آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

ورود ۵ میلیارد یورو به بازار تا پایان سال



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,بانک مرکزی
رئیس‌ کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرد که تا پایان سال با سیاست‌های جدید ارزی، پنج میلیارد یورو وارد بازار شود. 

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در شبکه دو سیما با بیان این که سیاست‌هایی که در حوزه ارز اتخاذ کردیم، باعث ورود ارز به کشور خواهد شد، اظهار کرد: برآورد کردیم که با این اقدامات تا پایان سال ۵ میلیارد یورو وارد بازار ارز شود که تأثیر مثبت خود را نیز قطعا در بازار خواهد گذاشت.

 

وی افزود: در این میان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان نیز باید کمک کنند و با ورود ارز خود به سامانه نیما، ارز را به چرخه اقتصاد برگردانند.

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار سوم ارز متشکل می‌شود و باید معاملات در این بازار به صورت آنی انجام شود، اظهار کرد: بازار ارز در کنترل است و بانک مرکزی مسیر خود را به درستی طی می‌کند. در تلاشیم بازار را به سمت تعادل پیش ببریم و در این خصوص برنامه‌هایی نیز داریم که در آینده اجرا خواهد شد.

 

همتی با بیان اینکه ارز و طلا ابزاری برای سرمایه‌گذاری نیست، گفت: ما نگران هستیم که دارایی‌های مردم آسیب ببیند. ورود ما به این بازارها به ضرر واسطه‌ها و دلالان خواهد بود و به همین دلیل معتقدیم که بازار ارز باید متشکل شود. در همین زمینه اختیاراتی به صادرکنندگان دادیم که بخشی از ارز خود را به صرافی‌ها عرضه کنند و معاملات به صورت آنی انجام شود.

 

وی با گلایه از برخی صادرکنندگان، خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر مجوز گواهی سپرده ارزی را نیز داریم که هر زمان بخواهیم عرضه می‌کنیم اما موضوعی که وجود دارد این است که از ابتدای سال تاکنون حجم صادرات غیرنفتی ما ۲۷ میلیارد دلار بوده که براساس قانون باید وارد سامانه نیما می‌شده است و این در حالی است که کمتر از هفت میلیارد دلار به این سامانه آمده و مشخص نیست که بقیه این ارز کجاست.

 

رئیس کل بانک مرکزی ورود ارز به کشور را لازمه رونق دانست و گفت: ارز منجر به درآمد و اشتغال می‌شود و با این کار جلوی خروج سرمایه از کشور گرفته می‌شود. در حال حاضر پتروشیمی‌ها عملکرد خوبی دارند و تاکنون پنج و نیم میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کرده‌اند. از طرفی صادرکنندگان خصوصی نیز باید توجه داشته باشند که نرخ بازار آزاد پایدار نیست و بسیاری از این صادرکنندگان افرادی هستند که از امکانات با نرخ پایین استفاده می‌کنند.

 

همتی با اشاره به سیاست‌های جدید ارزی برای صادرکنندگان، تصریح کرد: ما در سیاست جدید خود صادرکنندگانی را که زیر یک میلیون یورو صادرات دارند، از ورود ارز به نیما معاف کرده‌ایم. مجموع تعداد این افراد حدود شش هزار نفر است که از ورود ارز خود به سامانه نیما معاف شده‌اند.

 

به گفته وی، همچنین کسانی که از یک تا سه میلیون یورو صادرات انجام دهند، به جز معافیت از یک میلیون یورو، تا ۵۰ درصد آن را باید به سامانه نیما وارد کنند و مابقی آن را می‌توانند در مرحله‌های دیگر مصرف کنند.

 

وی افزود: این در حالی است که برخی از صادرکنندگان ارز خود را از سامانه نیما برای واردات تامین می‌کنند و ارز حاصل از صادرات خود را به این سامانه نمی‌آورند اما همه صادرکنندگان باید ارز خود را به چرخه اقتصاد برگردانند تا رونق در کشور ایجاد شود.

 

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از تامین ۳۱ میلیارد دلار ارز برای واردات و ۱۰ میلیارد دلار برای واردات دارو و کالاهای اساسی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: در عین حال با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از وضعیت تحریم داشتیم، توانستیم ذخایر اسکناس خود را نیز مدیریت کنیم و امروز بزرگ‌ترین ذخایر اسکناس را در طول پنج سال گذشته در اختیار داریم.

 

همتی در ادامه درباره چگونگی انتقال ارز حاصل از صادرات نفت به ایران، گفت: در حال حاضر دو گروه از مسئولان بانک مرکزی برای بررسی این موضوع و مذاکره در دو کشور حضور دارند و این مذاکرات ادامه دارد که ظرف سه هفته آینده نهایی خواهد شد.

 

استفاده از کد ملی برای محدودیت در نقل و انتقالات بانکی

 

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با انتقاد از نحوه نقل و انتقال پول بین دستگاه‌های پوز در گذشته، اظهار کرد: در هیچ جای دنیا امکان ندارد که چند میلیارد تومان را یک نفر بتواند در یک روز جابه‌جا کند بدون اینکه مبدأ و مقصد آن مشخص باشد که ما با ابلاغ بخشنامه جدید مجوز تنها ۵۰ میلیون تومان برداشت از یک کارت بانکی را داده‌ایم که در ادامه نیز براساس طرحی که وجود دارد، هر کد ملی تنها اجازه برداشت ۵۰ میلیون تومان را از کارت‌های بانکی خود می‌تواند داشته باشد.

 

همتی در ادامه درباره فشار شرایط تورمی به مردم تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که در شش ماهه ابتدای سال جاری تورم نقطه به نقطه ماهانه صعودی بوده اما در ادامه در مهرماه این تورم کاهش یافته است.

 

به گفته همتی، سیاست قبلی بانک مرکزی کنترل شتاب، کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی بوده که با اقدامات بانک مرکزی در ماه‌های گذشته ارزش پول ملی ۲۰ درصد تقویت شده است.

 

وی با بیان این که نقدینگی نسبت به میانگین پنج سال گذشته که ۲۰ درصد افزایش یافته تغییری نکرده است، گفت: در شش ماهه سال جاری رشد نقدینگی ۹.۱ درصد بوده که تا پایان سال نیز به همان ۲۰ درصد خواهد رسید و سرعت رشد نقدینگی نیز زیاد نخواهد شد.

 

وی همچنین در توضیح ارزهایی که امروز با نام‌های ارز هرات، ترکیه و... مطرح می‌شود، اظهار کرد: فرایند این کار به این شکل است که عده‌ای دستگاه‌های کارتخوان ما را به خارج از کشور می‌برند و آنها را از طریق وی‌پی‌ان به سیستم ما وصل می‌کنند و در ادامه فرد کارت بانکی خود را در کشور خارجی می‌کشد و ریال را در داخل برداشت می‌کند که به این شکل خروج سرمایه از کشور رخ می‌دهد.

 

رئیس کل بانک مرکزی درباره قدم‌های پیش رو برای اصلاح نظام بانکی گفت: قطعا اولین گام در این مسیر اصلاح ناترازی بانک‌هاست؛ چراکه این کار سبب اضافه‌برداشت می‌شود و پس از آن، بحث نرخ سود است که ما با تعیین یک هدف تورمی نرخ سود را تعیین می‌کنیم و بانک‌ها در این حوزه می‌توانند اختیارات را براساس نرخ تعیین شده انجام دهند.

 

همتی تاکید کرد: بخشنامه دیگری که به تازگی ابلاغ شده این است که همه بانک‌ها موظف به افزایش سرمایه هستند که اگر در این زمینه مجوز تسعیر هم بدهیم، باید در راستای افزایش سرمایه باشد و برنامه‌ریزی هم شده که در بودجه سال آینده نیز فکری به حال افزایش سرمایه بانک‌ها شود.

 

وی با بیان اینکه درخصوص تسهیلات مسکن نیز صحبت‌هایی انجام شده است، اظهار کرد: ما در این زمینه باید هم به فکر رونق بهینه بخش مسکن باشیم و هم حواسمان باشد که تورم ایجاد نشود که به محض اتخاذ تصمیمات مناسب آن را اعلام می‌کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------