چرا آمریکا از تحریم‌های نفتی ایران عقب‌نشینی کرد؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,تحریم‌های نفتی ایران
بازار جهانی نفت توانایی به صفر رساندن نفت ایران را ندارد. با وجود پایین آمدن قیمت نفت در ماه گذشته میلادی،‌ بهای نفت در بازارهای جهانی همچنان بالا است. سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) و ایالات متحده تولید نفت را افزایش داده‌اند، ‌اما مشخص نیست که این رویه ادامه داشته باشد. 

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی اویل پرایس، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، بالاخره مجبور شد با آنچه همگان مدت‌‌هاست می‌دانستند مواجه شود: این‌که نمی‌توان صادرات نفت ایران را به صفر رساند. 

 

آمریکا بناست هشت کشور را از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف کند. فهرست کامل این کشورها قرار است امروز -دوشنبه- منتشر شود، اما تردیدی نیست که هند، چین، کره‌جنوبی و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که مورد معافیت قرار گرفته‌اند. 

 

«پیتر کیرنان» تحلیل‌گر برتر مؤسسه «اکونومیست اینتجلیجنت»، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گزارش مستثنی شدن شماری از کشورها از تحریم‌های نفتی آمریکا، نشان از آن دارد که دست کم در کوتاه‌مدت دولت ایالات متحده هدف خود مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفتی ایران را کنار گذاشته است.»

 

مجاب کردن کشورهای جهان برای قطع واردات نفت از ایران بسیار دشوار است. از یک طرف، این هدف از منظر فنی بسیار سخت است. ایران می‌تواند نفت خود را به صورت کالا به کالا یا با استفاده از ارزهای دیگری جز دلار بفروشد یا آن‌که محمولات نفتی خود را به صورت پنهانی به فروش برساند. ایران همواره توانسته سطحی مشخص از صادرات نفتی خود را حفظ کند. 

 

از سوی دیگر، ‌بازار جهانی نفت نیز توانایی به صفر رساندن نفت ایران را ندارد. با وجود پایین آمدن قیمت نفت در ماه گذشته میلادی،‌ بیش از ۱۵ درصد، بهای نفت در بازارهای جهانی همچنان بالا است. سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) و ایالات متحده تولید نفت را افزایش داده‌اند، ‌اما مشخص نیست که این رویه ادامه داشته باشد.

 

ایالات متحده فضای مانور اندکی در این زمینه دارد. پیتر کیرنان معتقد است:‌ «گرچه نگرانی‌هایی درباره کاهش تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ وجود دارد، ترس اصلی این است که تلاش برای قطع تولید نفت ایران به افزایش ناگهانی قیمت نفت بینجامد؛ امری که باعث می‌شود مصرف‌کنندگان نفت تلاش کنند بازار دیگری برای ملزومات خود دست‌وپا کنند. عربستان شاید بتواند به مدت کوتاهی کاهش صادرات نفتی ایران را جبران کند، اما این امر دائم نخواهد بود. این مساله باعث خواهد شد که نسبت به بی‌نظمی در دیگر منابع بسیار حساس باشند. بنابراین دولت آمریکا باید در نهایت در زمینه تحریم‌های نفتی ایران از خود قدری انعطاف نشان می‌داد.»

 

تحلیل‌گرانی چون «وود مک‌کنزی» انتظار دارند که پس از اعمال تحریم‌ها، ایران در مقایسه با ماه سپتامبر ۸۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفتش بکاهد؛ امری که سبب می‌شود کل تولید نفتی ایران در روز به یک میلیون بشکه برسد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------