سرانه مصرف میوه ایران چند برابر کشورهای توسعه یافته است؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,میوه
یک مقام مسئول گفت:سرانه مصرف میوه ایران ۲ برابر کشورهای توسعه یافته و ۳ برابر کشورهای درحال توسعه یعنی ۱۵۸ کیلوگرم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گویی، با اشاره به اینکه بزرگترین تولیدکننده میوه و تره بار در آسیا و آفریقا به شمار می رویم، اظهار کرد: این درحالی است که تولید در واحد سطح نسبت به کشورهای توسعه یافته پایین تر است.

 

وی افزود: علی رغم یک میلیون و 700 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات کشاورزی ، تولید سالانه تنها به رقم 123 میلیون تن می رسد که این امر بیانگر کاهش تولید در واحد سطح است.

 

نورانی با اشاره به دلایل افزایش قیمت میوه نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار گفت: سرمازدگی بهاره و اُفت چشمگیر تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل دلیل اصلی گرانی ها به شمار می رود.

 

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی از وضعیت مناسب تولید در بخش مرکبات و انار خبر داد و افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید، قیمت محصولاتی نظیر پرتقال و انار نسبت به مدت مشابه سال قبل پایین تر است که با این وجود جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر عرضه و کمبود تولید در شش ماهه دوم سال و حتی شب عید نداریم.

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 3 میلیون و 800 هزارتن سیب درختی در کشور تولید شد، بیان کرد: این درحالی است که امسال تولید سیب درختی به سبب سرمازدگی بهاره با اُفت 30 تا 40 درصدی به رقم 2 میلیون و 600 هزارتن خواهد رسید.

 

نورانی با انتقاد از این مسئله که گرانی میوه ارتباطی به صادرات ندارد،گفت: البته برخی افراد عامل اصلی گرانی ها را صادرات مطرح می کنند، درحالیکه آمارها نشان می دهد که میزان صادرات رقمی نبوده است که بتواند بر کمبود میوه و افزایش قیمت در بازار داخل تاثیر گذار باشد.

 

این مقام مسئول ادامه داد: براساس آخرین آمار گمرک تا پایان مهرماه، 4 میلیون و 82 هزارتن محصولات کشاورزی و غذایی با ارزش 3 میلیارد و 734 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده است، درحالیکه طی این مدت 11 میلیون و 50 هزارتن محصول به ارزش 6 میلیارد و 17 میلیون دلار وارد شده است که این امر بدان معناست که تراز غذایی و کشاورزی از نظر وزنی منفی 6میلیون و 967 هزارتن و ارزشی منفی 2 میلیارد و 282 میلیون دلار است.

 

وی درباره آخرین وضعیت صادرات سیب زمینی گفت: اگرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی،تولید سیب زمینی در سال جاری را 4 میلیون تن پیش بینی کردند اما در 7 ماهه امسال 275 هزارتن سیب زمینی با ارزش 97 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده که نشان می دهد در افزایش قیمت تاثیر چندانی نداشته است.

 

نورانی، صادرات گوجه فرنگی در هفت ماهه امسال را 425 هزارتن اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه  این میزان صادرات تنها 10 درصد تولید گوجه فرنگی در سال جاری است، بنابراین نمی تواند تاثیر چندانی در افزایش قیمت داشته باشد چرا که گوجه فرنگی محصولی نیست که بتوان آن را در انبارها ذخیره سازی کرد.

 

به گفته این مقام مسئول با توجه به آنکه تا پایان سال چند ماهی زمان باقی است، از این رو اعلام آمار تولید و اظهار نظر درباره کاهش و افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل کاملا اشتباه است.

 

وی زیان کشاورزان در سال زراعی گذشته و بی رغبتی آنها به کشت گوجه فرنگی و همچنین آفت بوته های گوجه فرنگی را دلیل اصلی افزایش قیمت محصول در سال جاری اعلام کرد و افزود: این درحالی است که بسیاری از افراد دیواری کوتاه تر از صادرات ندیده اند و همه مسائل و گرانی ها را به توسعه صادرات ارتباط می دهند.

 

نورانی درباره آخرین آمار صادرات دیگر محصولات کشاورزی در سال جاری بیان کرد: در هفت ماهه امسال 56 هزارتن انگور با ارزش 68 میلیون دلار ، 171 هزارتن سیب با ارزش 83 میلیون دلار و 450 تن انار با ارزش 415 هزار دلار به بازارهای هدف صادر شده که این میزان تنها 5 الی 6 درصد میزان تولید است و نمی تواند تاثیر چندانی بر افزایش قیمت ها داشته باشد.

اُفت چشمگیر تولید پسته دلیل اصلی افزایش قیمت پسته/ایران رتبه اول تا دهم جهانی در تولید میوه را داراست

 

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اُفت چشمگیر تولید پسته را دلیل اصلی افزایش قیمت دانست و گفت: در سال های گذشته 230 تا 260 هزارتن پسته در کشور تولید می شد که این رقم در سال جاری به کمتر از 60 هزارتن رسیده است و حال باید دید که مشکل کاهش تولید کجاست؟چرا که برخی از باغداران می گویند که حتی 10 درصد میزان سال گذشته تولید نداشتند.

 

وی در ادامه افزود: با مدیریت و برنامه ریزی در بخش تولید قادر به تامین نیاز کشور و بازارهای صادراتی خواهیم بود و تصمیمات یک شبه در بخش صادرات منجر به از دست دادن بازارهای هدف و جایگزینی سایر رقبا خواهد شد.

 

به گفته نورانی اوضاع کنونی تحریم، تجارت مویرگی و افزایش 4 تا 5 برابری حمل و نقل در افزایش قیمت تمام شده صادرات تاثیر بسزایی دارد.

 

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به راهکارهای مبارزه با گرانی میوه اظهار کرد: با توجه به آنکه میادین عمده فروشی 5 تا 6 درب بیشتر ندارد، از این رو باید فاکتور خرید در سه برگ نوشته شود به طوریکه یک برگ دست خریدار،یک برگ دست درب های خروجی و برگ دیگر دست سازمان حمایت باشد تا بتوانند با نظارت محسوس اختلاف قیمت از عمده فروشی به خرده فروشی را به حداقل برسانند.

 

وی نظارت مستمر از سوی مسئولان ذی ربط را امری ضروری دانست و افزود: با  وجود واسطه ها و دلالان متعدد در عمده فروشی و خرده فروشی ها، قیمت میوه از شمال تا مرکز شهر اختلاف معناداری دارد، از این رو نظارت مستمر بر واحدها  و همچنین نرخ گذاری هفتگی محصول در میادین از سوی کارشناسان یک ضرورت به شمار می رود.

 

نورانی با اشاره به اینکه ایران در تولید محصولات کشاورزی رتبه اول تا دهم جهانی را داراست،بیان کرد: ایران در تولید برخی محصولات نظیر زعفران، پسته و انار رتبه اول و دوم جهانی را به خود اختصاص داده است.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فائو مصرف سرانه میوه به ازای هر نفر را 62 کیلوگرم اعلام کرده است، گفت: این درحالی است که سرانه مصرف میوه در اروپا 117 کیلو،آمریکای شمالی 112 و ایران دو برابر کشورهای توسعه یافته و سه برابر کشورهای درحال توسعه یعنی 158 کیلوگرم است.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه قیمت ارز ارتباطی به گرانی میوه ندارد، تصریح کرد: قیمت میوه در بازارهای جهانی و داخلی تابع عرضه و تقاضاست به طوریکه قیمت گذاری بر همین پایه صورت می گیرد و به دلیل فساد پذیری کاری به قیمت تمام شده ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------