نیاز به ۸۰۰۰ مگاوات برق جدید برای مقابله با خاموشی



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , برق
خاموشی های تابستان امسال با حواشی زیادی همراه بود؛ موضوعی که بحران آب در آن بی‌تاثیر نبود و نگرانی‌هایی را برای سال آینده به وجود آورده است، چراکه از هم‌اکنون ۸۰۰۰ مگاوات کمبود عملی برق پیش‌بینی شده است. 

به‌گزارش ایسنا، برای جبران این مساله وزارت نیرو تدابیری را در نظر گرفته و برای کمبود عملی ۸۰۰۰ مگاوات برق، قرار است  ۵۲۲۳ مگاوات نیروگاه‌های حرارتی احداث و مابقی نیز توسط نیروگاه‌های برق آبی، تجدیدپذیر و هم‌چنین مدیریت مصرف تامین شود.

 

علاوه بر این طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مقرر شده که ۲۵ واحد نیروگاهی تا تابستان سال ۱۳۹۸ وارد مدار تولید شود که با احداث این نیروگاه‌ها و هم‌چنین ارتقای واحدهای نیروگاه‌های کنونی حدود ۵۲۲۳ مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های حرارتی اضافه خواهد شد.

 

هم‌چنین باید گفت که ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به حدود ۸۱ هزار مگاوات رسیده و این در حالی است که در سال ۱۳۹۶ کل تولید برق کشور ۲۸۸ میلیارد کیلووات ساعت بود که نسبت به سال ۱۳۹۵، هشت تا ۹ درصد رشد داشته است.

 

در شش ماه اول امسال نیز میزان تولید برق به بیش از ۱۸۵ میلیارد کیلووات ساعت رسید که ۹۶.۲ درصد آن در نیروگاه‌های حرارتی تولید شد. حداکثر تولید برق امسال حدود ۵۳ هزار مگاوات بود که سهم نیروگاه‌های حرارتی ۴۸ هزار مگاوات بوده است و پیش‌بینی می‌شود که میزان مصرف برق در پیک سال آینده به ۶۱ هزار مگاوات برسد که بدین ترتیب ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید خواهیم داشت.

 

اما از سوی دیگر علاوه بر ۵۲۲۳ مگاوات افزایش نیروگاه‌های حرارتی، ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید تجدیدپذیر و برق آبی وارد مدار خواهد شد که قدرت عملی این میزان نیروگاه ۵۰۰۰ مگاوات خواهد بود. علاوه بر این قرار است که ۳۰۰۰ مگاوات از طریق مدیریت مصرف تامین شود. ‌

 

تولید نیروگاه‌های حرارتی نسبت به سال گذشته ۴.۳ درصد افزایش یافته و این در شرایطی است که سالانه ۵۰۰۰ مگاوات به تولید برق اضافه می‌شود و طبیعتا سال آینده نیز باید شاهد افزایش تولید برق در کشور باشیم تا بتوانیم خاموشی را دور بزنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------