آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

اثر قیمتی بازار «کلنگی» بر معاملات مسکن



طی کمتر از دو ماه سپری شده از پاییز بازار املاک کلنگی نیز به دنباله‌روی از آپارتمان‌های مسکونی از حرارت افتاده و مراجعه سازندگان و سرمایه‌گذاران برای خرید این واحدها با کاهش همراه بوده است.

به گزارش دنیای اقتصاد ، مشتری اصلی املاک کلنگی سازنده‌ها و سرمایه‌گذاران ساختمانی هستند که قصد ساخت و ساز در این گروه از املاک را دارند و روی انتفاع از این بازار در بازه زمانی بلند مدت (بازه زمانی حداقل دو ساله تا زمان تکمیل پروژه ساختمانی) حساب می‌کنند. اما به دلیل افزایش چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر، تمایل به شروع پروژه‌های ساختمانی جدید در میان سازندگان قدری کاهش یافته است. هر چند بسیاری از سازنده‌ها بر این باور هستند که قیمت نهایی آپارتمان در پایان ساخت و سازهای جدید، با توجه به قیمت بالای زمین و مصالح، از سطوح فعلی قیمت‌ها نیز می‌تواند به مراتب بیشتر باشد، اما با این حال افزایش هزینه‌های ساخت از تمایل سرمایه‌گذاران به ساخت و ساز کاسته است.

 

البته در بازار کنونی نیز تعداد سازنده‌های فعال کم نیست، اما تمایل سرمایه‌گذاران غیر متخصص در حوزه بازار مسکن به دلیل افزایش هزینه ساخت، مشاهده رکود حاکم بر بازار مسکن کنونی و دیرنقدشوندگی مسکن در مقایسه با بازارهای موازی سرمایه‌گذاری همچون ارز و سکه نسبت به ماه‌ها و سال‌های گذشته کاهش یافته است.

 

در این میان نباید فراموش کرد که کاهش معاملات مسکن خود یکی از نتایج افزایش قیمت در بازار املاک کلنگی بوده است. به دنبال رشد قیمت املاک کلنگی در طول چند ماه اخیر، قیمت مسکن به تدریج رو به افزایش گذاشت و فروشنده‌ها به پیروی از مالکان املاک کلنگی بهای پیشنهادی بالاتری برای آپارتمان‌های مسکونی عرضه شده اعلام کردند و روند رشد شتابان قیمت مسکن شکل گرفت.

 

در این میان قیمت املاک کلنگی نیز در سراشیبی افزایش افتاد و هفته به هفته و ماه به ماه به سرعت رشد کرد. این رشد قیمت تا جایی در دو بازار کلنگی و مسکن ادامه پیدا کرد که در نهایت سطح قیمت‌ها از قدرت خرید متقاضیان فراتر رفت و بازار مسکن به خواب عمیق و البته زودرس زمستانی فرو رفت. اکنون نیز به نظر می‌رسد با توجه به شرایط عمومی اقتصاد در کشور باید برای بازگشت رونق به سرمایه‌گذاری ساختمانی قدری صبر کرد و از بازار فعلی نمی‌توان انتظار تحرک زیادی داشت.

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,معاملات مسکن

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------