تولیدپسته به ۶۰ هزارتن هم نرسید



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,پسته
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه تولید پسته در سالجاری به ۶۰ هزار تن نیز نرسیده است،گفت: با توجه به کاهش تولید برخی محصولات و افزایش قیمت تمام شده، دولت باید به صادرات کمک کند. 

سید رضا نورانی در گفتگو با مهر با اشاره به کاهش تولید برخی محصولات در سالجاری به دلیل سرمازدگی و شرایط اقلیمی اظهارداشت: سال گذشته حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتن پسته در کشور تولید شد برای سالجاری پیش بینی می شد این عدد به ۶۰ هزار تن برسد اما برداشت این محصول و آمار ارائه شده نشان می دهد که میزان تولید از ۶۰ هزار تن هم کمتر است. 

 

وی با بیان اینکه سال گذشته قیمت هرکیلوگرم پسته تازه در بازار بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بود اما امسال به ۷۰ تا ۸۰ هزارتومان رسید، گفت: برخی اظهار می کنند گرانی قیمت میوه به دلیل تغییرات نرخ ارز است در حالی که این مساله صحت ندارد و افزایش قیمت محصولات ناشی از سرمازدگی و کمبود است. 

 

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی همچنین با اشاره به کاهش تولید سیب درختی و کیوی در سالجاری افزود: براساس پیش بینی ها، تولید سیب درختی در سالجاری بین ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش دارد و همین مساله باعث افزایش نجومی قیمت این محصول شده است.

 

نورانی با بیان اینکه قیمت سیب درختی بر روی درخت نسبت به سال گذشته حدودا ۳ برابر افزایش یافته است، گفت: سال گذشته نرخ این محصول بر روی درخت کیلویی حدود ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان بوده اما امسال به کیلویی ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان رسیده است. 

 

وی ادامه داد: همچنین تولید کیوی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد در سالجاری با افت همراه است ضمن اینکه قیمت تمام شده صادرات افزایش زیادی داشته است. 

 

نورانی با اشاره به اینکه هزینه حمل و نقل حدودا ۵ تا ۶ برابر شده است، گفت: قیمت کارتن، بسته بندی و ... نیز افزایش زیادی داشته و دولت باید برای اینکه روند صادرات دچار اختلال نشود، از آن حمایت کند. 

 

وی با بیان اینکه ادامه اجرای طرح پیمان سپاری ارزی روند صادرات میوه را با اختلال مواجه می کند، اضافه کرد: دولت برای حمایت از صادرات با توجه به مشکلات ایجاد شده باید صادرکنندگان را از این امر معاف کند چرا که میوه محصولی فساد پذیر است و اگر دیر به مقصد برسد صادرکنندگان نمی توانند به تعهدات خود عمل کنند. 

 

نورانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش ۱۷ درصدی صادرات میوه در شش ماهه امسال، گفت: افزایش نرخ ارز و اینکه صادرکنندگان تصور نمی کردند مشمول طرح پیمان سپاری شوند از جمله دلایل این امر بوده است.

 

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه امسال تولید محصولاتی مانند انار و مرکبات از شرایط خوبی برخوردار است، افزود: تولید انار امسال وضع مطلوبی دارد، بویژه در استان فارس تولید خوبی داریم و همین باعث شده قیمت ها در بازار مناسب باشد به طوری که قیمت انار درجه یک بین ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان و انار درجه دو و سه بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است. 

 

نورانی ادامه داد: امسال وضعیت تولید مرکبات نیز مطلوب است و مشکلی در این زمینه نداریم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------