذایی رشدهای غیرمتعارف داشتیم که با همکاری وزارت جهاد ناچار به جلوگیری از صادرات برخی از کالاها شدیم.

 

وی توضیح داد: ما با شرایط خاص امروز نمی‌توانستیم غیر از این تصمیم گیری کنیم. با همکاری وزارت جهاد جلوی صادرات اقلامی همچون قند، شکر، روغن خام تصفیه شده، دام زنده، گوشت، شیرخشک صنعتی و اقلامی که خروج آن لطمه به بازار داخلی می‌زند و مردم را دچار مشکل می‌کند، گرفته شد.

 

رشد صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با همه مشکلات و گرفتاری‌ها رشد قابل توجهی در صادرات محصولات کشاورزی در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. در صنایع غذایی هم شاهد رشد صادرات در پنج ماهه اول سال بوده‌ایم؛ به طوری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۵ درصد رشد داشته‌ایم.

 

شریعتمداری خطاب به فعالان عرصه صنایع غذایی و کشاورزی گفت: حرف‌های شما در مورد مشکلات و گرفتاری‌ها را قبول داریم اما بدانید شرایط کشور طبیعی نیست. اگر ورود و خروج سرمایه و تکنولوژی در نظام باز و در شرایط طبیعی انجام می‌شد شاهد وجود تعادل بودیم اما اکنون مشکلاتی وجود دارد که دولت برای ساماندهی بازار مجبور به مداخله است.

 

افزایش صادرات ۳۳ درصدی زعفران

وی با بیان اینکه در صادرات شیرینی و شکلات ۳۲ درصد در پنج ماهه گذشته رشد داشته‌ایم، گفت: رشد صادرات در محصولات کشاورزی همچون زعفران ۳۳ درصد بوده است این میزان در صادرات آبلیمو و کنسانتره ۱۵ درصد و در خوراک دام و طیور پنج درصد و در انواع ماکارانی و پاستا ۲۰ درصد بوده است. رشد صادرات در این محصولات طبیعی بوده اما در محصولاتی همچون روغن خام ۱۸۵۴ درصد و در قند و شکر ۲۲۹۰ درصد رشد داشته‌ایم که این رشدها غیرقابل قبول است؛ لذا صادرات برخی از اقلام را برای تنظیم بازار ممنوع کرده‌ایم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موضوع ثبت سفارش گفت: نظام در ابتدای سال تصمیم گرفت به همه کالاها ارز ۴۲۰۰ تومان بدهد تا ترمز رشد ارز در آن ایام را بگیرد. در آن دوران به همه کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شد قرار هم نبود کنترلی باشد. بعد از آن به دلیل بروز اتفاقاتی مقرر شد که کنترل‌های لازم انجام شود. ما در مجموعه صنعت اهلیت واردکننده، قیمت کالا و مقدار وارد شده را مورد بررسی قرار داده و بعد ارز را اختصاص می‌دهیم، یعنی هر چه از طریق سامانه نیما مجوز می‌گیرد، با این کنترل‌هاست.  

 

دامداران شیر را ۲۰۰۰ تومان هم به صنایع نمی فروشند!

شریعتمداری در مورد پیمان ارزی نیز گفت: نظام تصمیم گرفت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد برگردد تا بتوان ارز وارد بازار کرد. چون همه به این امر اعتقاد دارند که باید ارز به چرخه اقتصاد وارد شود.

 

وی با تاکید بر اینکه باید مشکلات سر راه صادرکنندگان را برداشت و حرف آنها را شنید، گفت: ۱۰۰ درصد با قاچاق مخالفم و معتقدم که باید با متخلف واقعی برخورد شود، نه اینکه شرایطی فراهم شود که صادرکنندگان خوب کنار روند و به جای آنها کسانی بیایند که ما نمی‌شناسیم و در نهایت کشور با مشکل مواجه شود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد وضعیت شیر گفت: زمانی شیر را دامداران ۱۱۰۰ تومان قیمت‌گذاری کردند اکنون قیمت را ۱۵۷۰ تومان گذاشتیم که دامدار حتی شیر را به تولیدکنندگان لبنیات با قیمت ۲۰۰۰ تومان هم نمی‌فروشد که باید تلاش شود مشکل بین آنها حل شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------