وام ساخت در بافت فرسوده ۱۱۰ میلیون تومان شد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , وام ساخت
در طرح ملی بازآفرینی شهری تسهیلات ساخت و تولید مسکن در بافت فرسوده در کلانشهرها 50 میلیون تومان و در شهرهای دیگر 40 میلیون تومان با نرخ سود 9 درصد به تصویب رسیده بود اما با درخواست سیاست گذاران و متولیان این طرح ملی و با تصویب بانک مسکن وام ساخت در بافت فرسوده تا سقف 70 میلیون تومان افزایش یافت. 

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با  ایران  با اعلام این خبر افزود: ارزش تسهیلات ساخت مسکن به نسبت هزینه تمام شده کاهش یافته است بنابراین افزایش میزان وام ساخت در دستور کار ما قرار گرفت و با افزایش 70 میلیون تومانی وام ساخت مبلغ وام در کلانشهرها و شهرهای دیگر 110 میلیون تومان شد یعنی سازندگان در تهران که قبلاً می‌توانستند50 میلیون وام برای ساخت هر واحد درخواست کنند اکنون با اضافه شدن 60 میلیون تومان 110 میلیون تومان وام برای ساخت هر واحد در بافت‌های فرسوده دریافت می‌کنند. سازندگان در شهرهای دیگر نیز پیش از این 40 میلیون وام برای ساخت هر واحد می‌گرفتند اکنون با اضافه شدن 70 میلیون به این تسهیلات وام ساخت آنها نیز 110 میلیون تومان شد. به گفته عشایری نرخ سود وام‌های 50 و 40 میلیونی 9 درصد تعیین شده و نرخ سود تسهیلات اضافه شده (60 میلیون کلانشهرها و 70 میلیون شهرهای دیگر) با نرخ سود اعلامی بانک مرکزی یعنی 18 درصد به سازندگان و انبوه سازان پرداخت می‌شود.

 

افزایش مبلغ وام ساخت آنطور که عشایری توضیح داد به سازندگان و انبوه سازان حرفه ای که از فناوری‌های نوین در ساخت و ساز استفاده می‌کنند تعلق می‌گیرد و مبلغ وام خود مالکان همانند سابق 50 میلیون در شهرهای بزرگ و 40 میلیون تومان در شهرهای کوچک خواهد بود. عشایری گفت: افزایش مبلغ وام به تصویب بانک مسکن رسیده و با شروع پرداخت تسهیلات وام ساخت در طرح بازآفرینی شهری افزایش مبلغ نیز محاسبه می‌شود. افزایش مبلغ وام ساخت و نوسازی محلات هدف در طرح بازآفرینی شهری را می‌توان حمایت دولت از توسعه گران، سازندگان و بخش خصوصی برای شتاب ساخت و ساز و تولید مسکن تعبیر کرد که برنامه اصلی بخش مسکن است. هدف دولت در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری نوسازی بافت‌های فرسوده و افزایش تولید مسکن بطور همزمان است.

 

یکی دیگر از برنامه‌های حمایتی دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده مشوق‌های تسهیلات خرید برای خریداران مسکن در بافت‌های هدف است. به این منظور تسهیلات خرید از طریق صندوق پس‌انداز یکم به خانه اولی‌ها برای خرید مسکن در بافت فرسوده 60 میلیون تومان برای یک نفر و 120 میلیون برای زوجین با نرخ سود 6 درصد پرداخت می‌شود. با سازو کاری که سیاست گذاران برنامه بازآفرینی شهری در نظر گرفته‌اند این وام نیز می‌تواند برای مشارکت در ساخت منتقل شود بنابراین سازندگان علاوه بر وام 110 میلیونی با استفاده از وام 120 میلیونی خانه اولی‌ها در مجموع 230 میلیون وام ساخت برای هر واحد می‌توانند دریافت کنند.

 

با توجه به حبابی شدن قیمت مسکن و کاهش توان مالی متقاضیان برای خرید، کارشناسان معتقدند در این شرایط افزایش تولید تقریباً بهترین راهکار برای از بین بردن حباب قیمتی و حذف سوداگران از بازار است. هر چقدر عرضه مسکن بیشتر باشد حباب قیمتی کمتر شده و در عوض خریداران واقعی وارد بازار مسکن می‌شوند. در واقع با افزایش تولید در شرایط رکود-تورمی تعادل را به بازار برمی گرداند و با متعادل شدن بازار عرضه و تقاضا سوداگری جایی در بازار مسکن ندارد.افزایش وام ساخت گام مهمی در جهت افزایش تولید است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------