آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

دچار خودتحریمی هستیم/ ۲۵ درصد بنزین کشور توسط دهک دهم مصرف می‌شود



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,رییس اتاق بازرگانی تهران
رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در شرایط فعلی در دو کشور شریک تجاری خود یعنی چین و هند سفیر نداریم، دو وزارتخانه مهم فاقد وزیر هستند و تعدادی بلاتکلیف هستند و این مشکلات اقتصادی فضای کسب‌وکار را ملتهب کرده است. 

به گزارش ایلنا، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: امروزه یکی از مباحث مهم جامعه ما مشکلات اقتصادی کشور است. باید قبول کرد که تحریم‌ها مخرب بوده، بویژه فشارهای آمریکا، اسراییل و عربستان تاثیر داشته است. طبیعتاً ما مشکلات اقتصادی داریم اما شاهد هستیم که هر روزه چندین کانال تلویزیونی سعی بر افزایش ناامیدی‌ بیشتر در جامعه دارند.

 

وی افزود: علاوه بر این مشکلات، ما دچار خودتحریمی، دیرتصمیم گیری و تصمیمات غیرکارشناسی هستیم که مزید بر علت شده است.

 

خوانساری در مورد صدور کارت بازرگانی گفت: امروز نزدیک به ۱۴۰۰ تقاضا برای کارت داریم.

 

وی با انتقاد از تصمیم‌های نادرست در شرایط کنونی اقتصادی گفت: ما در دو کشور چین و هند که شریک تجاری ما هستند، سفیر نداریم و دو وزارتخانه اصلی ما فاقد وزیر است و تعدادی نیز بلاتکلیف هستند. متاسفانه این مشکلات اقتصادی فضای کسب‌وکار را ملتهب کرده است.

 

خوانساری متذکر شد: براساس پژوهشی که پس از اتفاقات اوایل سال و در مورد افزایش نرخ ارز صورت گرفته است، نزدیک به ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی انتظار خوبی از شرایط اقتصادی در آینده ندارند.

 

وی افزود: بنابراین در این شرایط مهمترین کار افزایش امید در فضای کسب‌وکار جامعه است که متاسفانه شاهد افزایش ناامیدی‌ از سوی رسانه‌ها، وزرا و مسئولان هستیم.

 

رییس اتاق بازرگانی تهران در مورد اتفاقات بازار ارز کشور گفت:  ما در حال حاضر نزدیک به ۵ نرخ ارز مانند نرخ نیما، نرخ سامانه سنا، بازار آزاد.... و نرخ منطقه‌ای مانند افغانستان داریم و در چنین وضعیتی کار مشکل است. در حالیکه ترکیه نزدیک به ۹۰ درصد ارزش پول خود را از دست داده بود، اما چرخ اقتصاد آن می‌چرخد.

 

خوانساری با تاکید بر نقش صادرات گفت: اگر تحریم‌ها صد مشکل برای ما داشته است، اما فایده مهم آن نجات اقتصاد از اتکا به نفت و تقویت صادرات است. کشورهای همسایه ما نزدیک به ۵۷۰ میلیارد دلار واردات دارند که سهم ما از این میزان تقریبا ۱۸ میلیارد دلار است و باید از پتاسیل بالای خود استفاده کنیم که این مساله در گرو رفع موانع است.

 

وی افزود: برای تقویت صادرات باید نیاز بخش‌های مختلف را شناسایی کنیم و با قیمت فعلی ارز می‌توانیم در زمینه صادرات موفق عمل کنیم.

 

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به قیمت سوخت در کشور گفت: کاری که در اتاق بازرگانی صورت گرفته، نشان می‌دهد که نزدیک به ۹۰ میلیون لیتر مصرف سوخت( بنزین) داریم که با دلار ۱۲ هزار تومانی تقریبا ۷ سنت می‌شود در حالیکه این نرخ در افغانستان ۷۳ سنت است و تنها کشور ونزوئلا از ما پایین‌تر است.

 

وی ادامه داد: باید در مورد بنزین سریعا تصمیم‌گیری شود. ما قبلاً بنزین را به ماشین می‌دادیم در حالیکه باید به فرد تعلق بگیرد. بیش از ۲۵ درصد بنزین توسط دهک دهم مصرف می‌شود در حالیکه این رقم برای دهک اول نزدیک به ۱/۵ درصد است و این عادلانه نیست.

 

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: محاسبات نشان می‌دهد که در صورت آزاد شدن بنزین، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد ریالی خواهیم داشت که دولت می‌تواند آن را در اختیار پیمانکاران یا صندوق‌های بازنشستگی قرار دهد و از سویی جلوی قاچاق گرفته می‌شود.

 

خوانساری خاطرنشان ساخت: ما انتظار داریم که مسئولین دولتی در فضای کسب‌وکار، امید را افزایش دهند. یکی از پارامترهای مهم در پژوهش صورت گرفته، افزایش تعامل با تعامل است تا مشکلات فضای کسب‌وکار برطرف شود  و ما خواستار پیشنهادات همراه با راهکار در این زمینه هستیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------