آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

ساخت هر متر مسکن در تهران چقدر تمام می شود؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,

 

در حالی که طی ماه‌های اخیر هزینه‌های ساخت مسکن ناشی از جهش قیمت زمین و همچنین رشد شدید قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی تحت تاثیر نوسانات اقتصادی اخیر ناشی از شوک‌های ارزی تغییر کرد و با افزایش شدید همراه شد، تازه‌ترین برآورد رسمی از هزینه ساخت هر مترمربع بنای مسکونی در پایتخت اعلام شد.

 

پیش از این سازندگان واحدهای مسکونی و فعالان ساختمانی پایتخت تحت تاثیر جهش قیمت مصالح ساختمانی و همچنین سایر هزینه‌های مربوط به ساخت مسکن اعم از هزینه تامین زمین، اخذ جواز ساختمانی و... به قطعیت، از رسیدن هزینه ساخت هر مترمربع مسکن به مرز ۳ میلیون تومان خبر داده بودند.

 

این در حالی است که تاکنون آمار یا گزارش رسمی دقیق از تازه‌ترین تغییرات مربوط به هزینه ساخت مسکن از ناحیه نوسانات قیمت مصالح و سایر اجزای ساختمانی ارائه نشده بود. روز گذشته، در یک فراخوان رسمی که از سوی یکی از دستگاه‌های دولتی به شکل عمومی منتشر شد، آخرین برآورد از هزینه ساخت در هر مترمربع واحد مسکونی بدون احتساب قیمت زمین اعلام شد؛ این در حالی است که تاکنون مستندات قابل اتکا بر مبنای آمار یا اعلام رسمی از آخرین تحولات مربوط به نوسانات قیمتی ساخت مسکن ارائه نشده بود.

 

مطابق آخرین آمار رسمی موجود، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران مرکب از آخرین تغییرات قیمتی مصالح و نرخ خدمات ساختمانی، تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته با رشد ۵۰ درصدی همراه شد. با این حال، هیچ گونه آمار و برآورد رسمی از میزان تغییرات هزینه ساخت هر مترمربع بنای مسکونی در دسترس نبود.

 

محتوای فراخوانی که روز گذشته از سوی یک دستگاه دولتی خطاب به انبوه‌سازان پایتخت برای مشارکت در ساخت برج‌های مسکونی، اداری و تجاری منتشر شد نشان می‌دهد در حال حاضر هزینه ساخت در هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران بین ۲ میلیون و۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. این فراخوان مربوط به اختصاص زمین دولتی در یکی از مناطق واقع در محدوده جنوب غربی شهر تهران برای ساخت ۶ برج مسکونی، اداری و تجاری است.

 

محتوای این فراخوان از یکسو به یک نکته مهم اشاره دارد؛ با توجه به اینکه فراخوان مذکور به منظور جذب انبوه‌سازان برای ساخت تعداد زیادی واحد مسکونی در قالب ۶ برج منتشر شده است، می‌توان نتیجه گرفت که هزینه نزدیک به ۳ میلیون تومانی برای ساخت هر مترمربع واحد مسکونی بدون احتساب قیمت زمین برای پروژه‌های با مقیاس بزرگ محاسبه شده است؛ با توجه به کاهش هزینه‌های ساخت مسکن بر مبنای هر مترمربع در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس، به نظر می‌رسد میانگین هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران برای پروژه‌های معمولی(ساختمان‌های مسکونی کوچک مقیاس)، احتمالا رقمی بیش از مبلغ اعلام شده به‌عنوان هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در این برج‌ها خواهد بود.

 

از سوی دیگر واحدهایی که در این پروژه تعریف شده‌اند به‌طور قطع واحدهای معمولی و غیر لوکس هستند که هزینه محاسبه شده به‌عنوان هزینه ساخت یک مترمربع بنای معمولی، قابل توجه است. نکته جالب توجه دیگر که از این فراخوان عمومی استنباط می‌شود آن است که به نظر می‌رسد دولت بنا دارد در قالب این فراخوان پروژه دیگری مشابه طرح مسکن ویژه که اوایل دهه ۹۰ در همین نقطه از شهر تهران(یکی از محلات جنوب غربی پایتخت)، به اجرا درآمد را در قالب نسخه دیگری از مسکونی‌سازی در شهر تهران کلید بزند.

 

با این حال، این طرح جدید آن طور که از محتوای فراخوان عمومی منتشر شده برای آن استنباط می‌شود دارای برخی تفاوت‌های اساسی با پروژه مسکن ویژه است.اولین و مهم‌ترین وجه تفاوت این دو پروژه در نحوه اجرای کار است؛ پروژه مسکن ویژه در واقع به نوعی پروژه پیمانکاری بود که پیمانکاران اقدام به ساخت واحدهای مسکونی روی زمین دولتی کرده و در پایان عملیات ساخت، این واحدها با قیمت مشخص شده از سوی دولت به متقاضیان واجد شرایط که اقدام به پیش خرید واحدها کرده بودند واگذار شد. هر چند در این پروژه نیز بناست ساخت و ساز روی زمین‌های دولتی انجام شود، اما پروژه جدید به‌صورت مشارکتی انجام خواهد شد و صورت پیمانکاری ندارد؛ در پروژه‌های مشارکتی هر کدام از طرفین مشارکت (در اینجا دولت و سازنده‌ها)، در پایان عملیات ساخت سهم خود را از فرآیند مشارکت در قالب واحدهای آماده برداشت کرده و به متقاضیان واگذار می‌کنند؛ هر چند هنوز نحوه فروش واحدها و سایر جزئیات مربوط به این پروژه اعلام نشده است اما در مسکن ویژه واحدها باید با قیمت از پیش تعیین شده توسط دولت به خریداران واجد شرایط تحویل داده می‌شد.

 

دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------