مشتریان نفت ایران از تحریم ها معاف شدند؛ قیمت نفت یک درصد افت کرد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , نفت ایران
با معاف شدن مشتریان نفت ایران از تحریم‌های آمریکا، قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی یک درصد افت کرد و به 82.83 دلار در هر بشکه رسید. 

به گزارش فارس به نقل از رویترز، به دنبال نگرانی سرمایه‌گذاران از مازاد عرضه در بازار پس از اینکه آمریکا اعلام کرد به طور موقت 8 کشور را از تحریم‌های نفتی ایران معاف می‌کند، قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داد و کاهش هفتگی 6 درصدی را ثبت کرد.

 

مایک پامپئو، وزیرخارجه آمریکا این تصمیم را در تماس ویدئویی اعلام کرد. این معافیت به خریداران مهم ایران اجازه می‌دهد تا به واردات نفت از ایران ادامه دهند.

 

هر بشکه نفت برنت با 6 سنت کاهش 82.83 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 55 سنت کاهش 63.14 دلار در هر بشکه معامله شد.

 

هر دو شاخص نفتی از بالاترین رقمی که در اوایل ماه اکتبر به علت نگرانی از کم شدن نفت ایران در بازار به ثبت رسیده بود، بیش از 15 درصد از ارزش خود را از دست دادند.

 

پامپئو نام این 8 کشور را اعلام نکرد اما گفت اتحادیه اروپا که 28 عضو دارد حتی یک معافیت دریافت نکرده است.

 

به گفته یک منبع آگاه، هند، عراق و کره جنوبی در میان دریافت‌کنندگان معافیت هستند. بر اساس قوانین آمریکا چنین معافیتی تنها می‌تواند برای 180 روز اعتبار داشته باشد.

 

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه گفت: به ترکیه گفته شده که معافیتی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران دریافت کرده است.

 

ایران روز جمعه اعلام کرده بود که نگرانی در مورد ازسرگیری تحریم‌ها ندارد.

 

گنه مک‌گیلیان، مدیر تحقیقات بازار بخش تردیشن انرژی در دانشگاه استنفورد گفت: «به نظر می‌رسد که تمام نگرانی‌ها در مورد کم شدن عرضه به علت کاهش بشکه‌های ایران در بازار از بین رفته است.»

 

«بعلاوه، نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضای جهانی نیز به کاهش قیمت کمک کرده است...بازار به دنبال حداقل قیمتی است.»

 

از آنجایی‌که تولید جهانی نفت به میزان چشمگیری در 2 ماه گذشته افزایش یافته است، قیمت تحت فشار قرار گرفته است. آمارهای وزارت انرژی روسیه نشان داد که این کشور در ماه اکتبر روزانه 11.41 میلیون بشکه نفت تولید کرده است که بالاترین میزان در 30 سال گذشته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------